Gå til innhold
Arkivverket

[#15534] Fødte i Skjeberg 1792 - 'transkribering pågår... ;0) '


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har printet ut ( via mikrofilmapparat) alle som er født i 1792, i Skjeberg kirke (med Ingedal og Christiansø også). Disse holder jeg på med å 'transkribere' og regner med at jeg blir ferdig innen helgen. er det noen der ute som vil sjekke om noen ble født i Skjeberg i året 1792, så hjelper jeg gjerne!Vet at dette er UTROLIG snevert, men hvis jeg synes at 'transkriberingen' går 'greit' kanskje jeg tar for meg resten av denne 'Ministerialbogen?' Men jeg nevner det her itilfelle det skulle være noen som ser etter noen som skal være født i Skjeberg i dette året!Jeg har desverre ikke tilgang på noe dataprogram, slik at jeg har ikke mulighet til å legge dataene inn i noe søkbart. ( Har desverre ikke Excel... ) Men tekstbehandlingsprogram er jo mulig å søke i da.. ;) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Torunn!Jeg vil bare opplyse om at transkriberingen av KB for Skjeberg 1792- 1814 er under transkribering. Jeg håper å være ferdig i løpet av sommeren. Jeg er så langt ved å gå i gang med 1798.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ok! Men jeg 'transkriberer 1792 likevel for min egen del.. Jeg har noen datorer som er interessante for min egen del, og så er det jo kjekk trening!Skal du gi transkriberingen ut? Og er det noe annet som er transkribert? Fra 1760 (ca) og fram til 1792? ( Skjeberg)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er jeg helt enig i, at det er god trening, og akkurat den delen av KB er veldig grei.Om du trenger noe hjelp til transkiberingen, eller noen datoer, er det bare å si ifra:)Jeg tenkte å sende den inn som en søkbar base når den er klar(DIS-Østfold og DA).Guri Isaksen har registrert endel av kirkebøkene, men de selger hun kun av egen lomme, og jeg ser da ikke den helt store interessen av dette.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Kjempeflott!!Jeg synes denne delen er 'veldig lett' i forhold til f.eks. 1814-1825, der har jeg store problemer med å tyde, kanskje de mikrofilmene jeg har sett på, er utydlige, men kanskje er siden så tynne. De er faktisk et problem at sidene 'skinner' igjennom.. Men ettersom dette årtallet var greit nok, og jeg har 'slekt' i dette året, så da.. .Nå har jeg vel muligens slekt omtrent i hvert år når det gjelder Skjeberg da men... Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ja, vi er nok heldige sånn sett...at slekten holder seg i ro mener jeg...kanskje møter vi på hverandre en dag, i allefall anene krysser vei.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

En god del kirkebøker for Østfold er i ferd med å bli dataregistrert i regi av DIS-Østfold, deriblandt Skjeberg 1792-1814(Magne Grasto). Registreringen vil etterhvert bli lagt ut søkbart her på Digitalarkivet. Dersom Torunn eller andre skulle være interessert i å delta i registreringsarbeidet, så ta kontakt med DIS-Østfold. Gratis programvare (Augustus eller BD87 etter ønske) og opplæring vil bli gitt, samt papirkopier av aktuelle kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg fikk den forståelsen av Magne Grasto ja :) Det hadde sikkert vært morsomt å prøve seg på det.. Men jeg er jo ikke noen 'expert' på Gotisk skrift. Jeg er selvlært, og valgte meg 1792, pga slektsforhold, og at det var rimelig greit å lese hva som sto.hvis man skulle prøve seg, ville man da få utskrifter, eller må man lese mikrofilm på egen hånd? Som sagt, så hadde det vært spennende å være med på dette.Og det er jo topp hvis det er mange fler som gjør dette! Det er jo ikke mye her på Digitalarkivet som er fra Østfold. når det gjelder kirkebøker ( ihvertfall i det jeg har søkt.)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Dersom du registrerer i DIS-regi, vil du få tilgjengelig papirkopier av originalmaterialet (i hvertfall er det sånn vi gjør det i Oslo/Akershus).Disse papirkopiene blir så sendt til DIS-koordinator, som i sin tur sørger for papirutskrift av det du har registrert, og så finner en korrekturleser som skal gå gjennom materialet.Dette gjør at korrekturleseren ikke er avhengig av datamaskin, men kan gjøre dette i senga, på stranda, på flymaskin....! Flott, ikke sant!Sett igang, bli med på dugnaden du og!! Ta kontakt med DiS-Østfold og se om du ikke kan være med og bidra med det du har anledning til!! Laila koordinator, DIS-Oslo/Akershus-KROALaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Flott at du har lyst til å være med på dugnaden, Torunn. Gå til DIS-Østfolds hjemmeside http://of.disnorge.no/ , finn linken til Kilderegistrering, og der ligger mailadressen du kan bruke for å ta kontakt med koordinator (som forøvrig er meg). Eller så kan jeg ganske enkelt ringe til deg i kveld og informere deg litt nærmere. Dersom det er flere som leser disse innlegg og har lyst til å være med å registrere kirkebøker for Østfold (eller andre fylker selvsagt) så hiv dere på. Opplæring og programvære blir gitt. Til slutt: Takk for flott og entusiatisk innlegg fra Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Øudvigsen

Til Magne Grasto: Er det iorden at jeg kommer med noen spørsmål ang. oversettelsen av 1792? Det er noen mindre detaljer, og noe kanskje litt større detaljer som jeg har litt vanskligheter med å tyde. Jeg mener at jeg har alle navn på barna, men i enkelte faddere og andre detaljer er det litt vanskelig å 'få fram' korrekte bokstaver...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Torunn:Det er du selvfølgelig mer enn velkommen til:)Jeg synes vel ikke den vekslingen har noe her å gjøre, men at vi heller skal holde det til mail, hvis det er i orden for deg...Min mail: magne_grasto@hotmail.comDet er jo også enkelte punkter jeg tviler på, kanskje du kan fylle ut der for meg også. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.