Gå til innhold
Arkivverket

[#15629] Edevart Andersen


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Jeg leter etter Edevart Andersens foreldre. Han ble født 1848/1849 i Melø/Rødø. I 1900 bor han på Kjerringøy. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01846.wc2&variabel=0&postnr=289&fulle=true&spraak=n>LenkeI 1875 er han å finne i Bodø. Lenke I 1865 er han kanskje Tjenstekarl på Spilleren Øvre på Rødø, Men her er han et par år for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er jo en mulig kandidat, funnet på Familysearch IGI:EDVARDT JOHAN ANDERSEN Male Event(s): Birth: 06 APR 1850 Meloy, Nordland, Norway Parents: Father: ANDERS ERICHSEN Family Mother: MARIA JOHANSDTHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk til Laila for mulig kandidat. Jeg er ikke sikker på at det er riktige. Hvis han har et mellomnavn, så mener jeg det skulle vært Olai. Han brukte kanskje også navnet Tostrup som mellomnavn, men det er ikke brukt i tellingene i 1865 og 1900.Jeg vil sjekke Lailas funn litt mer.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om han ble gift skal farens navn være oppgitt i kirkeboka. Sjekk også barnas faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I følge Svein Edvardsens avskrifter av skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna finner jeg skifte etter Edvard Andersen i 1881 på Laxbunes u/Valla. Der står det at han omkom på søen i Finmarken i april 1880. Han etterlater seg 2 barn, verge for disse er bestefaderen Anders Eriksen, Valla. Det finnes også et skifte etter Maren Johanna Johannesdatter i 1854 på Meløen. Hun var gift med Anders Eriksen og etterlater seg 2 barn (Edvard, 5 år og Hanna, 3 år). Ved skifte etter hennes mor i 1865 står det at barna opppholder seg på Laxbuneset. I folketellingen 1865 finnes det en Edvard Anders. som er 14 år og bor på Laxbunæest. Hans foreldre er Anders Eriks. og Ingeborg Olsd. Antar at faren er gift på nytt. Dette skulle tilsi at han som er født 6. april 1850 ikke er den du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Tusen takk til Arnt Stavne for svært interessant innlegg. Det at den Edvard du fant er 5 år i 1854, passer jo godt med at han skal være født i 1848/49. Men i 1865 skulle han da vært 16 år, og ikke 14 år som denne Edvard er: LenkeEr det sannsynlig at det kan være en skrivefeil på alderen? Hanna er ikke med, men derimot Ane og Gurianna, 10 og 7 år gamle. Disse to kan være Edvards halvsøstre. Anders kunne vel rekke det akkurat, hvis han ble enkemann i 1854...Arnt, finner du også navnet på Marens mor som det var skifte etter i 1865?Med hilsen Janne Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Ved skifte etter Marens mor Elisabeth Nilsdatter på Teksmoen er Edvarts alder oppgitt til 14 år, det samme som i folketellingen. Hannas alder er oppgitt til 10 år i det samme skiftet.I Svein Edvarsens avskrift av skifter finnes også skifte etter Marens søster Johanna i 1893, der står det at Marens sønn Edvard Andersen er død, han har 2 barn Einer (15 år) og Anders (13 år).Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Det er nok feil Edvard. 'Min' Edvard levde i 1900. Jeg ble så ivrig av funnet ditt, så det gikk meg hus forbi at det ikke kunne være samme Edvard...Hilsen Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.