Gå til innhold
Arkivverket

[#15550] Ft 1865 Fjotland Vest Agder Ole Gundersen.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ole Gundersen er i FT 1865 boende på Mjaavatn i Fjotland og er født ca 1773 i Fjotland Prestegjeld. Fjotland pr gjeld omfattet vel den gang også Eiken. Spørsmålet er hvor ble han født og hvem er hans foreldre og kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det lille man har funnet - til mulig videre fremskritt, er følgende: Fra Fjotland Bygdebok s.162 er under gården Mjåvatn nevnt en av sønnene til O.G. Han (Gunnar Olsen Meland (Moland?)) blir gift med en av gardjentene, Anna Durdi Olavsdtr. Mjåvatn. Olav Gunnarson Brakkekil (1773-1866) bodde som nevnt på Mjåvatn og det står se under 'Kynnehuset'. Dette må en eller annen finne ut hvor er.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Mjåvatn er ein gard på heia mellom Fjotland og Eiken sokn. Fjotland hører i dag til Kvinesdal prestegjeld, og Eiken var del av Hægebostad prestegjeld, øverst i Lyngdalen. På 1700-talet var både Hægebostad og Eiken sokn med i Øvre Kvinesdal prestegjeld. Så dette blir nokså forvirrande når ein skal leite i FT1801 og i Familysearch.Dei nærmaste gardane til Mjåvatn på Eikensida er Rossevatn og Espeskaret, og der trur eg ein finn familie i FT1801.Eg har Fjotlandsboka. Henvisningane til Brakkekil, Kynnehuset og side 134 klarar eg ikkje å få noe ut av. Men Gunnar Olsen på Mjåvatn i 1841 er kalt Gunnar Olsen Meland.Eg vil gjette at farfaren var frå Meland i Eiken. Eg finn dette på LDS VRI:Gunnu : 05 Jun 1735 Place: Kvinesdal, Vest-Agder Father: Ole MEELANDMeland, Eiken, 1801. Søstra Ingeborg Olsdatter bur fortsatt der: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11034&variabel=0&postnr=1163&fulle=true&spraak=n>LenkeSiri : 13 Feb 1756 Place: Kvinesdal, Vest-Agder, Father: Jon TORGIESENFamilysearch viser at ho hadde ein bror som heitte Vermund. Eg trur ho var frå Espeskaret: Espeskaret, Eiken, 1801: LenkeGUNDER OLSSEN Spouse: SIRI JONSDR Marriage: 06 JAN 1773 Eiken, Vest-AgderOLE GUNDERSEN : 18 SEP 1773 Eiken, Vest-Agder, Father: GUNDER OLSSEN Mother: SIRI JONSDRDenne Ole Gundersen er på Rossevatn, Eiken, i FT1801: Lenke Joren er nok ei tante til Siri.Er det sønnen Gunder, f 1793, som er 61 år på Mjåvatn i FT1801? Det stemmer jo dårlig med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk for svar. Lurer på om der ikke er (B)Frakkekil i Vennesla under Heisel.IListaboka under Sandvik skal der være folk fra Mjåvatn,jeg har ikke den boka. Henvisningene i fra Fjotlandsboka er jeg usikker på,skulle ikke forundre meg om det er fra Per Selands skrifter-for eksempel i boka Kvenåsen krets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg skrev feil! Det er under Slettestrand i Listaboka der er folk fra Mjåvatn å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.