Gå til innhold
Arkivverket

[#15549] Utvandret til New Zealand?


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Karl Efraim Hansen f. 21.10.1881 i Sandefjord var nest eldst av 12 søsken og bror av min oldemor. Han ble konfirmert 12.4.1896 i Sandefjord. Etter det har jeg ikke funnet noen opplysninger om ham. Flere av hans søsken var sjømenn, og det er blitt fortalt i familien at Karl Efraim utvandret til New Zealand. Kan noen hjelpe meg med å finne ut om det kan stemme? Mvh Kjell Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

I FT 1900 for Sandefjord er ugift sønn Carl Efraim Hansen f. 1882 registrert som sjømann bosatt sammen med sine foreldre og to brødre (også sjømenn) i Bjerggade 17 i Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ser at det har vært dårlig respons på etterlysningen din. Foreslår at du prøver en etterlysning på epost listen Norway-L og diskusjonsgruppen soc.genealogy.austarlia+nz. Der er det normalt flere New Zealandere med norske røtter som ønsker å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Vidar! Takk for tilbakemelding. Kan du gi meg nøyaktig e-postadresse til diskusjonsgruppen? Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Diskusjonsgruppene på Usnet News har ingen epost adresse. Du må enten laste ned meldingene ved å bruke program som Outlook Ekspress eller tilsvarende (Agent etc.)Du finner en oversikt over de mest aktuelle diskusjonsgruppene for slektsgranskere på DIS-Norges nettsted LenkeDette nettstedet bringer deg også videre til Google-grupper hvor du kan lese og sende meldinger på tilsvarende måte som her på Brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Søker også slektning som dro til NZ men så tidlig som i ca 1853 - hvordan finne han ? Hvilke protokoller e.l i Norge ??Takk for hjelp..mHV Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Slektsgranskermiljøet på New Zealand er svært aktivt og det er flere medlemmer av slektsgarnskerforeninger der enn i Norge selv om antallet innbyggere er litt færre. Som tidligere nevnt vil jeg så absolutt anbefale en etterlysning på Norway-L eller soc.genealogy.austarlia+nzDersom du er heldig kan du finne den du søker på [url="http://www.aucklandcity.govt.nz/dbtw-wpd/passengers/passenger.html>LenkeDen første organiserte utvandringen fra Norge til New Zealand startet den 30. mai 1872 da seilskipet Høvding dro fra Christiania med ca. 483 emigranter, hvorav ca. 200 var voksne. Skipet kom til Napier i Hawks Bay, som ligger på østkysten av Nordøya i midten av september. De fleste av disse slo seg ned i Norsewood som ligger syd for Napier. Mer informasjon finnes på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har nå funnet spor etter Karl Efraim i Napier, New Zealand. En datter og svigersønn døde i hhv 2003 og 1998. Karl Efraim brukte Melbye som etternavn. Jeg forsøker nå å få kontakt med hans barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å logge meg på den siden som det er vist til i innlegg 10 uten å finne ut hvordan. Jeg fant info her Lenke,norsewoodsom må vere feil. Den personen denne søker etter finnes i bygdeboka for Austevoll Møkster sogn, men hvordan skal jeg klare å komme inn på for å rette infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den Eli som er nevnt her er datter til Jan Olsen Fladerager fra Tysnes f. 1804 og Eli Nielsdtr. Stangeland (sitt 2. ekteskap). Dette finnes i ættesoga for Nordre Drivenes Austvoll bind I (nr. 50)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tove D. Johansen

Carl Melbye (37), Sandefjord, Harbour Board Employee, Napier, 14/03/20 er registret i John Parsons hefte 'Norwegians in New Zealand. A Register of Norwegians Naturalised in New Zealand 1858-1948'. Datoen 14/03/20 er 'the date that the person was registered as an alien or became a New Zealand citizen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.