Gå til innhold
Arkivverket

[#15558] Anne Iversdt. Tollan, f. 1856, Tolga


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Anne Iversdt. er min oldefars søster. Som kopien av emigrantlista nedenfor viser, utvandret hun til Lake Park. MN i 1892 fra Trondheim. Hvor det ble av henne har, såvidt meg bekjent, ingen i familien rede på. Finner intet på Ellis Island. Kanskje blir hun gift og finnes under et annet etternavn, men hvor skal jeg begynne å nøste? Kan noen gi meg noen hint?'67408 5 1892 9 39 710 1 07.04.1892 07.04.1892 Anne Tollan ug Arb k 35 Tolgen Lake Park Minn Allan Hero Bill. bet. i Trondhjem'Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest Marie Tollan

Har nok funnet 'min' Anne i Lake Park, død 1916, Strandvik Lutheran Cemetery, Becker county, MN som Anna T(ollan) Elveback.Kunne noen som har tilgang til US census 1900/1910 og/eller annet relevant materiale forsøke å finne ut mer om henne (barn, når og med hvem hun var gift etc.), ville jeg være svært takknemlig!Til Ola: Takk igjen, men linken førte meg til Irland, om jeg ikke husker helt feil.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

FT1910 Cormorant twp, Becker, MN (image 9/12 på ancestry.com i dette township, sheet 5A i censusen): Hans Elveback (Elvebeck i indexen) 40 år (f ca 1869), har vært gift i 16 år, født i Norge, amerikansk statsborgerskap 1892, yrke farmer på general farm. Hustru Anna/Anne 34 år (f ca 1875), immigrert 1893. Men den alderen hennes stemmer vel dårlig?? Paret har en datter på to år.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg ser at Minnesota Death Index har to Anna Elveback, så da får jeg ut fra at jeg har feil Anna ovenfor, mao. hun som dør først i 1935. Det kan forklare feil alder i 1910-censusen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei Rune, og takk for bryderiet! 'Min' Anna var definitivt født i 1856! Og jeg oppsporet henne i 'Death Index' for Minnesota ved å søke meg gjennom alfabetet på dette fødselsåret!I 1910-tellinga fant jeg Lake Park som distrikt 16 under 'Other townships', hvis jeg ikke husker feil, men jeg har ikke tilgang via Ancestry.com, så om noen kunne forbarme seg...Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Spørsmålet er om Anna bodde i Lake Park også i 1910. Jeg finner ingen Anna/Anne/Annie i riktig alder kombinert med Tollan eller Elveback e.l. i der da. Det dør en Anders Johnson Elveback i Kandiyohi County i 1913 som kanskje kunne være hennes ektemann? Kan jo forfølge det litt.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Har fått svar fra Minnesota: Anne Tollan giftet seg med Hans Elvebak 24.5.1894. (Han fikk forøvirg statsborgerrettigheter i Becker county).Hun dør/begraves 13.1.1916 Strandvick Lutheran CemetaryLake Park, Detroit Record 5-25-1894, Book C Page 15* - om noen skulle ha interesse av kilden.Det opplyses også at Hans Elveback giftet seg med Anna O'Neill 25.4.1930. (Dette er kanhende den Anna Tollan som dør 13.4.1935.)Skulle noen komme over opplysninger om Anne og Hans Elvebacks evt. etterkommere, ville jeg være svært interessert.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.