Gå til innhold
Arkivverket

[#15593] Sjur Eriksen, født 1808/1810 i Haugs/Brudvik ?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Han flyttet etterhvert til Askøy - tror kanskje han var møller? Og så har jeg hørt noe om at det skulle være mange brødre før ham (som alle døde) med samme navn. Er det noen som vet noe om denne slekten?Han var gift med Ane Johannesdatter fra noenlunde samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS. finnes en Sjur dpt. 21/1 1810 Brudvik, Haus, foreldre Erik Knudsen og Brithe Sjursdt.DA, gifte i Haus: Sjur Eriksen gift 11/6 1843 Haus med Anna Johannesdt.FT 1865 Askøen, Tvetervaag grd.Kan dette være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, det er det nok! - men jeg er så uerfaren at jeg ikke vet hva FS er.... FT forstår jeg :) Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS = Familysearch. DA=digitalarkivet. FS er noe jeg har forkortet da jeg blir så lei av å skrive hele ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Og nå måtte du skrive det likevel... Takk skal du ha! Jeg har ikke vært så flink til å bruke FS, men skal prøve mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Den Sjur Eriksen som ble gift i 1843 med Anna johannesdatter, er vel sønn av Erik Knutson Herfindal og Anna Knudsdatter Vaksdal.Erik var husmann under bruk 3 av gården Skreiæ i Vaksdal. Mvh. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Jammen er det det. Jeg har hittil trodd at moren til Erik var Brithe Sjursdatter. Men et står det at han var fra 'Skreien i Haus', og da må det vel være som Berentsen sier.Vet du mer om den husmannsplassen og folket der?Mvh Signe Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Det var vel feilt av meg å si at Erik var husmann under bruk 3. Det rette er vel at det var en husmannsplass under bruk 2, men ble utskilt i 1845 fra bruk 2, og fikk da br. nr. 3.Erik Knutsson, Herfindal. Døpt 13. februar 1775 i Haus, død 1822. Gift 29. mai 1798 i Bruvik kirke med Anna Knutsdatter, Vaksdal. Døpt 3. oktober 1773 i Haus.Eirik var husmann på bruk nr. 3 av gården Skreiæ i Vaksdal. Barn a. Knut, døpt 24. juni 1798 i Haus, død 1880. Gift 18. juni 1820 i Haus med enken Kari Sjursdatter, Olsnes.b. Nils, f. 1799.c. Ole, f. 1801.d. Brita. e. Sjur, f. 1805.f. Anna, f. 1806. G. i 1831 med Sjur Nilsson, Jamne. De var en tid leieboere på Skreiæ, flyttet senere til Haus.g. Sjur, f. 1810. G. i 1843 med Anna Johannesdatter, Fossdal.h. Johannes, f. 1813. G. med Madli Olsdatter, Vaksdal.i. Eirik, f. 1816, d. 1870. G. i 1843 med enken Anna Einarsdatter, Dale. Bodde på Søre Veset i Haus. Foreldrene til Eirik Knut Olsson, Herfindal, Døpt 13. september 1736 i Haus. Gift 21. juni 1761 i Bruvik kirke med Anna Eriksdatter, Sedalen. Døpt 16. oktober 1743 i Haus, død 1830.Da de giftet seg var Knut soldat.De bodde på br. nr. 6 av gården Herfindal i Vaksdal der Knut var gårdbruker.Foreldrene til Anna Knut Larsson, Vaksdal. Døpt 1. februar 1726 i Haus, død 1820. Gift 2. gang 8. november 1772 i Bruvik kirke med enken Brita Knutsdatter, Kvittingen. Født 1734, død 1815.De bodde på gården Vaksdal der Knut var gårdbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.