Gå til innhold
Arkivverket

[#15604] Reknes hospital i Molde


Gjest Lena Suhr Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Suhr Svendsen

Niels Christopher Suhr opprinnelig fra Danmark,var distriktskirurg i Finnmark fram til 1813.Dette året flyttet han da iflg. min kilde til Molde. Den 28. des. 1813 skal han ha blitt utnevnt til distrikts-kirurg i Romsdals fogderi og til lege ved Reknes hospital. Han skal også ha blitt 'konstituert som distrikts-kirurg i Nord- og Søndmøre.' Han døde 20. juni 1816 iflg. kilden. Niels Chr. hadde trolig med seg sine yngste barn Niels Christian (f.1803), Martin (f.1804) og Nicoline Sophie (f.1812) samt sin kone Engel Sophie Steenberg. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor de ble av? Evt. hvem jeg kan ta kontakt med for å finne spor. Nicoline Sophie har jeg funnet igjen i et giftemål med Lars Larsen på Tranøy i Troms, men hvor de andre dro eller om de ble i Molde vet jeg ikke noe om. Håper at noen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter Niels de Seve: Molde Bys Historie I, s 403f, kom Suhr til Molde 1815. Då han døde i juni 1816 budde dei fire eldste barna i Finnmark, dei fire yngste (fra 4 til 15 år gamle) på Molde i lag med mora. Byfuten var redd for at disse, etter å ha budd i byen i 3 år, skulle oppnå rett som 'egentlige fattige'. Dette ser ut til å ha vore 1817, så familien kom nok til Molde 1814 (og ikkje 1815). Seinare lagnad ikkje kjent, men sidan byfuten gikk inn for å sende dei til Finnmark kan dei nok ha endt opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Takk for opplysningen, da kan jeg vel utelukke at noen av dem ble i Molde. Dette er ikke lett for av de 8 barna har jeg funnet en i Alta, to i Hammerfest, en på Tranøy og en i Tromsø - ikke godt å si hvor de andre ble av! Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.