Gå til innhold
Arkivverket

[#15523] Er Elsebe Kønig første kone til Benoni Echof ?


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Skrolsvik

Jeg har ikke funnet noen navn på første kone som dør 1717, notert hos Sollie. Men Benonis første barn får navnet Elsebe i 1721. Antagelig dør hun og, slik at neste pikebarn i 1722 og blir oppkaldt Elsebe etter første konen.Jeg har funnet denne Elsebe Kønig som fadder i NK 1712.Og det er akkurat de hun er fadder på som får noen brikker til å falle på plass. Jeg finner her at Elsebe er fadder på Kiøneche datter av Elert Dirichesen Sort.Denne Kiøniche er siden (1750 NK) fadder på sønnen Benoni av Jan Jansen og og Wenche Cathrine Benonisdat Echof. Hvis dette stemmer-- hvem er da foreldre til Elsebe Kønig ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jørgen Køning (skreiv seg: Køneke) var tollvisitør på Valderhaug i Borgund 1675, skatta då for seg sjøl, kone og 2 tenarar. Då Valderhaug ladeplass blei nedlagt 1684, blei Jørgen utnemnt til overvisitør ved konsumpsjonen i Bergen. Trulig samme mann (Jørgen Køning, fødd i København)tok borgarskap som brennevinsbrennar i Bergen 1692.Brennevinsbrennaren (c1636-99)var først gift med Else Baltzersdt Stobea (c1634-97 fødd i Lund), sidan med Engel Schierenbech (c1671-1751); Engel sidan gm gullmedmeister Hans Jørgensen i Bergen. Kan dette vere Elsebe sitt opphav? (Mykje av opplysningane her er henta fra Bergens Historiske Forenings Skrifter 47, s 51f.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Takk til deg Bjørn.Jeg skal sjekk den grenen nu.Trur jeg har heftet hjemme.Og mulig statsarkivet har et skifte etter Jørgen Kønig som nevner noe? Jeg trur denne Elsebe Kønig må være nøkkelen. Flere andre Elsebe er sjekket ut her i Bergen og ingen av de har passet inn som faddere kun denne ene.Ikke er Benoni nevnt med barn i første ekteskap heller så det er ikke så mye å støtte seg til.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.