Gå til innhold
Arkivverket

[#15552] Jørgen Monsen Lien, til USA i 1888. Forsvunnet?


Gjest Asmund Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Asmund Lien

Jørgen Monsen Lien fra Os (Hordaland) reiste til Amerika fra Bergen 12. april 1888. Han var 25 år (f. 1863), ugift, angivelig bosatt i Bergen, maler. Hjemme på Lien hadde han en rosemalt kiste med et stort maleri av 'Sydstats-General Lee' under lokket, men den tok han ikke med seg, og nå er det jeg som har kista. Jørgens navn og initialer står malt på kista flere steder.Ingen vet visst noe om hvor det ble av Jørgen i Statene. Undres på om noen her i Brukarforum kunne ha muligheter for (og interesse av) å hjelpe meg med en liten leteaksjon i mulige amerikanske kilder?Jørgen Monsen Lien var bror til min bestefar Vincents Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er de iallefall i tellinga 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61243&variabel=0&postnr=2096&fulle=true&spraak=n>Lenke Er det andre i denne familien som utvandret og hvor? Hvorfra fikk han inspirasjonen til å male 'Sydstatsgeneral Lee' fra? Ikke sånn uten videre vil jeg tro.Fikk han fler søsken og når? Hva het de?-----Emigrasjon 1888 Lenke , og her emigrerer nok en slektning noe senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Jørgen Monsen var 4 år i 1867 da år og dato ble malt på kista. Jeg tror det må være Jørgens far, Mons Vincentsen Lien (1826-1919), som har snekret kista til gutten, og smidd lås, nøkkel og jernbeslag. Han var god smed ifølge Os soga. Dekorasjonen i 'os-måling' er antakelig utført av Mons' bror, den kjente rosemaleren Ola Vincentsen Midtbø (1832-1925). Sydstatsgeneralen under lokket poserer i blå uniform, og er ganske fjong.Hvorfor tok ikke Jørgen med seg dette klenodiet til USA? Jeg har tenkt meg at han kanskje fant det for risikabelt i 1888 å komme med en sydstatsgeneral i bagasjen - det var jo ikke så mange år siden krigen sluttet.Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var bare litt pussig... GEORGE LIEN Request Information (SS-5) SSN 481-01-3777 Residence: 50428 Clear Lake, Cerro Gordo, IA Born 7 Feb 1899 Last Benefit: 50428 Clear Lake, Cerro Gordo, IA Died Jul 1984 Issued: IA (Before 195)denne mannens fødselsdato er 7.2 1899, og den som står i FT1900 er 2.7 1899...og. Iowa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har ikke tid til å skrive den av, Nina, kan ikke du se på denne!LenkeAndrew Lien (altså nevøen) 1930 census Iowa Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Emigranten Andreas Lien er ganske riktig en brorsønn av Jørgen Monsen Lien. Han var først farmer i Iowa (visstnok sammen med sambygdingen Anders Rød), men måtte gi opp, og ble sjåfør. Han har en stor etterslekt i US. Han kalte seg 'Andrew' i Amerika, men det andre fornavnet 'George' har jeg aldri hørt før. Jeg besøkte ham og familien i Clear Lake, Iowa i 1969. I slektshistorisk forstand er han grei nok.Det var egentlig hans onkel Jørgen Monsen f. 05.10.1863 som var mitt problem. I bygdeboka nevner Nils Tveit at Jørgen arbeidde en stund i Chicago. Det må vel ha vært omkring 1890, kanskje. Der slutter sporet, foreløpig.Vennlig hilsen Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ofte er de vi finner viktigere enn de vi ikke finner, for de kan gi spor! Men, seff. unge Andrew var litt yngre enn onkel Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Lien Dal

Jeg har også lett etter Jørgen uten å finne ham. Jeg har den andre kisten med general Grant malt i lokket, men far Torbjørn Lien har malt selve kisten på nytt til vår tante Kristina rundt 1915. Har noen opplysninger om Sigrid Folden, evt. Olsen som reiste til USA fra Foldøy, Jelsa, med sine foreldre og bosatte seg i Iowa. Sigrid var gift med Georg Andreas. En av våre slektninger i USA ville sette pris på opplysninger om sin mormors familie. Mvh Vigdis Lien Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Denne 'Andrew Rod' som Laila nemner i innlegg 8 er Anders Haldorson Rød, f. 1902; ein nabo av den omtala Andreas Vincentsson Lien. Gardane Rød og Lien er grannegardar i Hegglandsdalen i Os, så her er det nok to kameratar- og naboar som emigrerer i lag.Bygdebokforfattar Nils Tveit skriv elles ein stad i Os-soga at Hegglandsdalen var den grenda i Os som sendte flest emigrantar til USA og Canada, så dette var ikkje uvanleg. Den nemnde Anders Rød stifta også familie i USA.mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Asmund Lien

Jeg drister meg til å fornye denne etterlysningen etter min forsvundne gammel-onkel Jørgen Monsen Lien i Amerika. Diskusjonen i 2003 kom litt skeivt ut da den samlet seg om en helt annen person, nemlig min onkel Andreas Lien 1899-1984, Clear Lake, Iowa, en mann som neppe utgjør noe problem i slektshistorisk forstand. Jeg har vært hjemme hos ham og kona i USA, og de har besøkt oss i Trondheim. Dessverre kunne han ikke fortelle noe om Jørgen Monssen Lien som var reist over lenge før hans tid - i 1888. Her i Brukarforum har jeg sett mange eksempler på eminent sporsans og teknikk for å finne Amerika-emigranter. Undres på om det er mulig for noen av dere gode hjelperne å finne opplysninger om Jørgen? Jeg vet jo ikke hva han kalte seg i Statene, det kan ha vært George, Jorgen, Lien, Manson, Monson eller noe helt annet. I Os soga bd. II s. 48 skriver Tveit at Jørgen Monsson Lien f. 1863 'var målar og arbeidde ei tid i Chicago'. Det er alt jeg vet. Vennlig hilsen Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.