Gå til innhold
Arkivverket

[#15617] Clemet


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg leter etter far til Berte Clemetsdatter født ca 1745. Jeg har sett på viede rundt hennes fødselsår, og slektslistene til Per Bråstad. Jeg står da igjen med Clemet Madsen, gift 1737 med Siri Eriksdatter, og Clemet Nilsen født 1692 på Skikkelstad. Er noen av disse to den rette? I Per Bråstad sine bøker står det at Clemet Nilsen Skikkelstad fikk en sønn Nils, kan han ha fått flere barn, som f. eks Berte? Jeg hadde håpet på en løsning da døptelistene for Vardal ble lagt ut for den perioden, men der står det sjelden noe -sen navn på barnefaren. Håper noen har et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Fam.search finnes en Berte Clemmentsdt. f. 1737 Vardal, Clemind Sichelstad. Hvor mye det er å stole på vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har også sett denne Berte, men hun blir litt for gammel. Den Berte jeg leter etter har en 6 år gammel datter i 1801, og er selv 56 år. Det betyr at hun fikk datteren da hun var 50 år gammel. Litt tvilsomt det også, så Berte er heller yngre enn 56. Eldre vil bli litt vanskelig. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg tror jeg kan ha løst det! Det er antagelig Berte som døpes 4.6.1747, barn av Clemet Skikkelstaødegård. En Berte Clemetsdatter fra ukjent sted konfirmeres i 1764, 16 år gammel. I Vardal bygdebok står det under Skikkelstad at Clemet Madsen bodde på Skikkelstadødegård. Og Clemet Skikkelstadødegård dør i 1787, 89 år gammel. Jeg skulle gjerne ha visst hvem Clemet er sønn av også, men det blir vel verre. Han er født før kirkebøkene begynte for Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

Har søkt gjennom en elektronisk versjon av Per Braastads tavler. Under Øveraasen finnes Siri Eriksdatter g 1 1736 m Clemet Madsen Skikkelstadødegården og g 2 1741 m Embret Skikkelstadødegaarden. Du finner Clemet også under Aanerud g m Carine Helvig f 1702. Hvis noe av dette mangler i papirutgaven er det fordi Per har gjort rettinger i den elektroniske utgaven - som vi jobber med å få ut på CD.I miltærrulle 1697 Vardal finner jeg en Ammund Clemetsen under Børstad og Sæwold, 22 år. En mulighet,hvis han ikke er for ung da.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Fant også en Amund Clemetsen 1670- 1739 på Skikkelstad, oppgis å være på Kvisgaard og Aalset - g.m. Helga Jensdatter. Kanskje skifter burde sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har også sett at Berte gifer seg opp igjen , men hvordan er det mulig? Jeg finner nemlig flere Clemets barn på Skikkelstadødegård etter 1741, og Clemet Skikkelstadeie dør 17.3.1787, 89 år gammel. Dette forstår jeg ikke. Kan det ha vært en annen Clemet på Skikkelstad på samme tid? Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Du har rett i at det er noe muffens i Pers opplysninger. (Regner med at du mener Siri og ikke Berte). Jeg finner også Clemet Skikkelstadødegården som fadder etter 1741. Det har nok vært en annen Clemet Nilsen på Herberg som vel kan ha vært ført som Skikkelstadeie, men han døde iflg Per+Bygdeboka i 1760, og du har allerede nevnt ham.Skal prøve å grave litt mere i morgen, men hvis du kommer til en konklusjon som tyder på at Per tar feil mht Siris 2'dre ekteskap, så kan vi få rettet i den elektroniske utgaven.(Hvis det er andre som leser dette og har funnet feil i Pers materiale så vil jeg gjerne vite om det.)Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg var å kikket på avskrifter av viede i Vardal i dag, og den eneste Siri Eriksdastter jeg kunne finne som enke, giftet seg andre gang rundt 1801. Hun passer dårlig inn i bildet. Ellers har jeg ikke funnet direkte feil i Per Braastads bøker, bare mangler. Og apropos mangler: Vet du hva som hendte med Hans Pedersen og Agnete Paulsdatter datter Agnete, født 1783? Jeg er på leting etter fakta om hvem en av mine formødre var, se etterlysningen Agnete Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Skal ta opp Agnetes påståtte andre ekteskap med Per.Kikket på Clemet og Siris vielse i 1735 (ikke 1736) - forlovere er Nils Skikkelstad og Ole Bjørge. Den eneste Mads som begraves i Vardal tidlig 1700-tall er Mads Biørge i 1709. Kan være et hint om hvor Clemet Madsen kommer fra, men jeg har ikke funnet Mads Bjørge andre steder. Vel, bare et hint. Man skal vel ha flaks for å finne mer.Finnes ei Agnete Hansdatter på Berg i 1801, som kanskje gifter seg fra Bergseie i 1804 - men det har du vel funnet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.