Gå til innhold
Arkivverket

[#15620] 'Forsunnet ' i USA


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Skal forsøke å hjelpe en fjern slektning i USA med å finne hans forsvunne halvsøsken's slekt (og dermed også fjern slekt av meg!)Ifølge opplysninger gitt av familien skal Josephine (Josey, Josy) Rustad (født 11.09.1884 MN, død er CO ND) først vært gift med en Paul Jensen 01.06.1910 Paul døde tidlig. De skal ha fått en datter MABEL og et barn til. (Disse to var antagelig født rundt 1906-8; jeg vet i hvert fall at første barn fra neste ekteskap; Albert Delmarter var født i 1910) Mabel skal ha blitt gift med en ERNEST O'BRIEN. Hun døde muligens i 1984. Problemet er at kilden til opplysningene er død; og jeg har ikke lykkes i å stadfeste opplysningene eller å finne ut mer. Josephine Rustad / Jensen giftet seg senere med Guy Delmarter (Rolla, Rolette CO) Barna fra første ekteskap ble oppfostret annet sted. Kan noen løse gåten MABEL og hennes bror/søster?? Har etter beste evne forsøkt Ancestry.com og Genealogy.com + mormonerne uten resultat; men vet av erfaring at det går an å bomme pga lite fantasifulle søk. Mest sannsynlige stat er ND; ettersom 'hele' Rustadslekten bodde der i mange tiår fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager - nå ble det mye rot på¨tross av rettemuligheten! Josephine døde i Zion; Towner CO ND! Ekteskapet med Paul ble inngått 10.08. 1906! Ekteskapet med Guy ble inngått 01.06. 1910!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Lapper sammen litt jeg.-----Josephine (Josey, Josy) Rustad, født 11.09.1884 MN, død i Zion; Towner CO ND-----1.Gift første gang med Paul Jensen 10.08. 1906,A. En datter MABEL som var gift med en Ernest O'BRien. Hun døde muligens i 1984.B. Og et barn til.-----2. Gift 2.gang med Guy Delmarter den 01.06. 1910 (Rolle County ND). Barna fra første ekteskap ble oppfostret annet sted.A. Første barn Albert Delmarter var født i 1910)-----Når ble tellingene i 1910 foretatt? har du lett etter henne og barna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nina's resyme gir et bra bilde. - Jeg får presisere: Det er INGEN i familien som kan gi flere opplysninger. Den jeg hjelper er den eneste gjenlevende av Josephine's og Guy's barn, altså Mabel's halvbror. Jeg har sjekket med enkelte av søskenbarna - de kjenner ikke til disse barna i det hele tatt. Ettersom familien ble splittet er sporene vanskelige å følge, men nå skal jeg på'n igjen. Vedr. Census 1910; jeg har ikke funnet dem. Rart...... Det må enda en gang presiseres at jeg ikke har klart å kontrollere riktigheten av de opplysningene jeg har fått. Det KAN jo være feil i de......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-))1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Towner - Cando - District 5-----Nå kan du være heldig. Mulig dette er Mabel som giftet seg som 18-åring. Da født. ca. 1908 +/-Mabel C. O'Brien 22/23 år. Faren fra Danmark, moren fra Nord Dakota. Selv født i Nord Dakota.Gift med Ernest O'Brian 30 år. De har vært gift i 4 år.2 sønner:Obrien, James E 3 1/2 årObrien, Vernon R 4 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nina; dine opplysninger tyder ikke bare på at jeg har vært heldig - men også på at du er dyktig!! Her stemmer det meste. Dette sporet skal følges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

BINGO!Snakket akkurat med Vernon's enke på telefonen. Vernon døde i 1995; James for lenge siden. I tillegg var det et tvillingpar.Under innlegget 13700 burde navnene til Nina; Hans m.fl. listes.......Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk! Det føles kjempefint å hjelpe andre på denne måten. Å finne noen i tellingen er som å 'vinne' en liten gevinst i lotto. De umulige er de artigste.Men du hadde flaks at hun giftet seg som 18-åring.Men du ........hvor befant Mabel C. mellom farens død og sitt gifte? Hos slektninger? Og hadde hun en bror eller søster, og hvor ble vedkommende av?Hilsen nysjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Mabel's liv frem til giftermålet vet jeg ikke noe om enda. Skal maile med Mabel / Vernon / VALERIE fremover; kanskje hun kan finne ut noe. En av hennes tanter (den ene av tvillingene) lever enda - det kan være en interesant kilde.Finner jeg ut mer skal jeg melde fra under dette innlegget.Enda en gang takk! (Det skal bli moro å fortelle mine amerikanske slektninger/slektsgranskere at en av DA's brukere i løpet av noen timer løste det de ikke hadde klart over flere år!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå har jeg snakket med min fjerne slektning; den eneste av Josephine's og Guy's gjenlevende barn - og altså den mannen jeg ville hjelpe til å finne forsvunne halvsøsken: Den eldre herren lo og gråt om hverandre da han fikk høre om Nina's dyktighet og mitt hell i telefonsøk: Jeg håpet jo at sønnene som Nina fant var i live - søkte derfor i White Pages på navnene - men fikk opp hundrevis på 'All States'Ved å være optimist kunne man jo håpe de eller etterkommere fortsatt bodde i NDFortsatt negativt ved søk på 'guttene', men forsøkte på forbokstaven V for Vernon og fikk et tilslag i Minot; ND Minot - spennende tenkte jeg - der bor det flere av slekta.Noen ganger er flaksen større enn vettet; Blink! Ikke pga 'V' for Vernon - men ennken het Virginia...Så nå blir det knyttet bånd mellom 'ukjente' slektninger i Minot. Og andre steder i USASnipp snapp snute....så var eventyret ut.. Eller var det det??Mabel's navnløse bror/søster gjenstår. En ny nøtt- men kanskje den også lar seg løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men denne enken har kanskje noen barn vil jeg tro. Er det ingen som kan gi noe som helst av opplysninger om denne Mabels oppvekst? Kanskje den var flakkende iom at hun var satt bort og giftet seg allerede som 18-åring?Kanskje de kan gi et stedsnavn. Kanskje de har noen gamle bilder? En familiebibel etc? Noen gamle attester?Men du.....'marriage lisence'n' mellom Mabel og O'Brien kans kanskje avsløre noe! Skaff deg den du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Skal få tak i lisensen.. Vedr. familieopplysninger omn Mabel: En av hennes barn (tvillingene) lever i beste velgående. Jeg har bedt Vernon's datter å intervjue henne; likeledes skal jeg undersøke om James (Jim) hadde barn som vet noe. Vernon's enke fortalte at Mabel hadde visst om at hun hadde to (feil:11!) halvsøsken i Alabama. Hun mente også å huske at Mabel hadde vært der; men uansett:Den eneste gjenlevende vet ingenting; det gjør heller ikke hans nevøer og nieser.Jeg skal finlese 1920 Census i BD og MN for å sjekke om Mabel og den navnløse bror/søster kunne vært oppfostret hos noen i Rustad-slekten eller hos noen Jensens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja Nina - jeg er klar over indexeringen for Census 1920, men ettersom jeg kjenner morens (Josephine's ) slekt er det likevel overkommelig. Noe verre er det med faren; dansken Paul Jensen. Her er det likevel muligheter på herresiden. I verste fall for jeg granske hans slekt...Mabel + den navnløse kan selvsagt være oppfostret hos helt andre - da er nøtten hard!Jeg har funnet at Josephine & Guy bodde i Canada (Estevan, Sach. )i hvert fall i tidsrommet 1919-20 kanskje helt fra ca 1915-23) Minst to av barna er født der. Finnes det FT for Canada i dette tidsrommet? Som jeg tidligere har sagt; de opplysningene jeg har fått av familie har jeg ikke fått kontrollert (riktignok har alt stemt hitil, men....)Forøvrig får jeg forsøke å finne Mabel's vigselspapirer - kanskje de sier noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tor! Jeg fant Josie i 1930, med en sønn som ikke kan ha vært helt hennes... Er navnet Donald ca 4/5 år 1930 kjent?Jeg greier for mitt bare liv ikke finne noe fornuft i 1910. Den er tatt opp ca april, slik at jeg ville tro at Josie var enkefru på den tiden.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå skylder du meg en times jobb :)Mysteriet med Mabels evt bror/søster er nemlig løst...Josie Jensen bodde i 1910 hos sin bror Henry Rustad i North Dakota, ROLETTE, Roll 1147 Book 1, Page 64 Dewey Twp.Sammen med Henry, Josie og Mabel bor Henry og Josies bror Edvard Rustad.Hun hadde født 2 barn, bare 1 var i live. Så da trenger vi ikke bruke mer tid på det...Se her: http://www.lailas.net/lookup/josie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jasså; så det var salige Henry som var fosterfaren!(Mabel forsvant tidlig ut av redet ettersom hun ikke bor hos Henry i 1920.)På den timen (og mer til!)du har brukt har jeg tilbrakt med å vaske og rydde bort maskiner etter en (sen) våronnavslutning. Ta en Toten-tur til høsten så skal jeg betale i poteter!Jeg kunne hevde at jeg hadde klart det selv - men det ville ikke vært helt sant ettersom jeg ikke har full tilgang til Census 1910.Det skal bli morsomt å fortelle dette til både Henry's og Mabel's etterkommere.Alt tyder på at jeg fortsatt gjør meg best som bonde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager - glemte å kommentere den Henry du fant. Han får meg til å tenke på Josephine's eldste søster Nora's dattersønn Donald Tennancour, se tema 15624! På den tiden var det den eneste Donald i slekten; og alderen stemmer.Problemet er bare at han også er listet sammen med resten av familien i Census 1930; Dunseith ND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Donald var f. i ND, av far fra Michigan, og mor fra Norge. derfor jeg nevnte at han ikke så ut som sønnen til Josie. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det var et nytt mysterium. Kanskje farlig å stoppe opp ved alle slike....Likevel:Jeg var litt for rask når jeg skrev at Donald Tennancour var den eneste Donald i slekten på den tiden. Josie / Josephine hadde selvsagt en sønn Donald - den yngste av de 11 med Guy Delmarter som jeg alltid tenker på som 'Don'!Han var født 16/4 1925; så det stemmer jo. (D.Tennancour var født på samme tiden.)'Problemet' er bare at både Josephine og søsteren Nora var født i USA.(av norsfødte foreldre)Donald Tennancour's far Louis er antagelig sønn av den kjente Joseph Tennancour fra Turtle Mountain, ND - opprinnelig fra Canada (med aner i Frankrike)Jeg har ikke funnet noe som tilsier at han var født i Michigan.Jeg skal spørre Don hvor faren Guy var født. Kanskje er det registreringsfeil ute og går? Jeg har vært borti en US-Census der en pikebarn med et helt klart pikenavn er registrert som 'son'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jada; men denne 'sønnen' jeg referete til har beviselig født barn........... Da må jeg vel ha rett i at det har vært en 'registreringsfeil'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.