Gå til innhold
Arkivverket

[#15633] Jens Andersen og hustru - 'forsvunnet' etter 1872 - kan noen hjelpe ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Har lett i flere år etter en famile fra Eiker: Anne Karine Nilsdatter født 15 Mai 1834, Solløseie, Eiker, er i 1865 tellinga gift med Jens Andersen født 06 Feb 1840, Åsen, Eiker, I 1865 tellinga er hun med ektemannen i Skoger med to små barn. Lenke Familien er i Skoger i 1867-1871. Det ser ut til at hun og mannen er i Mjøndalen i juli 1872, når sønnen Anders dør. Deretter er familien fullstendig som sunket i jorden.Anne Karine og Jens hadde ikke foreldre i live i 1871 – så det sporet kan ikke følges. I folketellinga 1875 for Eiker er de ikke. Jeg finner ingen av barna viet i Strømsgodset - 1885 - 1909. Finner ingen av barna viet i Strømsø 1882-1909. Har søkt i utflyttingslister for Eiker 1860 - 1876 - uten å¨finne noe. Finner ikke hennes barn konfirmert i Skoger eller i Strømsgodset på forventet tidspunkt. Ei heller slike konfirmasjoner i Strømsø 1878. Har lett gjennom Skoger 1875 tellinga - Tellingskrets 1- (Pukerudområdet) 2- (Strømsgodset)- tellingskrets 3 (Nøsted) uten resultat. Ingen fra familen er begravet på Nedre Eiker 24/1-1878-26/121885 - eller 22/1 1886-30/12 - 1892.Anne Karine og Jens fikk følgende barn :I Maren Kristine Jensdatter født 25 Jul 1860,Mjøndalen,Eiker, (muligens død før 1871-siden navnet tas opp igjen)II Borgine Jensdatter* født og død 1863, Mjøndalen,Eiker,III Nils Jensen født 31 Mai 1864, Mjøndalen, Eiker,IV Anders Jensen* født 17 Feb 1867, Skoger, Vestfold, død 30 Jul 1872, Mjøndalen, Eiker,V Martin Jensen født 15 Sep 1869, Brandte, Skoger, Vestfold,VI Maren Jensdatter født 10 Aug 1871, Rødskog, Skoger, Vestfold,Har prøvd ”alt” – kan noen hjelpe ? Utvandret de tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du brukt 1875 på nett? For den er ikke komplett, men du har kanskje sett i orginalen?Har du sjekket 1900-tellinga? Har du sjekket emigrantprotokollene?Finnes det noe alternative etternavn/gårdsnavn de kan ha brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Jon.Har du sjekket ut denne dama på Ulverud ? LenkeDe kan jo også ha gått over Elva til Åssiden, Lier, Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En eller annen kontakt over dammen finnes nok, men om det tilhører nåtid eller fortid vet jeg ikke. Søkte på FS (Pedigreechart)kun med foreldrenes navn. Dette er hva jeg fant:-----SubmitterBRENT ALLEN GLAD9833 SOUTH PRESIDENTIAL DRSOUTH JORDAN UTUSA 84095-----Denne Hr. GLAD :-)) er submitter på følgende personer:Maren Kristine JENSENBirth: 25 Jul 1860Mjondalen, Nedre Eiker, Buskerud, NorwayChristening: 16 Sep 1860Nedre Eiker, Buskerud, Norway(her ligger hele anetavla ute, men moren oppgis å være Anne Carine NIELSDATTER B: 31 Jul 1831 Vester Bojberg, Soro, Denmark ) her er det noe feil som ikke stemmer :-(( som det ofte kan bli via FS. Hmmm har noen en feil familie eller var moren dansk?-----OGNils JENSENBorn: 31 May 1864 Place: Mjondalen, Nedre Eiker, Buskerud, NorwayChristened: 10 Jul 1864 Place: Nedre Eiker, Buskerud, Norway-----Enten så har ikke dene personene fått med seg alle, eller så stammer vedkommende ut fra Nils. Men det ser jo litt spennende ut da med tanke opå en emigrasjon. Et annet alternativ kan jo være at de reiste til Danmark dersom hun virkelig var dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Herr Glad med norske og danske aner [url="http://www.burgoyne.com/pages/bglad/pictures.html>http://www.burgoyne.com/pages/bglad/pictures.html har en hjemmeside fra 1999 med denne e-mailen bglad@burgoyne.com .Jeg finner ingen Jensen på den siden, men han har som sagt ikke oppdatert den siden 1999. http://www.burgoyne.com/pages/bglad/5gen/index.htm ,og kanskje det skjuler seg en Jensen/Anderson bak en av disse linkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nr. 23 på denne siden er født i Eiker Lenke så det kan være at han har forsket 'alt og alle' selv om de ikke har emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Nina, dette er en av disse sidene -som online (?) ikke klarer - jeg ikke kommer inn på........EGIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tenkte ikke så langt jeg.Skjønner ikke hvorfor dette skjer, men men.Her sakser jeg inn noe;-----MINDA CHRESTELLA PEDERSDATTER was born 7 FEB 1851 in MJONDALEN, EIKER, BUSKERUD, NORWAY and was christened 16 MAR 1851 in EIKER, BUSKERUD, NORWAY. She died 29 DEC 1921 in SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH and was buried 1 JAN 1922 in CITY CEMETERY, SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH.Hun var tydligvis gift i Norge, men mannen dødeKNUD CHRISTIAN AMUNDSEN was born 30 APR 1851 in SVELVIK, STROMMEN, VESTFOLD, NORWAY and was christened 26 OCT 1851 in HURUM, BUSKERUD, NORWAY. He died 28 FEB 1899 in DRAMMEN, STROMSO, BUSKERUD, NORWAY and was buried 7 MAR 1899 in STROMSO, BUSKERUD, NORWAY. KNUD married MINDA CHRESTELLA PEDERSDATTER on 14 MAR 1875 in STROMMEN, BUSKERUD, NORWAY.Deres datter i denne sammenhengKRISTIANE MATHILDE AMUNDSEN was born 16 OCT 1881 in SVELVIK, SVELVIK, VESTFOLD, NORWAY and was christened 1 JAN 1882 in STROMMEN, VESTFOLD, NORWAY. She died 3 AUG 1954 in SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH and was buried 5 AUG 1954 in CITY CEMETERY, SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH. Gift medPATRICK JOSEPH MCDERMOTT was born 5 MAR 1865 in RATHALLEN, CROGHAN, ROSCOMMON, IRELAND and was christened 5 MAR 1865 in CROGHAN, ROSCOMMON, IRELAND. He died 13 DEC 1939 in SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH and was buried 17 DEC 1939 in CITY CEMETERY, SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH. PATRICK married KRISTIANE MATHILDE AMUNDSEN on 2 NOV 1901 in SALT LAKE CITY, SALT LAKE, UTAH.-----Det er også noen andre folk fra Aust Agder i dette treet, men jeg anser vel damen fra Eiker å være den interessante i denne sammenhengher.Antar at hun må ha emigrert kort tid etter mannens død i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nina - takk ! men jeg får ikke helt tak i hva du mener med at hun Minda Christella har noe med saken å gjøre...kan du prøve å oppklare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den letteste veien er ikke nødvendigvis en rett linje. For å komme frem til den rette løsningen er det kanskje nødvendig å ta avstikkere.I tema 4 redegjør jeg for denne mannen i Utah som har lagt inn 2 av de barna du leter etter i sin anetavle. Du har tom. hans adresse og e-mailadresse. Kan ikke tro at han sånn uten videre legger ut disse navnene vilkårlig. PÅ hans hjemmeside fant jeg denne Minda fra Eiker, og jeg vil anta at hun på en eller annen måte er tilknyttet Nils Jensen iom at han ikke døde som barn. Og som jeg sier, kanskje han har feil mor til disse 2 Jensen-barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne - takk for tips - dama på Ulverud i 1900 - tellinga er sjekka ut av saken -Nina - Tusen takk for hint og råd ! Veldig flott ! skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke får sett på de linkene du la ut - har nå sendt en Mail til Brent Glad ... så får vi krysse fingrene .... blir det bingo .. så skal jeg si i fra.. Tusen takk, Nina !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så spennende da! Håper adressen er operativ.Når det gjelder tilgang eller ei så har mange det samme problemet i tema 13700. Kan det ha noe å gjøre med sikkerhetsnivået, dvs. innstillinger??Det er sikkert en grunn til at denne Brent har nevnt dine slektninger så jeg håper han blir både GLAD og overrasket over din mail :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo Jon!Etter min mening er tilknytningen til Danmark i dette tilfellet noe gedigent surr! I FS's egen database VRI finnes Anne Karine Nilsdatter, født på Eiker 15.5.1834 og døpt 15.6.1834. Foreldre: Nils Larsen og Boel Borgersdatter.Mvh Kjell HambergForresten: Forsøkte å utforske Pedigree Chart for den nevnte Maren Jensdatter - der står det utrolig mye rart! Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dæven, snurre !.....Internett er en fin ting ! Jeg har funnet Jens Andersen - det tok flere år !!!!!!!!!!!!Jens Andersen rekker faktisk å gifte seg om igjen og innen utgangen av sommeren 1873 rekker han også å få en datter med en ny kone i Nord-Sverige.Tenk det ! ... han reiste altså østover...... Jens slår seg senere ned i Sunne i Värmland.MEN...Det er jo som utgjort ....er at det var faktisk ikke Jens jeg egentlig søkte, men derimot (Anne Karine Nilsdatter) - kona. Sannsynligvis er hun død seint 1872 eller tidlig 1873. Sjansen for skilsmisse er jo der, men stor er den neppe.Jens hadde jo flere barn i sitt første ekteskap, med Anne Karine Nilsdatter og det er disse jeg forsøker å finne.Den eneste sønnen fra hans første ekteskap som dukker opp i Sverige, det er Nils. Nils Jensen er født på Eiker 31. mai 1864, og dukker altså opp hos sin omgifte far i Sunne i 1877. (Hvor Nils var 1872-1877 er foreløpig uvisst). Her er Nils fremdeles i år 1900. Da som nygift og forlatt !Jens blir nemlig far til lille Johan Alfred i Sunne 30. november 1894. Måneden etter gifter han seg med barnemoren, Karolina Jansdotter f. 10. sep 1870 i Sunne. Den 8. mai 1896 reiser mor og barn til Amerika, og Jens er fortsatt alene igjen i Sunne i folketellingen der i 1900.Kan noen klare å hjelpe meg med å finne Karolina og lille Johan Alfred i USA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catherine Laurent

Har du forsøkt på: www.familysearch.org??? Dette er mormonernes slektsgranskingssider. kanskje du finner noe der. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.