Gå til innhold
Arkivverket

[#15572] Anthon Johansen's handelsskole


Gjest Roar Kvam
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kvam

Hei, kan noen hjelpe meg med opplysninger om Anthon Johansen's Handelsskole som hadde lokaliteter i Oslo, Bergen og Trondheim omkring 1900-1903? Den minste info om historie eller hvor den finnes mottages med takk. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei Se her: Lenke Antagelig er dette mannen som står bak denne handelskolen-eller? Han er handelsbetjent.Født i Bergen 1876. Losjerende i Trondheim 1900. Kankje dette kan nøste opp noe mer? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skolen heter vel Ant. Johannesens Handelsskole og lå i 2. etasje i Theater Gade 2 i Kristiania høsten 1900, en etasje skolen delte med Café 'Laferme'. 1899 var lokalene i 3.etasje, dette år er ikke handelsskolen oppført sammen med øvrige skoler under off. virksomhet som året etter. I 1898 var Theater Gade 2 under oppføring og jeg finner ikke skolen eller Ant. Johannesen noe sted. (Handelsskolen i Huitfeldts Gade 8 er ikke identisk med Ant. Johannesens handelsskole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Takk til dere, det var et skritt videre. Beklager jeg skrev ukorrekt navn, men det løste seg fint. Skulle det dukke opp flere så er det bare å komme med det hele. Dette skal brukes for å markere et jubeleum i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å komme videre, hadde det vært fint om du skrev noe om hva du allerede vet om ikke minst Ant. Johannesen, men også handelsskolen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Anton Johannessens handelsskole eksisterer i prinsippet enno i Bergen. Heimelsmannen min meiner at det var på nittitalet at skulen vart fusjonert med Bergen handelsgymnasium. Den eksisterte altså som eigen skule fram til for ca 10 år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje Bergen byleksikon var skulen starta 1893 i Kristiania, i Bergen frå 1909. Frå 1991 fylkeskommunal. Frå skuleåret 1994/95 er skulen slengen saman med Bergens Handelsgymnasium, i det rektor ved sistnemnde skal styre begge skulane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da fant jeg faktisk under firmaregistre i Kristiania Adressebog 1894 Ant. Johannesen Handelsskole, Thor Olsens Gade 7. Skolen står ikke oppført øvrige steder og er ikke engang oppført under gateregisteret på denne adressen, noe som kan tyde på at skolen er helt ny høsten 1893. Året etter, Adressebog 1895 (høsten 1894) holder de til i Bro Gade 1, 2. etasje (med inngang fra Stor Gaden).Jeg hoppet da til 1898 hvor jeg ikke fant skolen forrige gang, men fant under 'handelslærere' Ant. Johannesen på adressen Bro Gade 1. Under gateregisteret står skolen oppført på denne adresse, nå i 3. etasje.Så da skulle kontinuiteten være opprettet, og helt riktig fra 1893. (Og jeg lærte å lete litt grundigere).Men stadig skulle jeg gjerne hatt litt personopplysninger om Ant(on) Johannesen. (Han er ikke oppført som privatperson eller som lærer på noen av skolene i Kristiana (de mindre skolene hadde ikke oversikt over lærerne)i Kristiania Adressebog 1892.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Det var K. Solberg som sammen med Anthon Johansen startet Solbergs Handelsskole høsten 1903 i Trondheim. Hvordan K Solberg kom i kontakt med Anthon Johansen vet vi ikke. Det er forøvrig en av K solberg's barnebarn som har til oppgave med og samle sammen data, men han er travelt opptatt med eksamensretting og kommer på banen senere. Hilsen stedsfortrederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.