Gå til innhold
Arkivverket

[#15611] Efraim Olausen emigrerte til USA ca 1890


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Prøver med dette å finne spor etter Efraim Olausen (Kan ha kalt seg Lysell?) som reiste til Amerika ca 1890. Han var født 04.07.1862 i Mo sogn i Bohuslen i Sverige, og var fadder til sin brors barn på Hisøy i Arendal i 1884 og 1886. Han har kanskje bodd der noen år før han reiste til USA? Jeg har informasjon om at han skal være i USA i 1890. Han hadde en bror som het Johan Theodor Olausen født 14.05.1867 i Mo sogn i Bohuslen i Sverige som også var i USA i 1892. Jeg er også interesert informasjon om han. Jeg har hørt noe rykter om Canada, men det er høyst usikkert. Noen av barna til broren Calle Hilarius som bodde i Arendal reiste også til USA: 1. Karl Olaf Olavsen født 13.04.1884 på Hisøy i Arendal. Han reiste 30 september 1905. Han stod da som Carl Olavsen, sjømann fra Hisøy. Jeg tror han bodde på 266 york str. Jersy City NJ i 1907 da han søster kom dit og oppga at hun skulle besøke sin bror som bodde der. 2. Anna Otalie Olavsen født 04.03.1886 på Hisøy i Arendal. Hun ankommer trolig USA 20 juni 1906. 3. Selma Mathilde Olavsen født 02.02.1889 på Hisøy i Arendal. Hun ankom Ellis Islands 20 august 1907. Hun oppgav som nevnt at hun skulle til sin bror Carl. 4. Søsteren Olga Olavsen født 25.04.1890 på Hisøy i Arendal emigrerte også til USA. Hun har jeg ikke mer informasjon om. 5. Nilda Lysell født 19.01.1897 på Hisøy i Arendal. Hun ankom New York 25 september 1923 med Stavangerfjord fra Kristiania 6. Dagny Lysell født 29.10.1898 på Hisøy i Arendal emigrerte til USA 13 september 1929.Som en ser bruker noen navnet Olavsen og noen navnet Lysell. Dette ble mye, men jeg tar sjangsen. Kanskje noen hvet noe om noen av de? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg fant netopp på ankomne til Ellis Island at Olga Olavsen annkomm Ellis Island 5 mai 1908, og at hun skulle til sin bror som der står som Olaf Olavesen i 266 york str. New York. (Han hadde to navn og kan ha brukt både Karl og Olaf.) mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg fant Efraim Olufsen fra Arendal som emigrerte fra Kristiansand 29 april 1886 i Digitalarkivet. Det står ikke hvor han skulle og han reiste med linje: Tingvalla. Dette er sikkert Efraim Olausen, men hvor reiste han? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du har mange navn, Jørn, leter du etter alle, eller bare Efraim og hans bror?-----------------Disse søsknene emigrerer:1. Karl Olaf Olavsen født 13.04.1884 på Hisøy i Arendal. Han reiste 30 september 1905. Han stod da som Carl Olavsen, sjømann fra Hisøy. Jeg tror han bodde på 266 york str. Jersy City NJ i 1907 da han søster kom dit og oppga at hun skulle besøke sin bror som bodde der.2. Anna Otalie Olavsen født 04.03.1886 på Hisøy i Arendal. Hun ankommer trolig USA 20 juni 1906.3. Selma Mathilde Olavsen født 02.02.1889 på Hisøy i Arendal. Hun ankom Ellis Islands 20 august 1907. Hun oppgav som nevnt at hun skulle til sin bror Carl.4. Søsteren Olga Olavsen født 25.04.1890 på Hisøy i Arendal emigrerte også til USA. Hun har jeg ikke mer informasjon om.5. Nilda Lysell født 19.01.1897 på Hisøy i Arendal. Hun ankom New York 25 september 1923 med Stavangerfjord fra Kristiania6. Dagny Lysell født 29.10.1898 på Hisøy i Arendal emigrerte til USA 13 september 1929. ------------------Er du interessert i opplysninger om disse og, eller vet 'alt' rundt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis vi ser pånr 5 Nilda Lysell, som ankommer Ellis Island her at søsteren nr 2 Anna har giftet seg og heter Levin:lj. 24 [url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DI%3A%5C%5CT715%2D3377%5C%5CT715%2D33770764%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=602035010054&name=Nilda%26nbsp%3BLysell&doa=September+25%2C+1923&port=KRISTIANIA&line=0024>Lenke--------------------Nilda bosetter seg i New Jersey. New Jersey Hudson Co, Jersey City District 81 hvor hun blir gift med Carsten Olsen har 2 barn (en gutt og en jente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Laila. Mange takk for at du vil engasjere deg i dette. Jeg vet ikke noe om noen av disse etter at de emigrerte, foruten det jeg har skrevet. Jeg er kjempeglad for all informasjon. Jeg har ikke abo. på Ancestry så jeg kan ikke få frem den informasjonen. Det du har kommet med er ny informasjon for meg som jeg er kjempeglad for. Utgangspungtet for dette er en familie som bodde på Håland u/Elserød i Mo sogn i Tanum komune i Sverige. En av de var min oldefar som kom til Norge. Dette er søsken av han og deres etterkommere. Jeg skal til Mo neste uke å hilse på slektninger jeg har funnet der for første gang. Har vært på Håland og kikket for et år siden. Der stor rester av det gamle soldattorpet der de bodde midt på 1800 tallet. Nå får jeg stopppe før det går fra et innlegg i en debatt og over til en historie. Har ikke du også aner fra dette området? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg fant i RootsWeb en Nilda Olsen født 19 januar 1897 død i januar 1974 i North Stonington, New London. Det må være min Nilda? Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp, dette må være Nilda. 1930census: 125? Armstrong Avenue, Jersey City, Hudson Co. New Jersey.Carsten Olsen, head, leier sitt hjem for 35$, har radio, 27 år gml., f. i Norge imm. i 1922 tror jeg, jobber ved fish rays. Nilda Olsen, hustru, 33 år, f. i Norge av Norske foreldre, imm. i 1922Lillian, datter 5 år f. i NJ og Harold, søn 2 år og 3 mnd.census tatt opp 3. april 1930------------------I Connecticut death Index 1949-2001 finner vi Nilda:Nilda L. Olsen Dødsdato 10. januar 1974 Hun bodde i North Stonington, CT, døde i New London, CT. Spouse var 'KARS' så jeg er sikker på at dette er rett Nilda.http://www.dph.state.ct.us/OPPE/hpvital.htm kan du bestille dødsattest..---------------Jeg tenker dette er Karsten/Carsten: CARSTEN M OLSEN Request Information (SS-5) SSN 085-07-8653 Residence: 07060 Plainfield, Union, NJ Born 28 Apr 1904 Last Benefit: Died 14 Nov 1988 Issued: NY (Before 195)------------------- det er altfor mange Harold Olsen til at vi kan finne ut hvor(hvem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Mange takk Laila. Det er virkelig spennende og begynne å få svar på dette. Har tenkt på det lenge, men jeg har aldri leitet i USA før. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jørn! Det var bra, at det var lite holdepunkt for Canada. For der er det mye vanskeligere!Jeg skal se litt mer i løpet av dagen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Olsen

På Ancestry.com finner kommer det opp en Efraim Olauson på California Dath Index 1940-1997. Kan det være min Efraim? (Jeg har ikke abo.) mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På den annen side, du søkte nok på ancestry m/soundex, for det er ingen som heter Olauson, men denne er der;Surname Given Name Middle Name Sex Birth Date Death Date Birth Place Death Place Social Security # Mother's Maiden Name Father's Surname OLSON EFRAIM S MALE 17 Nov 1899 11 Mar 1973 SWEDEN MARIN 326077944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.