Gå til innhold
Arkivverket

[#15542] Møre Og Romsdal, Sunndal: Helene Kristoffersdt., f. ca. 1821


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som vet mer om denne damen ? Hun fikk i 1844, Meldal, Sør-Trøndelag, ei datter, Gjertrud, med Knut Olsen Grutbakken, og i 1855, Meldal, ei datter, Anne, med Christoffer Avles. Grindal. Vet ikke mer om hennes opphav enn at hun var fra Sunndalen.Er det noen der ute som kan hjelpe ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Knut Sæther

Hei.Eg har ein teori som kanskje kan bidra til å kome vidare med denne saka. Teorien går ut på at den Helene det her er snakk om var døypt Helga. Namnet Helene er svært sjeldant i Sunndal på 1800-talet, og eg har ikkje funne namnet mellom dei døypte mellom 1801 og 1865. Helene kan vere ei Helga som vart fødd i Sunndalen i 1821. Faren var ein Kristoffer Olsson, som kanskje var son til Ole Hansson og Helga Olsdotter på husmannsplassen Ottemslykkja på Ottem i Sunndalen (i kyrkjeboka står det at Kristoffer Olsson var husmannsson frå Ottem, og nokon andre mulege foreldre til han har eg ikkje funne på denne garden). Mor til Helga var ei Anne Nilsdotter frå Strinda. Det er her naturleg å tru at mora har teke med seg sonen til Trøndelag. Den Anne f. 1855 du nemner kan dermed med vere oppattkalla etter bestemor si.Meir om desse personane veit eg ikkje - og som sagt - dette er ein teori. Men kanskje er det verd å spinne vidare på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk, dette var en spennende teori. Skal se om jeg kan finne noe ut fra dette sporet.Helene losjerte på Gorsetmælen, Rennebu i 1875. Da står det at hun er født ved Trondheim. Det kan derfor godt være at mora hadde tatt henne med til Trondheimsområdet og at hun derfra kom til Meldal.Beste hilsen Inger¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.