Gå til innhold
Arkivverket

[#15529] kom fra Danmark


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

I1803 kom Christopher Hansen til Stensrud iModum som enkemann med en datter.Etter FT 1807 å dømme skal han være født i 1772,han var saugbrukar.Noen mener og ha hørt at han kom fra Danmark, mens andre har hørt at det var faren som hom derifra.Jeg har lett i kirkeboka for Lier der han bodde i sitt første ekteskap med Inger Jakobsdatter,de gifta seg 2 juledag i 1795,men jeg fant ikke at det stod fedres navn.Hva slags muligheter kan jeg da forsøke, er det noe innvandringslister?Tusen takk for svar , jeg har dratt stor nytte tidligere hos dere og jeg vet masse i mange grener nå, men man blir bare mer og mer vitebegjærlig selvsagt ...Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er en mulighet for at det kan stå noe om dem i Lierbøkene u/Sjaastad hovedgård siden han bodde der i 1801 som husm. m.jord og møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har forsøkt å søke etter Christopher Hansen født i 1772 i Danmark , men klarer ikke få noe napp.Det kan være faren som kom fra Danmark, men siden det ikke stod navnet på faren da han giftet seg med Inger Jakobsdatter i Lier vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre framskritt? Sønnen i hans andre ekteskap med Turi Larsdatter på Eiker/Modum, Hans kaller seg Valbom til etternavn? Litt av et mysterium?...Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Liers historie, bind 2, s.262 (Sjåstad): Hans Christophersen f ca. 1725 overtok som husmann på plassen Smedløkka i 1772. Han var g.m. Ragnhild Arnesdatter f ca. 1733 og svigersønn til forrige bruker Arne Jonsen, som i 1733 fikk kontrakt på plassen uten avgift fordi han hadde vært (Povel Hermansen) Holter's (brukeren av Sjåstad) tro tjener som møller og sagmester.Det var ved FT 1801 mange husmenn på Sjåstad, men det kan være mulig at John Hansen, 33 år, husmann med jord og sagbruker og Christopher Hansen, 29 år, husmann med jord og møller (g.m. Inger Jacobsdatter og far til Malene, 4 år)kan være sønner av ovenfor nevnte Hans. Bygdeboka nevner bare to barn av Hans, men ikke John eller Christopher.Navnet Valbom som Christopher Hansen bruker i Eiker, kan være plassen han bygslet på daværende tidspunkt. Den tid tok folk navn etter hvor de oppholdt seg. Sjekk om det er en plass som heter Valbom i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Ja jeg har lett mye etter Valbom, det jeg har funnet er noen i Drammen som heter Walbom, men det har ikke lykkes meg å finne noen sammenheng.Det var også en i Lier, men har ikke registrert noen koblinger.Det var interessant med de i bygdeboka, jeg må nok kikke lengre bakover i kirkeboka.Det blir ikke lett, men spennende.....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis en ser på Ft 1801, er det en Hans Christophersen nederst på siden i passende alder til å være Christophers far. Du kan se om det er et skifte etter ham.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hans Christophersen og Ragnhild Arnesdatter fikk ei datter i 1782. Hvis Christopher er hans sønn, bør du i all fall finne konfirmasjonen i Lier.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har leita etter konfirmert i Lier, men fant det ikke.Jeg har også kikket i bygdeboka ,men kunne ikke knytte noen info. til min Christoffer Hansen.Det er jo et vanlig navn, men jeg har bare funnet en i Drammen og en i Modum i 1772.Det var også en i Danmark i Odense, men for lite å holde seg til.Synd ikke navnet på faren stod da han giftet seg. Kan det være nedskrevet noen andre steder?Hva med skolegang? Hvor lærte han å bli møller?....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis en søker i FamilySearch på født i 1772 eksakt årstall får en opp 2 i Danmark og 12 i Norge.Jeg ville ha sett nærmere på de to som er født i Modum og Bragenes. Følg de fra dåp til konfirmasjon og evt giftemål. Hvis en 'forsvinner', se om han døde. På den måten kan du i all fall utelukke en minst en av dem. Hvis en forsvinner fra sitt fødested uten å dø, er det en mulighet for at det er den rette. Her kan igjen et evt skifte etter foreldre gi svar.Ellers vil jeg råde deg til å finne alle hendelser knyttet til Christopher i kirkebøkene fra Lier. Samtlige barns dåp og deres konfirmasjon, og evt begravelser. Plutselig kan du finne noe. En av foreldrene hans kan være fadder til et av barna.Møllere var et håndverk som skulle læres. I byene var det laug. Undersøk om det kan være noen laugsprotokoller fra f eks Drammen. En av mine aner var fra København. Det fant jeg ut fra en protokoll fra snekkerlauget, men det var i Christiania.Hvis han ble møller i Danmark (Odense eller Kerteminde), kan du prøve å be noen om å se i laugsprotokollene fra Odense. De ligger enten i Landsarkivet i Odense eller i byarkivet samme sted. (Laugsarkivene for København ligger i Byarkivet, men var visstnok tidligere på Landsarkivet.) For København er det alfabetisk personregister for samtlige håndverkere i byen, men jeg vet ikke hvordan det er i Odense. Be om hjelp til oppslag. Danskene er hyggelige og hjelpsomme.Har du sett om det var et skifte etter ham eller en av konene? Der kan det også stå noe.Ellers fortsett å søk på FamilySearch. Det kommer jo stadig noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg glemte å opplyse at laugsprotokollene ligger i Statsarkivene i Norge (magistratarkivene eller egne laugsarkiver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Jeg søkte litt på Family Search og da fant jeg en Christoffer Hansen i Kerteminde Odense 19 feb 1772. Faren heter Hans Erichsen BOM Skoemager og moren er Anne Catrine Rasmusdatter. Kan Bom være Valbom eller er min fantasi litt i overkant nå ?Jeg kjente at jeg fikk gåsehud.kANSKJE NOEN I dANMARK KUNNE SJEKKE UT DETTE FOR MEG ? HILSEN BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har søkt i Ft 1787 for Odense og funnet denne familien. Kerteminde er en idyllisk liten havneby ikke så lant fra Odense. Jeg var der sist sommer fordi min 3 tipoldefar bodde der noen år. Her er linken til skomakerfamilien:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.