Gå til innhold
Arkivverket

[#15596] Anna Gunelia vaksinert 9 august 1850 Gimsøy


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I Vågan klokkerbok 1843-1859, folio 673 finner jeg Anna Gunelia vaksisert 9 august 1850 i en alder av 4 år og skulle dermed være født ca 1846. Hun er tilhørende til Gimsøy og her har vi litt problemer med å finne hvem hun virkelig er. Kjent problem med kirkebøkene. Er det noen annen vei å finne ut om dette forholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Otto Jørgensen

I den linken var noe annet spennende.Den Johanne Lydia Jensdtr (16år i 1865) og nevnt som Søsterdatter, Pleiedatter og Anna G. Jensen (20 år i 1865) og nevnt som Hendes Søsterdatter, Pleiedatter må vel naturlignok ha en en Jens til far ?Den Jens Arnesen som jeg har hos meg og som kan tenkes å være far levde i beste velgående i 1856, da han giftet seg på nytt. i 1861 var han igjen enkeman og ble gift på nytt igjen.Hans første hustru heter Ana Marte Jacobsdtr og de ble gift i 1849. Hennes far var Jacob Danielson sansynligvis den som er 16 år på Lieland i Vågan i 1801.I folketellingen 1865 som det er vist til står angitt Jonette E P. Jakobsdtr (41 år).Kan dette være søster til Ana Marte som er nevnt rett ovenfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Ut fra folketellingen 1865 ser det ut til at Anna G. Jensdtr (20 år og Johanna Lydia Jensdtr (16 år) er søstre og jeg vil anta at deres mor i dette tilfellet er Anne Martha Jacobsdtr som ble født ca 1819 og viet til Jens 8 august 1849.Det må vel også antas at Jonette E.P. Jakobsdtr nevnt ovenfor i FT1865 også er hennes søster. Dette må vel også bety at Ane Martha må være død på dette tidspunkt, bl.a. da Jens er gift i gjen i 1856.Er den noen som kjenner til personene (familien Langseth med hustru og pleiebarn)?Vet noen også hva alle forkortede bokstaver i navnene står for?Vet noen noe videre om skjebnen til Anna G og Johanna Lydia ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg frisker opp igjen denne saken og da vesentlig med tanke på om noen har en formening om hvor også navnet Wesenlund kan ha kommet fra. Opphavspersonen kommer fra Fana, men hans voksne liv er knyttet til Girmsøy og Henningsvær og det var da navnet ble brukt de første ganger.Er det noen som har en aning knyttet til navnets opphav?Dette i tillegg til de sprørsmål som ikke tidligere ble besvart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.