Gå til innhold
Arkivverket

[#15520] Olaf Gundersen Nordsveen til USA - men hvor?


Gjest Bente Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Haug

Finner Olaf Gundersen Nordsveen på skipslistene - han emigrerer til USA i 1902, men jeg finner ham ikke i Ellis Island arkivene. Noen tips om hvor han eventuelt kan finnes i US-arkiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du må nok gi litt mer opplysninger ......født, fra hvor, link til emigrantprotokollen, foreldre, fra hvilken gård, søsken etc.Har noen hatt kontakt med ham etter at han emigrerte? Kom det noen brev, og i såfall hvorfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ingen Nordsveen å se, men .....-----1920 U.S. Census • Minnesota • Hennepin • Minneapolis • ED# 82Olof Gunderson, 37 år, roomer, emigrert i 1907..kan like gjerne være 1902. Ugift.-----I 1930 samme sted, Olaf C. Gunderson, salesman (Dry goods store), gift med Emma M. 35 år., men da står han som emigrert i 1919. Kan det være samme person i 1920 og 1930? Og het han Olaf C.? Denne Emma er født i Wisconsin av norske foreldre.Ingen barn i sikte. Vært gift i 7 eller 8 år. Begge er nat., men det står ikke når.-----Vel det kan jo være skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bente! Du har helt sikkert flere opplysnigner. Legg ut 'alt' du vet. Fødselsdato? Foreldre? Link til 1900-telling? Link til emigrasjo`n? Du har allerede funnet det, så det er er jo dumt at vi skal bruke tid på å lete en gang til :)))Vi finner ham nok, skjønner du! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Haug

Tusen takk så langt! Det stemmer at Olaf Gundersen Nordsveen opprinnelig var fra Romedal/Hedmark. Han var broren til min oldemor og ingen vet noe særlig mer om ham enn at han reiste til USA. Historien i familien er at han til slutt bodde på Hawaii, men det vet ingen sikkert. I skipsprotokollene fra utreisen står Mineapolis/Minnesota oppført som bestemmelses sted, men jeg finner ingen Olaf Gundersen Nordsveen som passer med alder og tidspunkt for ankomst til USA. Skipet han angivelig reiste med, Angelo, finnes heller ikke registrert i Ellis Island arkivene - kan han f.eks. ha reist til England og så byttet skip der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hallo!! Stemer det med familien i innlegg 3? Hva var hans fødselsdato? Hadde han noe mellomnavn? Har du sjekket skiftet etter hans foreldre for å se om han er nevnt der? Hvor er han i 1900 tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Haug

Ja, det stemmer med lenken i innlegg 3. Olaf hadde ikke andre navn. I 1900 tellinga jobber han på Fokhol gamle/sykehjem i Stange, som gårdsarbeider. Har ikke sjekket skiftet etter hans foreldre - hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Først, Nina, det var du som la ut emigrasjonen i innlegg 3, det var ikke bekreftet av Bente før i dag..... Jeg orker ikke drive gjettekonkurranse, det vet du:o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

EN ting verdt å legge merke til, billetten til Olaf var prp. (prepaid), noen har reist før ham, enten familie eller noen som ville ha ham til å arbeide, kanskje? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den agenten Olaf reiste med, sendte ikke sine passasjerer til New York (Ellis Island), men til Boston, New Orleans, og andre havner fra Liverpool. Olaf tok altså båten Angelo til Liverpool eller kanskje Hull, og en annen båt derifra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Haug

Jeg vet ikke den eksakte fødselsdatoen hans - han skulle være 20 år i 1902. Veldig interessant at billetten hans var forhåndsbestilt og at han reiste om England. Kanskje han ikke kom lenger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da bør du få tak i den, Bente. Skriv brev til statsarkivet på Hamar, med en snill forespørsel. Kanskje noen som følger med kan slå opp for deg. Du bør og sjekke utflyttere i kirkeboka, for å se om han fikk utflytterattest av presten. Der kan det og stå hvor han skulle.Det er viktig å begynne her i Norge først, skrape sammen så mye opplysninger som mulig.Skiftet etter foreldrene finnes også på Hamar, tenker jeg. Men, da bør du vite dødsdatoen på foreldrene. Jeg tror ikke de på Hamar har tid til å lete etter det.Olaf kan ha skiftet navn til noe helt ugjenkjennelig i USA. Derfor er det viktig med alt av opplysninger herfra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da fant jeg fødselsdatoen hans:Olaf Sex: M Event(s): Birth: 04 Jan 1882 Place: Christening: 15 Jan 1882 Place: Romedal, Hedmark, NorwayParents: Father: Gunder SYVERSEN Mother: Olia OLUFSDR -----------Kjenner du til alle søsknene: 14. Ole Syverin GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 03 Sep 1876 Romedal, Hedmark, Norway 15. Gudbrand GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 19 Sep 1878 Romedal, Hedmark, Norway 16. Gudbrand GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 04 Jan 1882 Romedal, Hedmark, Norway 17. Olaf GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 04 Jan 1882 Romedal, Hedmark, Norway 18. Pernille GUNDERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 01 Feb 1884 Romedal, Hedmark, Norway 19. Eli GUNDERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 22 Mar 1886 Romedal, Hedmark, Norway 20. Gunda Olava GUNNERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 14 Jul 1888 Romedal, Hedmark, Norwayhan hadde en tvilling og? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

det ble bare vås14. Ole Syverin GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 03 Sep 1876 Romedal, Hedmark, Norway 15. Gudbrand GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 19 Sep 1878 Romedal, Hedmark, Norway 16. Gudbrand GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 04 Jan 1882 Romedal, Hedmark, Norway17. Olaf GUNDERSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 04 Jan 1882 Romedal, Hedmark, Norway 18. Pernille GUNDERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 01 Feb 1884 Romedal, Hedmark, Norway 19. Eli GUNDERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 22 Mar 1886 Romedal, Hedmark, Norway 20. Gunda Olava GUNNERSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 14 Jul 1888 Romedal, Hedmark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hawaii - har du prøvd å sjekke opp døde på Hawaii for å se om det er hold i historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Haug

Dette er jo kjempflott! Takk, Laila! Eli er min oldemor. Ole Syverin ble visstnok påkjørt av toget 'over there', så han finnes sikkert i et register. Jeg var ikke klar over at det fantes en tvilling - dette må jeg få sjekket opp med slekta.Er det mulig å finne ut om Olaf giftet seg og fikk barn?Nå må jeg se om jeg kan finne ut om han døde på Hawaii!mvh bente :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Foreløpig har jeg ikke funnet ut noe om hverken Olaf eller Severin, og det ser ikke ut til at Nina har funnet noe lurt enda heller, så det er umulig å finne ut om Olaf ble gift foreløpit.Først må du finne skiftet etter foreldrene.Når ble Ole Syverin overkjørt av toget?Tvillingen kan ha dødd som barn. DU må sjekke kirkebøkene. Disse kan du be om å få lånt inn til biblioteket ditt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Lurt og lurt ....... ikke noe annet enn at noen satt og trakk i trådene på andre siden av dammen. Har du forsket i 'det vide og breie' i denne familien? Hvilke andre utvandret i deres slekt?Tanter, onkler, søskenbarn...?-----I 1901 dro nemlig Gubrand Gundersen fra Romedal, 19 år, til Minnesota Lenke . Det må vel være nok en bror? Billetten var også denne gangen prepaid. Kanskje var Ole Severin der allerede siden han hadde vært i Amerika før.Santidig med Gudbrand dro også en annen kar fra Romedal som het Peter Andersen Engen Jølstadnor. Også han skulle til Minnesota på prepaid billett. Det er også mulig at damen ovenfor tilhører samme reisefølge.Det ville vel være rart om noen av disse brødrene ikke holdt sammen i ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jepp :-) Om de var enegga så holdt de sikkert sammen i tykt og tynt. MEN jeg tror vi må lete etter et spenstigere navn enn Gulbrandsen...om de ikke tok en avstikker til Canada da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.