Gå til innhold
Arkivverket

[#15623] Apoteker Müller (tysk) med apotek i Bergen og Horten..


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Er det noen som kjenner til ovennevnte? Han skal ha vært gift med Signe Dahlgren, f. 1896 i Oslo.Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

I 'Norges apotek og deres innehavere', bind I, under 'Arne apotek i Haus herred', står følgende:JOHANNES ANDREAS ALOYSIUS MÜLLER, født i Brevik 3. august 1871. Foreldre: Telegrafbestyrer Christian Müller og Helene Jakobsen. Efter å ha tatt middelskoleeksamen i Stavanger disciplinerte Müller ved apotekene i Kragerø og Kopervik fra 1888 til 1892 og tok 'farmaceutisk medhjelpereksamen' våren 1892.Han tjenestegjorde derefter som farmasøit ved apotek i Florø og Bergen i årene 1892-1893 og tok 'apotekereksamen' høsten 1894 ('godt'). Efter eksamen tjenestgjorde Müller ett år ved 'Apoteket Renen' i Tromsø, ved 'Apoteket Hygiea' i Oslo i 6 år og senere ved 'Apoteket Idun' i Oslo i 13 1/2 år inntil han 17. oktober 1914 meddeltes bevilling til å drive 'Arne apotek' på de i lov om drift av apotek av 4. august 1909 m.v. fastsatte betingelser og med forpliktelse til å gjøre innskudd i 'Enkekassen' efter en beregnet årlig inntekt av 2400 kroner. Han overtok apoteket 9. november 1914. Under sitt ophold i Oslo var Müller en tid medlem av Den Farmaceutiske Forenings Hovedstyre.Gift 1ste gang: i Oslo 25. januar 1906 med Anna Sofie Iversen, født i Oslo 18. juni 1878, død i Ytre Arna 15. september 1921, datter av maskinmester Johan Albert Iversen og Mathilde Jensen. Ekteskapet barnløst.Gift 2nen gang: i Bergen 2. december 1922 med Signe Dahlgren, født 11. mai 1896 i Oslo, datter av entreprenør Gustav Dahlgren og Sofie Jensen. Barn: 1.(Hadde jeg vært mer dreven i skanning, skulle du fått bildet av ham også)Videre i samme verk, bind II, under Løveapoteket, Horten:JOHANNES ALOYSIUS MÜLLER (se 'Arna Apotek' side 50) meddeltes 20. desember 1929 bevilling til å drive 'Løveapoteket' i Horten, som han overtok 7. april 1930. Bevillingen meddeltes på de i lov om drift av apotek av 4. august 1909 med senere tilleggsbestemmelser fastsatte vilkår, samt med forpliktelse til å finne seg i sådan bestemmelse om pensjonsforsikring og fratreden fra apoteket ved opnådd aldersgrense som måtte bli truffet. Enkepensjon kr. 2500,-. Müller betalte for varer og inventar kr. 27000,- og betaler i husleie kr. 4500,- årlig.Senere, i tillegget i samme bind: JOHANNES ALOYSIUS MÜLLER døde 18. november 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Fant forresten ut at Digitalarkivet ikke helt takler de fremmede bokstavene. Søk på Müller gav intet resultat i FT 1900, derimot gikk det an å komme dit ad omveier (f.eks. etternavn begynner på m, fødested Brevik, fødselsår 1871). Heldigvis har vi alternativet rhd.uit.no, som bladde opp 179 alternativer på Müller samme år!Til orientering bodde foreldrene til apoteker Müller i Porsgrunn i 1900. Faren var født i Tyskland, mens moren var født i Kristiania. Familien Dahlgren bodde i Kristiania i 1900, far Gustav var svensk, mens moren kom fra Aremark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk til Egil og Jon som har svart! Dahlgreen (med to e´er ser jeg ikke noen forbindelse til foreløpig, men man vet jo aldri.... 'Mine' Dahlgren´er er fra Dalsland.Og så fikk jeg jo 'full blink' med apoteker Müller! Det var artig med informasjonen om ham!!! Det er altså ekteskapet med Signe Dahlgren jeg er interessert i videre. Det stemmer at de fikk 1 barn. Det var en datter som het Eva. Hun skal ha emigrert til San Francisco. Kan noen hjelpe med flere opplysninger om henne??Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Stenvall

For å komme videre med Eva Müller trenger jeg hennes fødselsdato. Jeg antar at hun ble født i Bergen etter at foreldrene giftet seg i 1922....Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Denne saker er løst. Eva ble født 13/5-1919. Hun ble gift med James Arthur Smithies 10/8-1940 i Saratoga, Santa Clara, California. Han f-16/3-1907 New York. Han død 29/9-1972 Sausalito. Hun død 23/11-1997 Saulito, Marin County, CA. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.