Gå til innhold
Arkivverket

[#15543] Antoni Tollevsen fra Øren, f. ca 1797 - Jølster?


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Antoni Tollevsen giftet seg i Kinn med Helene/Eline Gregoriusdatter fra Fleten i Førde den 19.11.1827. Alder oppgitt til 30 år, han kom fra Øren.I 1801-tellingen har jeg funnet en Anton Tollefsen på Indre Sandal i Jølster med foreldrene Tollev Nielsen og Ingeborg Knudsdtr (alder stemmer). I FamilySearch fant jeg Anton Tollefsen f. 17.9.1797 med de samme foreldrene.Kan noen si meg om jeg er på rett spor, er dette den Anton som giftet seg med Helene? Det er vel særlig dette med Øren som forvirrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Tollef Nilsen f. ca. 1770 d. 24.02.1854 og hans hustru Ingeborg Knutsdatter f. ca. 1771 d. 24.02.1857 budde på bruket Øyraskora på garden Øren i Eikefjord i Kinn (Bnr. 57 i Flora kommune). Dei kom til Øyraskora i 1812. Før den tid budde dei i 1806 på Stubhaug i Naustdal (jf. Nausdalsoga bd. II s. 705) og i 1809 på Horstad i Naustdal (jf. Naustdalsoga bd. II s. 148. Eg har notert at dei hadde 6 barn, bl.a. den nemnde Antoni. Ein annan son, Bendik Tollefson, kjøpte eine bruket på Knapstad (Gnr. 56 bnr. 1) som er nabogarden til Øren. I dag bur det ikkje folk i Øyraskora, som vel må reknast som ein fjellgard der den ligg sørvestvendt på ei fjellhylle ca. 150 m over Endestadvatnet (ca. 200 m over havet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest To~~~ ~~~~~~

Takk for oppklaring av stedsnavn og informasjon. Jeg har funnet 8 barn av Ingeborg Knutsdatter og Tollef Nilsen (i Kinn kirkebok, digitalarkivet og FamilySearch): Marthe, f. 14.2.1795, Helgheim Jølster Anthoni, f. 17.9.1797 Øren Kinn Ingeborg, f. 19.8.1800 i Jølster Niels Bendix, f. 19.9.1802 i Jølster Bendix, f. 1.11.1806 Stubhaug, Naustdal Kornelius, f. 29.10.1809 Horstad Naustdal Johannes, f. 2.8.1812 Øren Førde Anna Catharina, f. 8.7.1815 KinnStemmer dette med dine opplysninger? Det er i tilfelle svært som denne familien flyttet på seg, vankselige tider? Ved ekteskap mellom Tollev Nilsen og Ingeborg Knutsdatter opplyses det at han er fra Sandal og hun fra Møklebust (begge i Jølster formoder jeg). Vet du noe mer om deres aner/familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg veit ikkje noko om forfedrene til Tollef Nilsson og Ingeborg Knutsdatter, men det er det sikkert mogeleg å finne i Jølstrasoga av Albert Joleik. Av barna som du nemner er Nils Bendik og Kornelius ikkje registrert av meg, men dei andre barna stemmer med det eg har. Anna Catharina døde 13.02.1913, truleg i Øyraskora. Ho budde i allefall i Øyraskora i 1900. Marthe var truleg gift og budde i 1865 på garden Barlindbotnen i Eikefjorden. Kvifor Tollef og Ingeborg hamna i Øyraskora veit eg ikkje, men eg veit at det var andre personar fra Jølster i same området, bl.a. på nabogarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.