Gå til innhold
Arkivverket

[#15525] Vaglum Sogn, hvor er det?


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvor Vaglum sogn er ? Den 18 Mai 1844 ble Andreas Pedersen (Pettersen) født i Borre sogn i Vestfold fylke. Foreldre var piken Guri Thorkildsdatter fra Nes i Hallingdal og Petter Andersen fra Vaglum sogn??HVOR?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved søk i O. Rygh: Norske Gaardnavne http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html synes det ikke å være noe sogn, herred eller gård i Norge som bærer navnet Vaglum. For å ta høyde for ulike stavemåter har jeg trunkert søket med Va% og Wa%. Kan det foreligge en skrivefeil fra prestens side, eller en senere lesefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ved dåpen i kirkeboka står det 'Petter Andersen fra Vaglum Sogn; Elfsborgs Lehn'. Så da må du lete videre i Sverige! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk til Kristian og Else. Jeg klarte ikke og tyde det siste som var skrevet Elfsborg lehn men trodde det ville ha vært skrevet Sverige hvis han var derfra, så jeg trodde det var et sted i Norge. Igjen mange takk for hjelpen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kan 'Vaglum' være feil for 'Naglum'? Naglum sogn (som nå er slått sammen med Vassända sogn til Vassända-Naglum sogn) ligger i nærheten av Trollhättan like sørvest for Vänern. Dette er i det gamle Älvsborgs län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det du sier her, Knut, høres rimelig ut (selv har jeg svært liten kjennskap til svenske prestegjeld!)så det er nok verdt å forsøke seg der. Innførslene i kirkeboka omkring denne dåpen i 1844 viser tydelige forskjeller i skrivemåten av 'N' og 'V', så jeg ville nok holde fast på at det står Vaglum. Selv om det kanskje burde vært Naglum? Uansett så har Jorunn fått et spor å gå videre på! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Dere alle for hjelpen.Det er helt tydelig en V førs i ordet men prester kan vell også gjøre feil og godt er det.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.