Gå til innhold
Arkivverket

[#15642] Blodskam - giftemål mellom nære slektninger


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Hva var - og er - lovreglene for giftemål mellom nære slketninger ? Fetter og kusine forekommer jo ofte men hva med ekteskap mellom brordatter og farbror på 1800-tallet? Dette bryter ganske radikalt med reglene i katolsk tid. Kjenner noen til utviklingen på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dagens regler er gitt i ekteskapsloven http://www.lovdata.no/all/hl-19910704-047.html paragraf 3:§ 3. Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger.'Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken.I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning.'På 1800-tallet har jeg funnet eksempler på ekteskap brorsønn-fars (halv)søster, og det ville jo heller ikke i dag stride mot lovens bokstav.Før 1800 var reglene derimot svært strenge, og omfattet både slekt- og svogerskap. Se f. eks. dokumentasjonen til filen med ekteskapsløyver i Bergens Stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har et eksempel fra Mandal 1862, Marte Magnete (Lorentsdatter) Simonsen blei enke og gifta seg med farbroren.SIMON PETER MATHIAS SIMONSEN : MARTHE MAGNETE SIMONSEN Marriage: 14 FEB 1862 Mandal, Vest-AgderFT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61002&variabel=0&postnr=3225&fulle=true&spraak=n>LenkeLensmann Lorents Simonsen var far til Marte Magnete og bror til Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Eg kjenner til at i 1932 ble ei jente gift med sin morbror og de fikk flere barn. Kan ikke utdype det her på nettet-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.