Gå til innhold
Arkivverket

[#15603] Oslo, første halvdel av 1900-t. Kilder?


Gjest Lena Suhr Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Suhr Svendsen

Jeg forsøker å finne etterkommere etter Johan Fredrik Suhr (f.1872- Alta)g.m Else Kristine Olsen (f.1874 Drøbak) som skal ha bodd i Oslo. De hadde tre barn og den ene sønnen het Eirik Thomas, og døde 26.12.1941, da skipet han hadde hyre på sank etter en eksplosjon. Han var født i 1910, men jeg vet ikke hvilket nummer han var i søskenflokken. Da det ikke finnes noe på nettet i denne perioden må jeg forsøke å finne ut av det på andre måter, er det noen som kan tipse meg hvilke kilder jeg kan bruke og hvor jeg evt. finner disse? Mvh. Lena S. Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

I følge Statistisk Sentralbyrå finnes det 206 personer med etternavnet Suhr i Norge ved siste årskifte. Et søk i telefonkatalogen viser at ca. halvparten bor i Alta. Kanskje en telefonrunde vil gi deg opplysningene du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De trykte adressebøkene for Kristiania (som det vel er ment her -- og ikke Oslo ?) samt kommunale folketellinger, valgmanntall og ligningsmanntall er tilgjengelige ved Oslo byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da lengstlevende av foreldrene, Elise Kristine Suhr, døde 20.09.1931 (Register til Dødsfallsprotokoll 1931 3/3 no.1105 II) står det i Oslo Skifterett Dødsfallsprotokoll Avd. II C 16 (10.10.1930-27.06.1932) 5/9:”Enke Elise Suhr, 58 aar, død 20.9.31 paa Krohgstøttens sykehus, bopel Schäffersgade 8. Efterlader 3 barn, 2 myndige og en mindreaarig, Eiede intet. Anm. av svigerinnen Anna Pettersen, Hallingsgt.1. Sønnen Vilhelm Suhr har Schäffersgt.8”Sønnen Erik Thomas født 07.09.1910 i Kristiania(iflg. ”Våre falne 4. bind side 259) hadde akkurat fylt 21 år, ut fra det som står ved farens død er Erik Thomas nr.2 av 3 barn.Faren Johan Fredrik døde i 26.11.1929, de bodde også den gang i Schäffersgate 8 III. Han etterlater seg 3 barn, 1 myndig, 1 på 19 år og 1 umyndig. (Oslo Skifteretts Dødsfallsprotokoll Avd I B 16 29.04.1929-31.03.1931 3/9 no.1382).Gjør som foreslått i (3), ta kontakt med Oslo Byrarkiv, nå har du fått litt informasjon som gjør det lettere å lete ( det er et stykke fra Alta til Oslo), så ved henvendelse for hjelp er det viktig at de får så mye informasjon som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Tusen takk skal du ha Geir, med disse opplysningene har jeg et mye bedre utgangspunkt. De opplysningene jeg hadde om familien var jo svært få, så dette var til stor hjelp. Nå vet jeg også hva jeg kan finne på Oslo Byarkiv - hvilke kilder som er tilgjengelig, så takk for det. Det å ringe rundt til de som har Suhr til etternavn må være siste utvei, det frister ikke noe særlig.. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.