Gå til innhold
Arkivverket

[#15533] Iver Olsen f.1794 Våler i Solør


Gjest Svein Ivar Braathe
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Ivar Braathe

Jeg skulle så gjerne visst hvem foreldrene til Iver Olsen f.1794 fra Våler er? Tror han skulle være far til Johanne Iversdatter f.1822,kan det stemme?? Mvh.Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det vil alltid være lettere å hjelpe dersom man gir flere opplysninger.Gjelder det f. eks. Johanne Iversdatter født 1823 (!) på Knashaug? Og hva het mora?Dersom det gjelder denne Johanne, er nok faren den Ole Iversen som ble døpt 24.01.1796 av foreldre Ole Eriksen og Johanne Tollefsdatter Knashoug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch (FS) ble en Johanne Iversdt. f. 16/1-dpt.16/2 1823 Hof Hedm. Foreldre: Iver Olsen gift 28/10 1821 Hof med Marte Mortensdatter. Kan det være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den nevnte Iver bodde på Knashaug i 1865 sammen med kona Marte. FS, barn: Johane 1823, Ole 1825, Serine 1828, Erik 1830, Karen 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Ivar Braathe

Jeg skjønner ikke dette med datteren til Iver Olsen,( Johanne Iversdatter f.1822),fordi hun står i flg.FT 1865 som ugift med foreldre på Knashaug.På Gjerdrumsletten i flg. FT 1865 bor Johanne med Ole Jensen og sine sønner.Dette er den far/datter jeg er på leit etter.Jeg vet ikke hvem mor til Johanne er,og er ikke sikker på om det er rett med Ole Iversen som far heller???Kan noen der ute hjelpe?? Mvh. Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60426&variabel=0&postnr=500&fulle=true&spraak=n>LenkeKan noen forklare meg hvorfor så mange sitter med opplysninger de ikke oppgir når de ber om hjelp til å løse et problem? Jeg forstår det ikke.Det er kanskje ikke så rart du ikke får regnestykket ditt til å gå opp. Om du ser på Gjerdrumsletten i 1865 og at man går ut fra at opplysningene der er riktige så ser du det står at Johanne er 52 år gammel (ca.1813), og det stemmer dårlig med dine første opplysninger. Hvor har du opplysningen fra om at faren het Iver Olsen f. 1794?Den Iver Olsen du tenker på må vel da ha vært 18-19 år da han ble far. Iver Knøshaug ville bare vært ca. 16-17 år, og han er jo også ute av bildet. Mulige kandidater er 2 Iver Olsen 9 og 17 år på Svenneby i Hof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg må først dele Berits hjertesukk. Jo mer opplysninger man gir - desto lettere blir det å hjelpe.Johanne Iversdatter på Jerdrumssletta i 1865 er nok en helt annen person, og som Berit nevner - født ca. 1813. Jeg går derfor utifra at det er denne det egentlig spørres etter - og jeg må også undre meg over hvor Iver Olsen født ca. 1794 kom inn i dette bildet.Nok om det. Navnet gjør det heldigvis lett å finne henne. Johane Iversdatter blir døpt 01.01.1814. Hun er født utenfor ekteskap med foreldrene Iver Iversen Elset 'nu tienende i Christiania' og Johane Iversdatter Lerud.Ble litt skeptisk til at moras navn er identisk med navnet til dattera. Så på konfirmasjon - Johani Iversdatter konfirmert 1829 med foreldrene Iver Iversen og Karen Einersdatter. Johani var 15 1/2 år født på Lerud.Mora ved dåp er nok feil (det finnes mange eksempler i kirkeboka der foreldre ved dåp og konfirmasjon ikke er identiske). At mora ikke er Johane Iversdatter støttes også av at det er ingen med det navnet i Ft. 1801. Derimot finnes Karen/Kari Einersdatter. Og et par av fadderne ved Johanes dåp er Einersøn/datter.Videre er det meget sannsynlig at denne Karen Einersdatter er den Karen Ejnersdatter Lerud som blir gift 02.11.1816 med husmannssønnen Ole Mortensen Rushaugen (Rudshaugen)- 23 år gammel. Karens alder ikke oppgitt. (Alt fra Hof Kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.