Gå til innhold
Arkivverket

[#15656] Johannes Iversen Lundenm Sogndal


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg har en Johannes Iversen Lunden som ble gift 1. gang med Brite Erichsdatter Flete 23/11-1738, Fresvik. Sammen fikk de tre barn, Eirik, Mari og Ragnhild, alle født på Bøtun. I følge bygdeboken var han født ca. 1708, men jeg kan ikke finne noen passende. Det fødes en Joh. Ivers. på Kalvskinn, men det er trolig ikke han. Mulig at faren er Iver Antonsen, tjener på Slinde i 1701 tellingen ? Iver Lunden er nevnt som fadder i dåpen til barnebarnet Mari Bøtun 13/8-1748.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet dessverre ikke noe om denne Johannes Iversen Lunden, men jeg la likevel merke til denne etterlysningen fordi jeg selv har en Johannes Iversen i slekta som teoretisk kan være hans farfar.I manntallet for Lærdal fra 1701 vil du finne ham som bruker på Eri i Lærdal og 65 år. Han hadde bl.a. sønnen Iver Johannesen som var 18 år i 1701. I 1717 bodde denne Iver Johannesen på Kvigno, men det ser ut til at han flyttet derfra ikke så mange år senere. Jeg vet ikke noe mer om hans skjebne, men han kan jo gjerne ha hatt en sønn som het Johannes Iversen og som var født ca. 1708. Avstanden fra Lærdal til Fresvik er ikke så stor og jeg har sett flere eksempler på at folk har flyttet mellom disse bygdene.Et spørsmål til slutt: Hvor har du fra at din Johannes Iversen hadde tilknytning til Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Sikker på at Johannes I. er fra Sogndal er jeg ikke. De eneste holdepunktene jeg har er som sagt at han står oppført fra/tilhold på Lunden ved giftemålet, samt at jeg tipper at det er faren hans, Iver Lunden, som er fadder i Mari Johannesdatter sin dåp. De andre fadderene i denne dåpen er fra Holum, Høgheim og Flete.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.