Gå til innhold
Arkivverket

[#15570] Et meget tvilsomt navnehistorietilbud


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

På en rekke kjente turiststeder her i Irland kan man bla igjennom en katalog som inneholder et ganske imponerende utvalg av familienavn fra hele verden. Enkelte souvenirsjapper har en særskilt avdeling hvor man på stedet kan få skrevet ut sin egen navnehistorie — i gotisk skrift og på et spesielt papir (med valg av passe-partout-farge) av den typen som kommer opp på www.names.comDette høres jo bra ut. Det hele kan rammes inn og henges opp på veggen… 13 euro (uten innramming).Inntil nylig hadde jeg aldri sett hva man faktisk får skrevet ut på dette heraldisk smykkede “dokumentet” — før jeg kom i prat med en person som hadde tilgang til databasen med alle “navnehistoriene”. Jeg fikk 6-7 forskjellige navnehistorier opp på skjermen — med latinske bokstaver — før han skjønte at jeg bare var interessert i å lese (for ikke å si snoke) og ikke kjøpe. Han hadde “strengt forbud” mot å skrive ut noen navnehistorier på et vanlig A 4-ark — jeg ville så gjerne se hvordan de gotiske bokstavene tok seg ut… — og han avsluttet “seansen” da jeg fisket opp notatblokken.Selv uten å anføre konkrete eksempler, er det ikke så vanskelig å vurdere dette “tilbudet” som ren humbug.Copyright til denne syltynne smørja av intetsigende, for ikke å si tvilsomme opplysninger og henvisninger uten noe slags historisk belegg innehas av «The Historical Research Center International», et navn det er nesten umulig å lese på websiden uten å blåse opp bokstavene.Noen som har hørt om dette “senteret”?«The Rough Guide to Ireland» skriver om det stedet vi besøkte: “[…] but be prepared for the oppressively commercial visitor centre, where readily changed money and travellers’ cheques are quickly spent on coffee, cakes and souvenirs.” Det er vel nettopp på slike steder at «The Historical Research Center International» har sine beste kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg oppsøkte en lignende tjeneste på Mall of America for en del år siden, og jeg tror faktisk det var samme institutt som sto bak. Jeg hadde den samme skeptiske grunnholdningen, men ble positivt overrasket. Jeg fikk tre alternative tolkninger på Løberg, opprinnelig Løvbergs eller Løvberget i kildene. Ryghs tolkning var en av dem - berg bevokst med løvskog. Problemet mitt er at berget selvsagt finnes ved gården, men det har ikke og kan i historisk tid ikke ha hatt løvskog. Historical Research Center hadde imidlertid også en germansk forklaring til navnet som passer som hånd i hanske med lokaliteten. Jeg gikk derfor glad og fornøyd ut fra Mall of America med mitt ferdiginnrammede 'sertifikat' som nå henger sammen med annet relevant slektsmateriale i mitt bibliotek. Kommersielt - ja, men ikke nødvendigvis verdiløst av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.