Gå til innhold
Arkivverket

[#15647] Kari Nilsdotter Kvammen, Stordal, M&R, 1717-1795 - foreldre?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Kari giftet seg med Peder Paulsson Fet, og de to bodde og fikk etterkommere på Fet.Kan noen finne ut noe om Karis foreldre? Det finnes sikkert en bygdebok, men akk, biblioteket låner ikke ut bygdebøker, og åpningstidene er stort sett de samme som for jobben min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei HeidiKanskje finnes det noe i Stordalssoga bind I,Det kom en flott bygdebok for Stordal nylig, men denne omhandler bare tida 1801-1920. Og i den finnes hverken noen Kari eller Nils på Kvammen.Har selv lurt på om Stordalssoga I er en ættesoge hvor en kan finne sine aner, eller om den er en 'vanlig' historiebok.vh helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Trist nok er Kari død da - og utflyttet, så da er det tvilsomt on hun døde i Stordal.Finner du ut noe, blir jeg glad om du melder fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Kyrkjebøkene for Stordal går tilbake til 1720 så om ho er fødd 1717 er det tre år for tidleg.I 1701- manntalet finst der ein Nils på Kvammen som kan vere faren: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=GP152401&variabel=0&postnr=56&fulle=true&spraak=n>LenkeI manntalet til ekstraskatten 1762 finst der på garden Sløngstad på Stranda ein ugift klokkar med namnet Peder Nielsen Qvamen. Ein bror til Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Eg kan ta ein kikk. Men om ho er komen med står der vel berre Kari Nilsdotter Kvammen utan at nokon av foreldra er nemde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Eg fann ikkje Kari Nilsdotter Kvammen blant dei første konfirmantane i Stordalen.Men eg fann nemd ein Knud Nielsen Qvamen gift med Borni Gregoridotter. Ved dåpen til dottera Margrete i 1735 er ein Peder Qvamen og ei Kari Qvamen nemde blant fadderane. Peder Nielsen Qvamen var som tidlegare nemd ugift klokkar på Stranda i 1762. Han døyr i 1763 så om der vart halde skifte etter han vil syskjena vere nemde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.