Gå til innhold
Arkivverket

[#15646] Stange: Mons Evensen Stor Re, g.m. Magnild Dyresdatter


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I NST XXXV, hefte IV, s. 425, under ''Dyre Sevaldssons ætt og litt om Hove- og Østby-ættene'' av Per Reidar Bjørnerud Christiansen, står det:Magnild Dyresdotter på Hanastad 1588-1599, g.1.m. Mons Evensen fra Stor Re i Stange, g.2.m. Niels Krabbe (Nielssøn), n. 1557, d. 1581, fogd over Hadeland. Magnild og Mons fikk 4(5) barn: Gunnild, Dyre, Sevald, Eli og (Ingri).Magnild sine aner er beskrevet i artikkelen, men Mons Evensen sine er ikke omtalt. Vet noen mer om hans aner? Er hans familie kanskje omtalt i andre trykte kilder (f.eks. NST eller Stange bygdebok)?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har dette om Mons Evensens antatte far, trolig sakset fra tidligere numre av NST, jeg har dessverre ikke ført opp kilde:Even Store Re var lensmann i Stange 1528. 9/6 1537 var Eivind Mogensen lagrettemann i Stange (D.N. bd. IV nr. 1110). 23/2 1533 var Eivind Mogensen tilstede på Nøkleby da brødrene Mogens og Håkon Sjondesen (brødre av Dale Sjondesen på Frang) avsluttet handel om en tredjedel i Vik kvernstø. Det er mulig at Eivind Mogensen og Even Store Re er samme mann. 23/6 1574 var det skifte etter Even og hans hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at Per R Christiansen senere vil komme med en ny artikkel om slekten Frang, der spørsmålet besvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.