Gå til innhold
Arkivverket

[#15539] Hans Rasmussen fra Nes f. ca 1800


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker etter Hans Rasmussen fra Nes, jeg er litt usikker på om han kommer fra Nes på Romerike eller Nes i Hedemark. Under folketellingen for 1865 oppgir han å komme fra Nes på Romerike, under tellingen i 1875 oppgir han å komme fra Nes på Hedemarken. Hans ble senere bordskriver i Christiania og ble gift med Lisbeth Olsdatter fra Gardereiet i Ullensaker, de ble trolig gift like før 1847 da de får første barnet. I folketellingene oppgir Hans å være født i 1800. Det er mulig at Hans har vært gift tidligere, da han er 47 år når de får det første barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for opplysningen fra deg Hans. Jeg har lett i folketellingen for 1801 i Nes- Akershus. Jeg kunne ikke finne ham der, men dersom han ikke er født i Nes på Hedemark, så må han være født i Nes (Romerike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor er første barnedt døpt? Se i samme kirkebok om ekteskap. Så sent som 1847 vil fedrenes navn stå i kirkeboka pluss /minus fødested. Skulle være kurant dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Barna er født i Christiania, Lisbeth (Hans kone)er fra Gardereiet i Ullensaker. Tidligere visste jeg ikke at Hans kom fra Nes på Romerike som det tyder på nå. Sender med en link for familien til 1865 tellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er et godt eksempel på at en folketelling kan føre en på ”ville veier”. Så det tok litt tid å løse denne floken. Oppsett etter hvert slik jeg fant opplysningene;Hans Frithjoff Rasmussen,Konfirmert 12.04.1863, adresse Grønland No 25. Sønn av Tomteformand Hans Rasmussen og hustru Elisabeth Olsen (Grønland Mini 3 1862-1868 1/13 f.16 no.9). Født 13.12.1848, døpt 10.06.1849 i Aker kirke. Sønn av ”Tomteformand Hans Rasmussen og hustru Lisabeth Olsdatter i Lakkegaden. Faddere: Tørres Pedersen og kone, Christian Gudmundsen og kone, Ole Torgersen og kone, Julie Larsen. (Aker Mini 19 1842.1852 9/23 f.233 no.125).Christian August Rasmussen, Født 04.10.1850, døpt 15.12.1850 i Aker, faren er nå bordskriver og tomteformand, de bor stadig i Lakkegaden (Aker Mini 19 1842-1852 11/23 f.297 no.279). Konfirmert 01.10.1865 i Grønland kirke, sønn av Bordskriver Hans Rasmussen og hustru Lisabeth Olsdtr. Adr. Grønland 25. (Grønland Mini 3 1862-1868 3/13 f.60 no.39)Med disse skrivefeil ved Folketellingen kan jo fort faren være Hans Rasmussen døpt 07.08.1810 i Nes, Hedmark, sønn av husmann Rasmus Knudsen og Guri Hansdatter på Eskerudeie. (Nes Mini 1 1802-1814 2/4 p.143). Dette var første og beste Hans Rasmussen jeg fant etter å ha søkt på konfirmerte som var 10 år yngre enn antatt etter folketellingen.Ikke at dette derved er bevist, men viet i Aker kirke 24.11.1844: Enkemand Hans Rasmussen, 33 år, bosatt i Lakkegaden og Pige Lisbeth Olsdatter, 25 år og også bosatt i Lakkegaden. Deres fedre var hhv. Rasmus Knudsen og Ole Olsen. (Aker Mini 19 1842-1852 16/23 f.422 no.138). Hun står oppført født i Nannestad, hans adresse er forkortet til ”Næss paa Hed”. Forlovere var for øvrig Hans Kristiansen og Hans Larsen.Så da skulle vi ha kommet i riktig spor ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Der ga ekteskpaet det jeg tenkte men som jeg lot være å foreslå .Han er nok Næsning . En Hans Rasmussen reiser med kone og to barn fra Næs til Christiania i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal dere begge ha, det ser ut som om dette kan være riktig spor allikevel da. Da får jeg vel kikke litt i bygdebøkene for Nes (Hedemarken) , dersom slike eksisterer. Tusen Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Øystein, du finner Hans Rasmussen under garden Eskerudeie i andre bind Del I(Helgøya). Så er det stopp, ingen henvisninger videre. Men du kan finne han med kone og barn på Balstadeie i andre bind Del II. Trenger du datoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ingen datoer uten det som har kommet fram her, men mest av alt kunne det være interresant å vite navn på bøkene og forfatter. For meg ser det ut som om dette kan være riktig Hans, jeg har også funnet at min ane Thora Mathilde Rasmussen (Datter av Hans f ca 1847i Aker ?) er å finne på Hamar i 1865. Jeg er enda litt sjokkrammet etter alle disse nye opplysningene, så igjen takk til dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

ISBN 82 90945-01-9 og ISBN 82 90945-08-6. Utgitt av Nes Historielag, forfatter Gunhild Kolstad. Hans Rasmussen og kone Johanne Monsdatter + barna Rasmus Hansen f.1832 og Marie Hansdatter f.1836 reiste til Christiania 1840. Finner du Johanne Monsdatter som død i Christiania før Hans Rasmussen sitt andre ekteskap med Lisbet Olsdatter så er dette riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen for opplysninger. Må nok skaffe meg kirkebøker for å se om jeg kan finne Hans sin første kone som død 1840-44. Har en 'magefølelse av at dette kan være riktig person, selv om folketellingene viser et annet fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Andre barn som ikke er nevnt i FT 1865:(Aker Mini 19 1842-1852 5/23 f.110 no.112): sønnen Harald Martinus, født 17.12.1845 i Lakkegaden, døpt 19.04.1846 i Aker kirke.og så den som vel er mest interessant: (Aker Mini 19 1842-1852 6/23 f.152 no.70): datteren Thora Mathilde, født 01.03.1847, Lakkegaden, døpt i Aker kirke 06.06.1847. Her kan jeg ta med faddere: Anders Arnesen, Ole Henriksen, Ole Thoresen, Berthe Henrichsdatter og Hana Gulbrandsdatter.Så en annen ting, det har blitt skrevet at moren er Lisbeth fra Garder Eie i Ullensaker. Dette er vel litt unøyaktig, jeg ville tro at det menes moren er;Lispeth, født 09.07.1819, døpt i Nannestad 18.07.1819, datter av Maria Gulbrandsdatter og Ungkarl og Soldat Ole Olsen Sundbye i Hovind. (Begges 1ste Leiermaal) (Nannestad Mini 9 1815-1840 2/9 p.67 no.194). 4 av 5 faddere kommer fra Gaarder, men barnet ble født på Bidsler i Nannestad.. En kuriositet var det ved Lispeth’s fødsel at gudmoren Marthea Hansdatter fra Garder Eie hadde glemt barnets tiltenkte navn ved dåpen, så derfor ble hun døpt Lispeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Øystein: Jeg tror nok du ikke skal ha for stor respekt for folketellingen som autoritet. Du ser selv hvor mange feil det er bare på denne ene familien.Johanne Monsdatter døde 27. mars 1843, begravet 6. april i Aker kirke (Aker Mini 19 1842-1852 19/23 f.506a nr.81), de bodde da i Tøiengaden. Dødsårsak tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Tusen takk igjen for nye opplysninger. Jeg kan opplyse om at Lisbeth ble opprinnelig døpt Anne Sophie da fadderen Marthe Hansdatter hadde glemt hennes navn ved dåpen, ikke helt vanlig vil jeg tro:-) Presten måtte i ettertid forandre og skrive merknad. Ellers ser jeg at folketellingene ikke her helt til å stole på, men at fødselsåret skulle være så feil i to forskjellige tellinger har jeg ikke sett før. Jeg er nå sikker på at det må være samme Hans det dreier seg om, Takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.