Gå til innhold
Arkivverket

[#15582] Johannes Olsson Raunsgard gift med Margreta Vallevik., Ulvik i Hardanger


Gjest Guri Vallevik Håbjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Margreta Vallevik f. 1846 fra Ulvik i Hardanger emigrerte i 1876 til USA og ble iflg. Ulvik bygdebok gift med Johannes Olsson Raunsgard. De bosatte seg i Tremplen i Wisconsin. Finner ikke hvor han kommer fra. Trodde det måtte være fra Hol i Buskerud, men i Ft. 1865 finner jeg ikke noe. Raunsgard gir ingen treff i amerikanske kilder. Noen som er flinkere å lete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ta vare på denne linken inntil du får bekreftet når hun er født Lenke Det kan også være at det rette navnet i bygdeboka skulle være Trempealeau County.Hvor var hun i 1865 (link) og hvor emigrerte hun fra (link)? Foreldre, søsken og alt som er nødvendig å vite. Hvilke kilde ligger til grunn i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Margreta Andersdatter er neppe den samme som Margarita Olsson selv om det synes nærliggende. Margreta emigrerte i 1876, ugift og uten barn. Fødselsåret hennes 1846 er nok riktig. Rønsgaard er nok Raunsgard. Johannes kan ha emigrert før 1865. Emigrantarkivet er ikke helt fullstendig. Han er heller ikke å finne i Hardanger. Tremplen er kanskje en engelsk form av Trempealeau ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg burde hat sett med en gang at det ikke stemte, men hvem vet om han hadde vært gift før og hadde barn fra tidligere. Slikt kan skje.Har du sett gjennom bøkene for fødte/døpte i Hol for å få bekreftet at det i sin tid ble født en Johannes på gården Rønsgaard?Engelsk form......jeg tror heller det kan være en skriveleif. Alternativt at det eksisterte et lite sted ved navnet Tremplen.Hadde hun flere søsken, og kan noen av dise ha emigrert? Har du sjekket skiftet etter hennes foreldre? Ofte kan det avsløre hvor de ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Margreta hadde tre søsken . En døde som liten . De andre to, Paal og Brita, forble i Ulvik. Foreldrene, Anders Paalson Vallavik og Kari Larsdatter Vangen levde i Ulvik på gården Vallavik, døde 1897 og 1902. Margreta emigrerte - etter sigende etter en ulykkelig kjærlighetshistorie. Hun var 'gårdmandsdatter' og da var det ikke godt nok med en lærer som ikke hadde gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg er født og oppvokst nær garden Raunsgard på Geilo og har forsøkt å finne opphavet til Johannes Olsson. Jeg har ikke kommet til noen sikker konklusjon, men kanskje dette kan være løsningen:Jeg kan ikke se at Johannes kommer fra gardfolket i Raunsgard, men under garden var det en støl som ble brukt som plass en tid (Raunsgardstølen). Plassmann på denne var Johannes Olsson (1768-1836). Han hadde 7 barn, en av dem var Ola Johannesson, f, 1814. Han blir borte fra Hol. Ved folketellingen i 1865 finner jeg imidlertid en Ole Johannesson, 52 år gammel, som husmann under garden Syse i Ulvik. Han er født i Aals prestegjeld (Hol var en del av Ål kommune til 1870). Ole er gift med Ingeleiv Gundersdtr. De har 3 barn: Anders, 15 år, Ole, 8 år og Anne, 5 år. Anders er født ca. 1850. Kan Ole være far til Johannes Olsson som kan være født noen år før og var kanskje emigrert til Amerika før 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Takk Ottar Solberg for uvurderlig hjelp . Jeg stupte rett i Gard- og ættesoga for Ulvik, bind 2 og der lå løsningen, snublende nær, bestefar min kjøpte nabogården, Kalhagen, et bruk under Lekve i 1900. Ola Johannesson Raunsgard og Ingeleiv Gunnarsdtr. Store Bergo giftet seg i 1848. Da ble han kalt 'paktar på Syse' De ble plassfolk på Halldru under Bruk 1. på Syse i 1850. De hadde 6 barn, Gunnhild(1848), Anders(1851),Johannes(1855),Gunnar (1855), Ola(1858-66),Anna(1861). Hele familien dro til USA i 1867. Johannes og Margreta har nok blitt kjente i USA. Han var jo bare 12 år da de emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Kjekt at sporet førte fram til løsning. Johannes Olsson Raunsgard ble vel inngiftet i din slekt, men dersom du likevel ønsker å vite mer om slekten hans fra Hol, finner du opplysningene i bygdebøkene for Hol: Lars og Sigurd S. Reinton: Folk og fortid i Hol. Johannes sine besteforeldre og barna deres finnes under Raunsgardstølen ( bind VII, s. 355). Farfaren Johannes Olsson kom fra garden nedre Bakkegard i Lien (Geilo), (bind VI, s. 645) og farmoren Turi Toresdtr. Hølet fra Skurdalen, (bind VII, s. 552).Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Takk igjen Ottar Solberg. Jeg får legge turen innom Hol og folkebiblioteket på neste tur til Vestlandet. Det er rammen rundt personene som er interessant - ikke bare navn og årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.