Gå til innhold
Arkivverket

[#15579] Skifte etter Kristian Torkildsen, død 9/2-1918 i Bergen


Gjest Tor-Atle Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor-Atle Jensen

Jeg søker opplysninger om datoer og navn nevnt i skifte etter Kristian Torkildsen, død 9. februar 1918 i Bergen (post 17441, løpenr. 258 i databasen over døde i Bergen 1912 - 1972)Tor-Atle Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kristian Torkildsen, død 9. februar 1918 i Bergen, var ved sin død 72 år gammel. Han etterlot seg ifølge dødsfallsprotokollen '11 Børn, myndige, men delvis fraværende.' Han hadde 'Intet efterlatt'. Meldingen ble gitt av sønnen modelsnekker Konrad Torkildsen, Øvre Damsgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Atle Jensen

Takk for svar. Jeg tolker svaret slik at de eleve barna til Kristian Torkildsen ikke er nevnt i skiftet. Jeg prøver å finne ut om dette er far til Ingeborg Helene Torkildsen (gift Birkeland), men jeg har en sterk mistanke om at det er et feilt spor.Tor-Atle Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Du er nok på rett spor.Da Ingeborg Helene Torkildsen giftet seg i Domkirken 30. april 1910 oppgav hun å være født i Haugesund i 1881, og at hun var datter av Tømmermand Kristian Torkildsen. Hun bodde i Rognesmuget 2.Ved folketellingen 1912 finner vi familien Torkildsen i Rognesmuget 2:Kristian Torkildsen, født 1845 2509 i Bremnæs, Tømmermand g, innflyttet 1884, bosatt Rognesmuget 2, 1 etage, Anna Karine Torkilsen, født 1861 2804 i Sveen g, Konrad Ultin Torkilsen, født 1894 1308 Bergen, Modelsnekkerlærling u, Johan Kristoffer Torkilsen, født 1896 3007 i Bergen Hjælpegutt på værksted uI 1900 er familien å finne her: LenkeSom man vil se har de oppgitte fødesteder variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Atle Jensen

Takk for svar med mange interessante opplysninger. Spesielt din referanse til folketellingen i 1912 bidrar til å få på plass noen flere biter i puslespillet.Jeg hadde også funnet Kristian Torkilsen m. familie i 1900-tellingen for Bergen. Her står han imidlertid oppført med fødested Kvinherred, noe som gjorde at jeg trodde at dette var feil person.Jeg har også funnet ham i 1875-tellingen for Haugesund, og da er fødested oppgitt til å være Bremnæs, som jo stemmer med dine opplysninger fra 1912-tellingen for Bergen.I 1875 - tellingen for Haugesund er Kristian Torkilsens hustru oppgitt å være Anne Gurine Johannesdatter, født 1846 i Bremnæs. I tellingene fra Bergen samt i skiftet er hustruen oppgitt til (Anna) Karine Torkilsen, født 1861 i Kvinherred eller Sveen (er dette dagens Sveio?). Dette forklares vel med at første kone døde og at han giftet seg igjen med Anna Karine.Det interessante spørsmålet for meg blir da om Ingeborg Helene Torkildsen er datter av første eller andre hustru. Da hun giftet seg i Bergen i 1910 ble hun oppgitt å være født i 1881 i Haugesund. Dette kan knytte henne til første ekteskap. I 1900-tellingen finner jeg henne imidlertid registert som tjenestejente på gården Bua i Sveens (Ingeborg Helene Kristiansdatter, født 1881 i Haugesund), noe som også kan knytte henne til Kristians andre hustru (Anna Karine)(som i 1912-tellingen er oppført med fødested Sveen).Karine Thorkildsen finner jeg igjen i Digitalarkivets register over døde i Bergen 1912-1972, som død 7. september 1926 (post 17812, løpenummer 272). Jeg lurer derfor på om det i dette skiftet er nevnt navn eller andre opplysninger som kan knytte henne til Kristian Torkildsens barn og spesielt Ingeborg Helene Torkildsen? Dersom Ingeborg Helene ikke er nevnt, og noen av hennes søsken er nevnt, kan jeg vel anta at hun er datter av første ekteskap.Tor-Atle Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den Karine Thorkildsen som døde i 1926 er en ganske annen. Hun var ugift, og hadde som arving bl.a. moren Monsine Andersen.Anna Karine Thorkildsen døde 25. mai 1915, og etterlot seg enkemann Kristian Thorkildsen og barna Amalia, gift med Peder Sivertsen, Astrid, gift med Herman Hermansen, Amerika, Josefine, gift med Ole Skulstad, Konstanse, gift med Nikolai Nilsen, Adolf Thorkildsen, Amerika, Konrad Thorkildsen, 'her', Johan Thorkildsen, til sjøs.Sveen er Sveio. Fødselsdatoen hennes er på folkeregisterkortet ført som 28. april 1860/1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Atle Jensen

Nok en gang takk for hjelpen. Jeg hadde også denne Anna Karine Thorkildsen i kikkerten, men oppfattet ditt tidligere innlegg slik at hun levde da Kristian døde i 1918. Jeg ser nå at dette var en feiltolkning fra min side (jeg koblet opplysningene vedr. folketelling i 1912 til Kristians dødsfall i 1918, noe som selvsagt blir feil).Tor-Atle Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.