Gå til innhold
Arkivverket

[#15560] Svend Eriksen Navestad, Skjeberg


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

I følge FT 1801 bodde Svend Eriksen og kona Ingeborg Johansdtr. på gården Navestad Nordre i Skjeberg.Jeg har funnet at de har 4 barn - Berte f.1795, Erika f.1797, Johannes f. 1800 og Maria f.1803.Er det noen som vet hvem Svend´s foreldre var, og om de hadde flere barn enn disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg ser av Folketellingen Lenkeat det på samme gårdsnummer bor en Ole Eriksen. Er dette en bror av Svend?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kunne ikke finne ham for årene 1770-1772, som vil være ca. fødselsår i følge FT 1801.De er fæstevied i Skjeberg Kirke den 04.02.1795. Caut. er Nils og Lars Navestad. Cop. den 26.03.1795. Om de har fått barn før dette, er de i så fall 'uekte'.Vet du om familen opprinnelig er fra Skjeberg, eller om de er tilflyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, og takk for opplysningene.Nei, jeg vet ikke noe mer om denne Svend, eller om Ole Eriksen evt. er hans bror. Vet bare at de tre neste generasjonene jeg følger framover, fra sønnen Johannes, alle bodde i Skjeberg. Men, når jeg kommer tilbake til Svend, er det stopp.Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg ser av Skjeberg Historielags egen utgave av FT 1801 at Erika ( datter av Svend) skal være 3 og ikke 6¨år...Jeg har vært borti flere slike 'uoverenstemmelser, og opplevd at denne FT er litt mer nøyaktig enn den her på Digitalarkivet. Desverre finnes den bare i bokform...TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Til (4) Hvis han skal være 32 i 1801, burde han da ikke være født i 1769? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jo, det er klart. Så mye sitter det igjen av regnekunnskapene fra skolen...og det er ikke SÅ lenge siden jeg gikk ut derfra.Jeg skal ta en kikk igjen.Takk skal du ha Torunn.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. alder ved folketellingen - her opereres med alder ved neste fødselsdag (i den grad alder er til å stole på i det hele tatt). Folketellingen er pr. 01.02.1801.Kikket etter ham pluss/minus noen år uten å finne ham igår, men det var sent og med trette øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke bringe den helt store klarheten over Svend og hans familie, og har ikke fått sjekket kirkeboken ennå.Det eneste jeg kan konstatere, er at det den 11.04.1793, er to personer, ved navn Svend Eriksen og Ingeborg Johansdatter, som fungerer som faddere ved dåp av Hans, sønn av Svend Thoresen og Regina Jacobsdatter Hafslund E.I og med at Svend og Ingeborg ikke giftes før i 1795, kan vi vel ikke konstatere at det er dem som faktisk er nevnt. Dersom det faktisk er dem, vil dette si at de, dersom de er tilflyttet, har kommet tidligere enn 1793.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har foreldre til Svend Eriksen Navestad som Erik Christensen Navestad(1724-1789) og Berthe Svendsdtr Bø(1725-1785). Dette paret hadde 8 barn. Svend skal være født abt 1766 og kona Ingeborg abt 1767. Hennes far var Johannes Olsen Huseby. Svend har en bror Ole født abt 1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, 1766 er faktisk riktig, Skjeberg Mini I 2 1726-1791 4/7 f.114b no.92, og foreldre var Erich Navestad og Berthe Svendsdatter.Men hvorfor opererer kilden med 'about' på fødselsår når den har presise og riktige dødsår på foreldrene (jeg har ikke kontrollert fødselsårene) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Eureka!! Jeg fant.. Og det HELT Tilfeldig: Tatt fra Grønnerød Aner og slekter i Søndre ØStfold I s: 202,203,204Svend Eriksen Navestad F. 1766 D: 04.01.1812 Han hadde en plass under Navestad nordre. G: 1795 m Ingeborg Sofie Johannesdtr F: 1767 d.a. Johannes Olsen Huseby og Maria Thuesdtr f: BørgenSvend var nr 8 i en søskenflokk på 8 De andre søsken: 1.Børger Eriksen Navestad F: 1750 D: 11.11.1812 Hadde en plass u Navestad søndre, g.m. Anne Andersdtr. F: 17762. Ole Eriksen Navestad F: 1752, D: 11.12.1809. han tok over en part av Navestad nordre ( som jeg antydet var han en bror av Svend) G: 1794 m. Pernille Johannesdatter datter av samme foreldre som konen til Svend. Johannes Olsen brukte Huseby og Kviberg Iallefall en datter: Anne Berthe Olsdtr F: 1799 G: 1834 ( mer om denne etterslekten i samme referanse s 150) 3 Ellen Eriksdatter 1755-1756 4: Maria Eriksdatter Navestad F: 1757 G: 1780, Hun brukte sammen med mannen Torp under Hafslund 5. kathrine Eriksdatter F: 1760 6. Kristine Eriksdatter Navestad F: 1762, G: 1789, hun døde på Navestad 17.02.1809, som enke 7: Svend Eriksen 1764-1765 Foreldrene til Svend var: Berthe Svendsdatter F: 1725 D: 1785, begr: 13.02 G: 1749 m Erik Christensen Navestad nordre F: 1724, D: 1789. Han var sønn av Christen Eriksen Navestad.Berthe var en del av en søskenflokk på 91. Søren Svendsen Bø F: 1709 D: 1773 G: 1741 m Berthe Olsdtr. Buer F: 1713, d: 17632. maria Svendsdatter F: 1711, D: 1788, begr. 30.11 G: 1736 med Halvor Hansen Klavestad F: 1704 D: 1789.3. Ingebret Svendsen Bøe F: 1713 4. Joohannes Svendsen F: 1719 D: 1788 G: 1743 med Marthe Audunsdatter F: 1722 D: 17735. Christen Svendsen Bø F: 1721, D: 1756 Bodde på Bø 6. Henrik Svendsen F: 1723 D: 17238. Anne Svendsdatter Buer søndre ( se s 124 i samme kilde) 9 Ingebret Svendsen Bø F: 1731Faren til Berte het: Svend Christensen Bø F: 1675 D: 1743 Begr. 03.10 phuu.. Det finnes MYE mere opplysninger på disse sidene om etterslekt..Jeg aner ikke om datoene stemmer, eller om dette i det hele tatt er korrekt, men ettersom jeg så det, måtte jeg bare gi BESKJED!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, dato'ene er nok ikke nøyaktige. Tok en stikkprøve på første opplysning, Svend Erichsen Navestad (født se 13), han døde ikke 04.01.1812, men samme dato året etter og ble begravet 17.01.1813 (Skjeberg Mini I 3 1792-1814 4/5 no.6)Men uansett, selv om alt må kontrolleres, blir det mye, mye enklere å lete med disse opplysningene. Trolig stemmer også de aller fleste dato'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg skrev ned alt dette i natt, så det kan jo være at jeg 'blingset' litt også.. Men Grønnerød har vist seg til å være rimelig korrekt i mine tilfeller ( og det har vært en del) hvor jeg har sjekket det med primærkilden etterpå.Jeg må forresten si at jeg er ganske imponert av arbeidet som er lagt ned i de to bindene. Bøkene er skrevet på 70- tallet, og da hadde man ikke de digitaliserte kildene vi har nå. Det er sikkert mange andre som har gjort et tilsvarende arbeide, men bare det å skrive det ut, uten datakraft slik vi har det i dag.. Det å holde tungen rett i munn for å få med seg alle årstall og slektslinjer!!Men jeg håper jo at Svend Eriksen ikke er så 'mystisk' lenger!Som sagt, så er etterslekt og sidegrener også mulig å finne ut av gjennom disse to bindene.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

For å presisere. Det finnes ingen opplysninger om etterslekten etter Svend, men etter søsken og onkler og tanter.Det er jo egentlig litt pussig at det ikke er noe mer informasjon om familien til Svend, men de flyttet kanskje tidlig ut av Skjeberg?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Tusen takk, alle sammen !Dette var jo bare overveldende. Jeg hadde regnet med å bruke en stund på å finne ut noe om denne Svend Eriksen og hans familie, og så logger jeg meg på og finner alt dette !Og nå skal jeg låne den boka du viste til, Torunn.Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.