Gå til innhold
Arkivverket

[#15526] Leirsmål


Gjest Roar Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kristensen

Hei,Jeg har nå endelig ( tror jeg ) sporet om min tipp-tipp-tipp oldefars dåp. I Sigdal kirebok under barnedåp i 19 januar 1749 står han oppført som Jørgen med tvillingbroren Knud. Det står videre at de er uægte barn av Christopher Jørgensen og Kari Knudsdatter. Om det er den Christopher jeg tror, var han 17-18 år da han ble far, men det er her jeg er usikker.Så spørsmålene mine: 1) Da dette var barn født utenfor ekteskap lurer jeg på om det finnes andre kilder som har mer informasjon om foreldrene, hvor de kom fra etc. Dette var jo et såkalt leirsmål og begge foreldrene fikk vel straff( bot)?, isåfall burde vel dette ha blitt dokumentert. Noen som har en ide om hvor og i hvilke dokumenter ( om noen finnes) jeg skal lete?2) Under begravning 11 februar 1749 ( bare 3 uker etter dåpen) står det oppført :Kari Knudsdatter uægt B ( regner med at B står for barn)- ingen alder er gittHvordam tolker jeg dette:Er det begravning av Kari Knudsdatter, et av hennes uægte barn, Kari og et av barna eller Kari og begge barna ELLER et tredje dødfødt barn?Er det noen som kan gi en forklaring på hva som er mest trolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er vel en rimelig sjanse for at straff for leiermålet ble idømt i laveste rettsinstans, bygdetinget, og at saka kan være innført i tingboka (justisprotokollen) for denne perioden. Denne finnes i det aktuelle statsarkivet.For meg ser det ut som om det var ett av de to barna som ble gravlagt/jordfesta 3 uker etter dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en Christopher Jørgensen dpt. 1/7 1731 Sigdal, Jørgen Helgesen og Helga Kristoffersdt. Løvnes grd.nr. 48.Og en Christopher Jørgensen gifter seg i Sigdal 16/7 1752 med Kiersti Jørgensdt.Om opplysningene er helt riktig eller om det er rette person vet jeg ikke. Men kanskje du kan sjekke i Sigdalsbøkene under Løvnes grd.nr. 48. Jeg skulle tro de har de bøkene inne på Asker bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Ja, jeg får vel ta en tur på Statsarkivet på Kongsberg og lete i tingbøkene.Det er samme Christpoher som jeg i lang tid har hatt i kikkerten som far til Jørgen, men i Sigdal bøkene er det ikke nevnt noe om den uekte fødselsen til Jørgen i 1749.Christopher giftet seg som du nevner med Kjersti Jørgensdtr i 1752 og fikk barna: Klas, Ingeborg, Ragnhild, Klas og Christopher. Men ingen Jørgen.Det hadde vært naturlig at den ene sønnen hadde fått navnet Jørgen om ikke Christopher allerede hadde en gutt ( Jørgen) født utenfor ekteskapJeg er nå ganske sikker på at det er riktige folk som er funnet, men jeg trenger bedre bevis. Derfor må jeg få sjekket tingbøkene eller andre kilder.Er det noen som vet om det er registrert konfirmasjoner for Sigdal i perioden 1764-1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har vært borti samme problemet i andre bygdebøker, men da har barnet stått nevnt sammen med moren i boka. Jeg har funnet en Kari Knutsdatter Tales fca. 1725 i Sigdal som ble gift 8/4 1765 med Dyre Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

I mange danske dåbsbøger er der bag i selve kirkebogen en fortegnelse over de personer, der har stået til 'offentligt skrifte' i kirken p.g.a. leiermål.Der vel ikke sådan en liste et eller andet sted i Sigdal kirkebøger?Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Lista over personer i Ringebu som har stått åpenbart skrifte, eller publice absolverete, begynner allerede i 1697 og fortsetter til langt ut på 1800-tallet. Jeg skulle anta at ei liknende liste finnes i Sigdal. For øvrig er det et faktum at Andreas Mørch var så fintfølende at han ikke ville utsette folk for den skamma det var å finne i bygdebøkene at de hadde slektninger som hadde fått barn utafor ekteskap. Vi har vanskelig for å forstå dette i dag, men på 1940- og 50-tallet var det annerledes. Det positive med dette er at det tvinger oss som har slekt i Sigdal til å gå til kildene i en del tilfeller. Bortsett fra dette med de uekte barna er Sigdalsbøkene til Mørch såpass gode at en kan finne de fleste av forfedrene sine ved å bla i dem et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kristensen

Hei,Det finnes ingen 'publice absolverete' for 1749 i Sigdal kirkebok etter det jeg kan se.Ellers har jeg ved hjelp av Mørchs bok nøstet meg frem så langt det går ( tilbake til 1600 tallet) og funnet mine aner.Men, det er en svak lenk som jeg MÅ få kvalitetssikret og det er igjen;1) Hvem var foreldrene til Jørgen Christophersen som ble født 19/1/1749 i Sigdal? Det står Jørgen Christophersen og Kari Knudsdatter i kirkeboka, men ingen stedsnavn.. Var det, som jeg tror, Christopher Jørgensen f.1731 fra Løvnes og Kari Knudsdatter f. ca 1725 fra Risbrot under Tales ( senere gift med, som Berit også nevner i mailen over, Dyre Andersen fra Støvern)?2) Var denne Jørgen ( nevnt overfor) den samme Jørgen jeg søker og som finnes under Lesteberg Krødsherad i FT 1801 Om Jørgen ble døpt i januar 1749 når er det naturlig å finne saken nevnt i tingboka for Sigdal? Kom leirmål saker opp på tinget direkte etter fødsel/dåp eller tok det måneder og år.Har bladd litt i tingdoka på Statsarkivet i Kongsberg, men den er fryktelig vanskelig å lese. Har så langt ikke funnet noe. Det er vel heller ikke sikkert at saken kom opp for tinget.Lett skal det ikke være, men det er jo det som gjør dette så veldig interessant!mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.