Gå til innhold
Arkivverket

[#15559] Hva skjedde 10/9-1785 ?


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Jeg har ved søk funnet 10 barn i alderen 16 uker til 18 år i Laudal, Vest Agder, som døde denne datoen. Fire av dem var søsken. Kan det ha vært en ulykke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

10/9 er nok dato for jordfestelse, dvs. den kirkelige handlingen. Denne ble gjennomført i forbindelse med regulær gudstjeneste. For året 1785 er det i Laudal registert ca. 85 døde, mens det bare er 17 forskjellige datoer. Det kan tyde på at det var gudstjeneste i Laudal kirke ca. hver tredje søndag.Fra mine registreringer over døde på Nøtterøy ser jeg at det var koppeepidemi dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

På Biri i Oppland hadde vi en epidemi høsten 1785. Den gikk under navnet 'blodsott'. Tilsvarende epidemi kom igjen i 1822, men med navnet 'blodgang'. Begge var en form for dysenteri. Flest barn døde i disse epidemiene. I 1785 døde ialt 157 mennesker, hvorav 98 barn under 14 år. Bare i august måned ble det begravet 46 barn. Dette ble en 'dødens måned' for bygda hvor det i et 'normalår' døde mellom 30 og 50 mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.