Gå til innhold
Arkivverket

[#15627] Leter etter SEVERIN ENGER født i Romedal ca. 1849


Gjest Anita Togstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Togstad

Jeg sliter veldig med en av mine forfedre. Min oldefar het Severin Enger og ble født i Romedal i Hedemark ca. 1849. Jeg finner han, hans kone og deres barn i 1900-tellingen for Kristiania, men klarer ikke på noen måte å finne han tidligere. Hverken på 1865 eller 1875 tellingen.Er det noen som kan hjelpe meg eller komme med noen gode tips?Vennlig hilsen en relativt fersk slektsforsker Anita Togstad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1875 er ikke komplett på nett.Her er de som du sier i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&variabel=0&postnr=10781&fulle=true&spraak=n>Lenke , men her heter han jo Severin T og er født i 1851. Du har nok forvekslet alder og fødselsår.Sjekk født i Romedal 1851 så vil du nok finne ham. Enger kan være gården han kom fra. Ofte tok de gårdsnavnet som etternavn. T. kan være et mellomnavn eller patr. for f.eks.Throndsen. Sjekk denne karen nærmere du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok den karen som Nina har laget lenke til;Syverin Thronsen, født 18.11.1851 på Bjørnerudeie, døpt i Romedal 14.12.1851. Sønn av Thron Johnsen og Pernille Petersdatter. Faddere Lars Mangsrud og kone, Hans Olsen Enger og kone. (Romedal Mini 4 1847-1861 3/15 f.54 no.140)Familien er nevnt både på Bjørnerudeie og Stor-Skaaraaseie i Romedalboka 5 I.Familien bodde bl.a. under Enger når sønnen Theodor ble født i 1859, så der har du nok navnet fra.Thron Johnsen og hans annen kone Severine Olsdatter skulle du også finne i FT 1900 på bruket Tronhjem under Refsal (har ikke kontrollert dette selv).Syverin hadde minst 5 søsken. Eldste, Caroline, er født på Mangerudeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten trykkfeil på første fadder til Syverin, Lars Mangerud er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tusen, tusen takk for fantastisk hjelp! Min far har også nevnet Tron og nå vet vi hvor det kommer fra.Jeg skjønner at de fleste opplysningene her ble tatt fra noen lokale bygdebøker. Vet du noe om hvor man kan få kjøpt dem?Jeg har selvfølgelig fått blod på tann og vil jo lete meg videre bakover :-)Siden Severins far het Tron Johnsen, kan man vel gå utfra at hans far het John til fornavn. Evt, Johannes. Og at far til Pernille Petersdatter het Peter. Men jeg kommer nok ikke noe videre uten bygdebøkene.Dette er helt fantastisk !! Jeg har lett og lett på nettet i mange måneder etter den delen av slekten uten å helt ha fått med meg navneendringer o.l. som kan forekomme.Igjen TUSEN takk for hjelp !!Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Joa, Tron Johnsen f.26/8-1823 Bratvoldseie:John Erichsen og Sønne Tronsdatter. Det er litt for mange Pernille'r til at jeg kan identifisere henne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Hei vent nå litt, Pernille er født i Stange ifølge 1865. Det bør være denne her:Pernille f.21/1-1821 Temmeneie:Petter Hansen, Skrædder, og Kirstie Pedersdatter. Ekteskap i ca.1848 bør bekrefte dette. Første barn født i Romedal er Pernille f.2/12-1849 Mangerudeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Helt riktig som skrevet i (7), viet i Stange 30.10.1846 Ungkarl og Soldat Thrond Johns: og Pige Pernille Pettersd:, han 23 år fra Romedal, oppholdsted Bjørnstad,fødested Bratvold Eie (Romedal) hun 25 3/4 år, født på Temmen=Eie. Fedre: Hogn Eriks: Bratvold=Eie, Husmand og Husmand Peter Hansen Temmen=Eie. (Stange Mini 11 1846-1852 6/14 f.206 no.47). Romedalsbøkene husker jeg ikke hvor jeg kjøpte, men forsøk kommunens kulturkontor. (De kan jo også lånes på bibliotek). Det er 6 bind, dvs. bind 5 er dobbeltbind. Bratvold står i bind 3 om jeg husker riktig, øvrige i bind 5 (første).Stange bygdebøker er to bind som ikke omtaler husfolk. Dessuten er de svært kostbare idag om de ikke er trykket opp igjen.Disse kirkebøkene som de refereres til som kilde, kan du låne på bibliotek, pass bare på at biblioteket har lese-apparat. De vil også kunne hjelpe deg på biblioteket med å finne frem til hvilke kirkefilmer du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg klarer visst ikke å skrive uten trykkfeil idag, den første av fedrene heter selvsagt ikke Hogn, men John. 2 av 4 bokstaver riktige, ikke dårlig. Derimot er det ikke trykkfeil når hun står som Pettersdatter og farens fornavn er oppført som Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tusen takk skal du ha :-)Jeg sitter her helt rørt over at det virkelig finnes så hjelpsomme mennesker som deg....og 2 av 4 riktige er slett ikke verst !Sannelig skal jeg ta meg en tur på bibliotektet og se om de ikke har bygdebøkene. Deichmanske bibliotek her i Oslo bør vel ha noen antar jeg.Jeg sitter her nå med et salig smil og er så fornøyd med alt jeg har fått vite idag.Ha en videre fin søndag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Stange:Petter Hansen Waaleødegardeneie, Grenadeer gift 29/12-1809 med Kirsti Pedersdatter Bjørnstadeie. Petter Hansen dpt.28/5-1778 :Hans Knudsen og Berthe Pettersdatter. Kirsti Pedersdatter dpt.29/2-1784 Schierdeneie:Peder Jensen og Kari Olsdatter. Disse gift 2/12-1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tusen takk skal du ha :-)Jeg vil bare si at jeg setter utrolig stor pris på all den hjelp jeg får av dere begge to.Nå kommer jeg fremover her. Kanskje dere kan hjelpe meg med fødselsdato på Kirsti Pedersdatter og Petter Hansen? Eller er det bare dåpsdatoen som ble oppført den gangen ?Og jeg ville sette stor pris på enda mer informasjon om deres foreldre. Nå har jeg jo navnene, men ingen fødselsdatoer. Og hvis dette er min lykkekveld, finner en av dere kanskje ut hvem deres foreldre igjen var :-)Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Anita, vel , du virket ganske så 'grønn' så jeg syntes at du trengte litt hjelp. Før 1800 sto det heller sjelden fødselsdatoer (noen steder, ja) så du må nok avfinne deg med dåpsdatoer. Finne videre bakover også? Vel, jeg har litt annet å gjøre også. Du får komme tilbake når du møter murveggen igjen. Lån deg bygdebøkene og rullefilm fra området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tro meg, jeg venter utenfor hoved deichmanske bibliotek her i Oslo når det åpner på tirsdag :-) Men akkurat nå føltes det bare veldig lenge til.Men takk skal du ha for alt du har hjulpet meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.