Gå til innhold
Arkivverket

[#15519] Karen Kirstina Tomasdatter, Trondenes


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Karen Kirstina Tomasdatter, f. 1794 (Skjerstad i Trondenes?) fikk i 1826 barn med Ole Nilsen, f. Skjerstad i 1796. De var ikke gift, og datteren fikk navnet Anne Kirstine Olsdatter. Ole er grei å finne anene til, men Karen Kirstina er et problem. Hun er en av disse som har så få opplysninger i kirkeboka at det er vanskelig å finne hennes opphav. Sammenligning med ft. 1801 har heller ikke ført frem. Nå er det noen løse teorier som kan være riktig, men jeg henvender meg til dere der ute. Hvor kom Karen Kirstina Olsdatter fra? Jeg tviler på at hun ble født på Skjerstad i Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Hei.Denne Karen Tomasdatter har en mor som heter Ane Kirstina. Siden hun fikke en datter som fikk dette navnet, så kan det være en mulighet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Fred Olav Guldager

Ja, - Karen Kirstina Tomasdatter har vært vanskelig å finne opplysninger om. Andreas Olsen i Tromsø har også arbeidet mye i arkivet for å finne ut mer om henne. I samtale med Andreas i sommer hadde han funnet ut at det kan ha vært en forveksling med navnet, og at hun i virkligheten het Karen Birgitta Thomasdatter. Mye av opplysningene om Karen Birgitta Thomasdatter stemmer godt. Hennes mor het Anne Kirstine Nilsdatter og faren het Thomas Steffensen fra Tennevik i Sandstrand. Karen er min tip-tip oldemor. Anbefaler at du kontakter Andreas Olsen, Brinkveien i Tromsø for nærmere informasjon. Med hilsen Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk til Fred Olav. Jeg har flere ganger vært i kontakt med Andreas Olsen, og for et par år siden fikk jeg hans argumentasjon om Karen fra Tennevik. Jeg antydet vel at det var noen teorier som kunne være riktige, og da var det nettopp Andreas Olsen jeg tenkte på. Men en vil likevel prøve å være 100% sikker. Jeg er nå overbevist om at Andreas Olsen sin konklusjon er riktig. Med vennlig hilsen Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I ft. 1801 bor det ei Karen Tomasdtr. 6 år på Bø i Nordland. Moren er enke , Ane Kirstina Jonasdtr. Kan dette være noe å undersøke nærmere ?Her er vielsen fra FS. :Thomas CLAUSEN Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Ane Kierstina JONASDR Marriage: 26 Oct 1788 Place: Bo, Nordland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M427231 Source Dates: 1741 - 1820 Film or Fiche Number: 125083 Collection Details: Bo; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Var kanskje litt for kjapp her ovenfor. En Karen Thomasdtr. blir viet i 1818 med Amund Pedersen, Bø i Nordland. Hvis hun ikke er blitt enke før 1826 , kan det jo ikke være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk til Britt for at du prøvde å undersøke, men der fins ingen mulighet med 1801-tellinga. Både Andreas Olsen og undertegnede, og sikkert enda flere, har undersøkt alle muligheter når det gjelder Karen og ft. 1801. Vi står derfor igjen med Andreas Olsen sin konklusjon som Fred Olav beskriver i innlegg 4. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

I Tore Meyers familiekatalog til Astafjord Bygdebok finder man på Reingjerdskog i Salangen:Fam. nr. 947. Tomas Pedersen (1760-1837) gift 1787 med Elen Andersdatter. 9 børn, bl.a. to døtre Karen. Karen d.æ. (1788-1844) gift og efterslægt; Karen d.y. f. 1798.Familien er her i 1801 tellingen: LenkeKanskje er Karen d.y. f. 1798 den der søges ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det ble visst bom igjen med dødsboskifte siden Thomas Steffenson dør i 1802 i f. 'Folk og Slekt fra Trondenes', og Anne Kristine dør i 1818. Men jeg skyter videre . Hvem er faddere ved dåpen til Anne Kirstine i 1826 ? Er det noen Thomassen/Thomasdøtre med ?Thomas Steffensen hadde disse barna :Nils f.1777 gift 1804 m. Berte Olsdtr. Sørvikmark.Riborg f. 1779 g. 1812 m. Hartvig Helgesen g.2 i 1819 m. Lars Pedersen Lind, LundenesAnne f. 1782Marta f. 1785 g. m. Hågen Jonsen, SteinnesetKaren Bergitte f. 1787Ole f. !791 g. 1820 m. Ragnhild Johnsdtr. Fauskevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fred Olav Guldager

Det var mange bra opplysninger. Må sjekke fadderne til Anne Kirstine fra 1826 for det kan jo ligge an til bekreftelse der. Takk for all informasjonen om Thomas Steffensen.I Trondenes Bygdebok, Skånland Herred, står på side 107 at Thomas Steffensen var gift med Riborgs brordatter, Anne Kirstine Nilsdatter f.1750 d.1818 fra Sør-Sand i Bjarkøy. Må nok derfor til Bjarkøy for å finne forfedrene til kona til Thomas, Anne Kirstine Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Fadderne til Anne Kirstine i 1826 var unge folk fra Kasfjordområdet, ingen av Karens familie. Det kan tyde på at det var Karens omgangsvenner som var faddere, og det betyr sannsynligvis at Karen ikke var fra Kasfjord, men kanskje fra Tennevik? Vi har undersøkt skiftet etter Thomas Steffensen fra 1803, da oppgis Karen til å være 14 år. Ved hennes konfirmasjon i 1814 var hun i følge kirkeboka 19 år. Det som er problemet, er at i følge Folk og slekt... var hun født i 1787. Hvis dette er samme Karen, har hun altså fødselsår som spriker mellom 1787 og 1795. Men det er ikke uvanlig at dette skjer. Kanskje bør det likevel enda grundigere undersøkelser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I Bjarkøy Bygdebok bind II side 239 finner jeg følgende under Sørsand: Nils Andersen, f. ca 1707, d. 1772 g. Dorthe Jansdatter, f. ca 1714 d. 1772 Barn: 1) Anders Nilsen, f. 1742, kanskje siden bosatt i Dypingen (Bjarkøy). 2) Anna Kathrine f. ? g. 1774 Thomas Steffensen, Trondenes. 3) Ragnel f. ca. 1745 d. 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.