Gå til innhold
Arkivverket

[#15618] Johan Peter Pedersen ,Christiania/Skedsmo


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Johan Peter Pedersen f. 4/12-1877 Christiania? døpt Jan.1878 Skedsmo? konfirmert 2/10-1892 Skedsmo? Foreldre:Peder Larsen og Johanne Mathea Christiansdatter? Ekteskap for disse to? Han f.ca.1851 Enebak? Hun f. 1849 Akershus? Noen som har lettvint tilgang her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johan Peter, født 04.12.1877 i Lakkeg. 14, Christiania (morens adresse), døpt i Grønland kirke 06.01.1878 med foreldre ”Pigen Johanne Mathea Christiansdatter, Lakkeg. 14, Ungk. Tomtearbeider Peter Larsen, Hausmandsg 6. Hun oppgitt født 1851, han 1849. Faddere: Julie Christiansen, Helen Christiansen, Vognmand Anton Christiansen, Emanuel Andersen. Anmeldt af Moderen. 1ste uægte Barn. (At hennes navn er skrevet Christiansdatter er ikke trykkfeil fra min side) (Grønland Mini 7 1878-1888 1/14 f.1 no.6)Johan Peter Petersen, konfirmert i Skedsmo kirke 02.10.1892 (her er oppgitt fødselsdato 06.12.1877), adresse Sørumseie, foreldre Pige Johanne Mathea Kristiansdtr. Og Ungk. Tomtearb. Peter Larsen. Vaksinasjonsattest av 07.07.1879. ”Næsten meget godt” i ”Kristendomskundskab m.V.” (Skedsmo Mini 14 1892-1901 6/15 f.176 no.59)Skal se om jeg finner foreldrene født. Vet du sikkert om de ble gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takk for det Geir. De fikk et barn til Anna , har ikke dato .De ble gift , Johanne giftet seg andre gang 1881 med Mathias Kristiansen, tre barn der, Anna Tonette 1882, Lorentz 1885 og Torbjørn 1887. Er Peter Larsen f.ca. 1851 i Enebak og sønn av Lars Nilsen og Marie Christine Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner ingen Peter (i en eller annen form) født i Enebakk rundt 1851 som er sønn av en Lars (Nilsen).Jeg skal se om jeg finner Anna samt ekteskapet imorgen, ikke minst ekteskapet burde kaste lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hverken Anna/Anne er døpt 1878-1880 i Grønland (hennes menighet ved Johan Peters fødsel) eller Jacobs menighet, da i alle kombinasjoner med andre navn. Heller ikke i Skedsmo. Tilsvarende ingen vielse 1878-1880 samme steder.Da menighetene i Christiania er store, tas forbehold om at jeg kan ha oversett henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Lars Nilsens og Marie Christine Olsdatters sønn Peter er det ikke:Enebakk kirkebok nr. 9, mikrofilmkort 8/10, døpte 1854 nr. 72, Født: 17 Novbr. Hjemmed.: 23 Novbr. Navn: Peter. Uægte. Forældre:Faderen omvankende? Skebinder? Lars Nielsen. Moderen Pigen Marie Christine Olsdttr. Opholdssted: Lystad. Faddere: Barnet døde før Daaben blev confirmeret i Kirken. Hjemmedøbt 23 Novbr. af Johannes Persen Lystad.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takker for det Laila, det ante meg siden jeg ikke fant ham i 1865. Nå blir det å leter etter ekteskapet mellom Peter Larsen og Johanne Mathea Christiansdatter i 1878 og en datte Anna som må være født før 1881 da Johanne skal ha giftet seg igjen med Mathias Christiansen. Disse skal ha fått 3 barn, Anna Tonette 1882, Lorentz 1884 og Torbjørn 1887 ifølge de opplysningene jeg har fått fra USA som ikke alltid stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielse Grønland kirke 26.12.1881; Enkemand Mathias Christiansen, født Næs 1842, bosatt Lillestrøm og Pige Johanne Mathea Christiansdr., født Kraakstad 1849, bosatt Lakkeg. 14, Kristiania. Hans far: Christian Olsen. Hennes far. Christian Hansen. (Grønland Mini 6 1877-1886 3/5 f.111 no.128)Ifølge dette var altså ikke Peter Larsen og Johanne Mathea Christiansen noengang gift. Hans kone døde 14.06.1867, skifteattest av 08.12.1881.Johanne Mathea født 27.04.1849, døpt i Kråkstad 24.06.1849, foreldre Christian Hansen og Anne Christiansdatter på Askerud. (Kråkstad Mini I 6 1848-1857 1/6 f.10 no.25).Anna Tonette hadde du fødsels- og dåpsdato på. (Kan det være en mulighet for at Anne og Tonette nettopp er Anna Tonette?)Thorbjørn født 24.08.1887 i Lillestrøm, døpt 04.09.1887 i Lørenskog kirke, foreldre: dagarbeider Mathias Kristiansen og hustru Mathea Kristiansen (Skedsmo Mini 13 1883-1891 3/14 f.75 no.0)Næs er vel Næs på Romerike, om det er på Hedemarken finner vi ham begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

GlemteLorentz, født 05.09.1885 i Lilestrøm, døpt 25.12.1885 i Skedsmo kirke. Mathias er daaarbeider. (Skedsmo Mini 13 1883-1891 2/14 f.47 no.62)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anne og Christian Hansen fra Kråkstad flytter til Christiania, du finner dem så sent som ved FT 1875 i Lakkeg. 14, der hvor Johan Peter ble født 2 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takker og bukker Geir, servert på et fat.Så Johanne og Peter ble ikke gift, da blir det nok værre å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Står det noen steder at Peter Larsen var fra Enebakk?Er denne Peter en mulig kandidat? Spydeberg er nabokommune til Enebakk, men jeg vet ingenting om ham, det er bare litt gjetting.PETER MARTIN LARSEN Event(s): Christening: 16 FEB 1851 Spydeberg, Ostfold, Norway Father: LARS SIMENSEN Mother: JOHANNE JOHNSDRHilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Laila, han kan være det men han er ihvertfall ikke kommet til Christiania i 1875. Det finnes 3 kandidater, han fra Vang, Hedmark er oppgitt til født 1849 men han er født 1853 (ingen der i 1849) og to oppgitt til å være født i Christiania 1853 + en omstreifer f.1851 men han er i arbeidsanstalt i 1875.Er skattelister eller barnebidrag løsningen? Oslo Byarkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Som Hans skriver, for å finne SIKKER identifikasjon av Peter Larsen, må vi enten finne ytterligere opplysninger ved denne Anna's fødsel (om hun noengang har eksistert) eller, som Hans skriver, gjennom skattelister for Christiania når sønnen ble født.Vi vet ikke engang om hvor han var i 1875, langt mindre i 1851 - foreløpig. Og som du selv er inne på, Peter Larsen behøver ikke være hans fulle navn, akkurat på denne tiden (særlig i Christiania) er det godt mulig at faren kunne hete Peder Larsen og at gutten først er oppført som Peter Pedersen, senere som Peter Larsen (mange eksempler på dette, men dette kjenner dere jo til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.