Gå til innhold
Arkivverket

[#15591] Etterkommere til Karl Emil Henry Petersen, f. født i Fredrikshald 25. mai 1883?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg søker etter etterkommere til Karl Emil Henry Petersen, f. født i Fredrikshald 25. mai 1883, død 1956 i Bergen, og hans kone Anny Bergithe, f. 1887 i Førde. De hadde i alle fall tre barn, Ester Bergitte Petersen, f. 1907 i Bergen; Alf Martin Petersen, f. 1909 i Bergen og Inger Petersen. Jeg kjenner ikke til fødselsdatoen for sistnevnte. Disse barna er mine firmenninger.Er der noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av dem? Giftet de seg i Norge? Hadde de event. etterkommere?Jeg har leitet etter foreldrene til Karl Emil Henry Petersen, feiersvenn Peter August Petersen og hustru Henrikke Bergitte men har ikke klart å finne dem. Se ellers 12713 i Arkivforumet.Jeg takker hjerteligst på forhånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg løfter fram dette spørsmålet og håper fortsatt på de gode hjelperne!Er der noen som har tilgang til Kirkebøker for Fredrikshald som kan hjelpe meg med å finne ut hvor Peter August Petersen og hustru Henrikke Bergitte kom fra?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kanskje det hjelper noe og få alle data ved Carl Emils dåp? Født 25/5, døpt 24/6 1883. Foreldre: feiersvend Peter August Petersen f. 1851, og hustru Henrikke Bergitte Andersen f. 1853. Faddere: Larsine Andersen, Jenny Svendsen, Jacob Thoresen, H.E. Wold, Musiker Christian Engebretsen.Det finnes i 1900- tellingen en feierinspektør August Pettersen i Fr.hald. Han er født i Danmark og har da en annen hustru, men....Jeg skal se om jeg får sett mer i de kirkebøkene jeg har tilgjengelig senere i kveld.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha!Dette var nye opplysninger for meg. Jeg er takknemlig for at du vil hjelpe meg!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har fått sett igjennom viede fra 1869-83, og innflyttede samme periode i klokkerboka for Fredrikshald. Jeg har ikke funnet Peter August og Henriette Bergitte der.Jeg får lete etter flere døpte barn til disse i morgen.Ellers har du en mulighet i og kontakte arkivaren på Halden Minders museum (tlf 69 18 54 11). Han er en meget hjelpsom mann. I og med denne Peter August var feiersvend kan det være mulig de har noe om dette i byarkivene.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha. Ja, jeg skal prøve å ta en telefon.Foreldrene til Karl Emil Henry Petersen, feiersvenn Peter August Petersen og hustru Henrikke Bergitte, flyttet jo til Bergen, men selv der har jeg ikke funnet dem i FT 1900.Men sto der noe om hvor i Danmark Peter kom fra?mv. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har nå kontaktet arkivaren i Halden. Han skulle prøve å finne noe om feiersvenden Peter August. Vi får svar i løpet av en ukes tid. Det er flere arkiver å lete gjennom. Noen stor forhåpning bør vi ikke ha tror jeg, da dette lauget visstnok var oppløst på den tiden. Men det er en mulighet for at han var ansatt i kommunen, og da blir det lettere å finne ham.Sender deg linken til 'den andre' August i Fr.hald. Men ettersom du er sikker på at hele familien flyttet til Bergen kan du vel se bort fra disse.Liv Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha. Takket være denne linken tenker jeg at gåten er løst når det gjelder Peder August. Da jeg så på den linken så slo det meg at kanskje han var blitt enkemann eller kanskje skilt og at han giftet seg etter at han flyttet til Bergen. Og ganske riktig: Peter August Petersen, f. 1850 i København, giftet seg i Korskirken i Bergen den 2 desember 1877 med Henrikke Birgitte Henriksen fra Bergen.Kanskje arkivaren finner ut hva tid han kom til Fr. hald og om han var gift der. Der står ingen ting om, i forb. med giftermålet i Bergen, at han var enkemann.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har oppdaget at her kan det være en sammenblanding av to forskjellige familier med sammenfallende navn. Begge fra Danmark, begge feiersvenner og begge med en sønn som praktisk talt heter det samme, men født på ulike tidspunkt. Se innlegg 12713 i Arkivforumet.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg er rimelig sikker på at det er den samme feiersvenden Peter August som hadde til dåp to Karl Emil´er.Jeg har ikke funnet ham gift i Halden, heller ikke flere barn fødte der. De hadde nok et kortere opphold i Fr.hald,hvor de fikk Carl Emil (som det står i kirkeboka). Jeg har sjekket bøkene igjen, det eneste som ikke ligner Bergen-ekteparet er etternavnet til Henrikke Bergitte. I Fr.haldboka står det tydelig Andersen, i Bergen Henriksen. Men dette bør ikke ha noen betydning, feil skrev prestene hele tiden. Han skjønte kanskje ikke bergensk, det har jeg problemer med rett som det er :o)De kan også ha døpt 2 gutter med det samme navnet, det har jeg funnet flere ganger. Kanskje den første Karl Emil var svakelig, og at de ville at dette navnet skulle være i familien.Vi får vente å se hva byarkivaren i Halden finner.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, igjen. Takk skal du ha.Det kan nok hende at du har helt rett. Kanskje forklarer forskjellen i etternavnet at hennes far hette Henrik Andersen og var fra Hyllestad i Sogn og Fjordane. Hennes mor hette Hendrikke Arnesdatter og var født i Bergen.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Hei! Det har kommet svar fra arkivaren i Halden. Det han har funnet er i fra et register til søknader på kommunale stillinger i Fr.hald.Han har tatt med de to Pettersenfeierne som var nevnt der.1866. Petter Emil Edv. Pedersen d.y.: 26, Frh., sønn av P.E.P. d.e. 1880 FEIERDessuten en Christian August Pettersen 1880;FEIER Bosatt i Kr.ania i Osterhaugsgd. 9, 28 år gml, født i København, svennebrev København 1873, praksis som svenn i Fr.hald 1873, Brevik 1874-75, Kr.ania 1875-- 1901 FEIER; Sigurdsgd 2, Kr.ania.Det er navnlikheter her, men det er ikke lett å avgjøre om noen av disse er den feieren du leter etter.Den siste er vel helt utelukket, eneste likhet her er at han er født i Danmark.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for svaret!Jeg får ta å se litt nærmere på dette litt senere, for akkurat nå er det bryllupsforberedelsen til vår yngste sønn som skal gifte seg på lørdag. Og det gjør at det faller endel på meg også. Men hyggelig er det lell!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.