Gå til innhold
Arkivverket

[#15571] Theodor Elden


Gjest Unni Caspersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Caspersen

Jeg er på jakt etter foreldre til Theodor Elden, født 1836/1837 i Beistaden. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg antar at du jakter på foreldre til Theodor Lorentius Andorfsen Elden, som giftet seg 22.5.1867 i Treenighet Menighet i Oslo. Han var da 30 år og sønn av Andorf Larsen. Andorf var født 9.12.1810 i Beitstad som sønn av Lars Halvorsen og Magdalena Andersdtr, som giftet seg i Beitstad 8. juli 1804. Alt iflg FamilySearch - som bør etterprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS finner du her: LenkeDet er antakelig ovennevnte Magdalena som er født 1770 i Beitstad som Malena Andersdtr, med foreldre Anders Ingebrigtsen f 1732 i Beitstad, død 1804, og Kari Pedersdatter f 1741 i Beitstad. Karis foreldre er Per Thoresen f ca 1707 i Beitstad, død 1787 og Ragnhild Monsdtr f 1709 i Beitstad, død 1772. Disse giftet seg i Beitstad 15. juni 1738 (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kirkebok for Beitstad (1836-1848) gir flg. opplysninger: Theodor Lorentzius ble født 26. feb. 1837, og døpt 16. april samme år. Foreldrene bodde på Eldnesset, og var: Hmd. Anders Larssen og Hst. Gurine Magrethe Thomasdtr. Blant fadderne var Lars Haldorsen Eldnesset og h. Malene Andersd. (?).Bygdebok for Namdalseid (Beitstad sogn) er unøyaktig omkring denne familien, men det går i hvert fall fram at Teodor Lorentsius flytta til Kristiania i 1866. Riktignok er han reg.i Kristiania i 1865, men det kan jo være at han har meldt flytting først i 1866.Under gården Elda (Øvre Elda) finner en mor til Theodor: Tomas Mikelson g. 2. gongen 1814 m. Anna Amundsdtr. Rennan frå Beitstad. Born: Gurianna Margrete, g.m. husmann Andor Larssen Eldneset, Anette Elise d. 1817. Tomas d. 1816. Skiftet gir 368 rdl. til enkja, 183 til sonen Jakob (fra Tomas' første ekteskap), det halve til døtrene.Under gården Tinglem: Tomas Mikkelson er født på Tinglem, og foreldre er: Mikel Tomasson Tinglem d. 1790 og Marit Ingebrigtsdtr., 65 år i 1801.Det er sikkert mulig å leite seg lengre tilbake, ved å bruke bygdebøkene og kirkeboka, men jeg vet ikke hva du ev. er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Caspersen

Til Arnstein Rønning og Eldbjørg Lyngdal:Tusen takk for fantastisk hjelp vedr. Elden fra Beistad. Plutselig løsnet alt, og 3xtipp ++++ var på plass. Jeg hadde kjørt meg helt fast, men med deres innsats er jeg nå godt i gang igjen. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.