Gå til innhold
Arkivverket

[#15658] Kan jeg anta at dette er den rette HANNA EMILIE?


Gjest Anita Togstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Togstad

Jeg er ganske fersk når det gjelder slektsforskning, og lurer på en ting.Min oldemor står oppført i FT 1900 som Hanna Emilie Enger. Hun bodde i Kristiania med min oldefar og deres felles barn.Denne Hanna Emilie har jeg ingen informasjon om. Men jeg finner en Hanna Emilie Engebretsen i Kristiania i FT 1875. Siden min oldefar også bosatte seg der og de fikk sitt første barn sammen i 1882, kan jeg da anta at dette er den rette Hanna Emilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Nei, du kan ikke bruke disse to folketellingene som eneste grunnlag til å trekke slutninger. Men sannsynligheten for at du har gjettet riktig, er absolutt til stede. Det jeg ville gjøre, er å ta turen opp til Statsarkivet/Riksarkivet på Sognsvann (overkommelig for deg som bor i Oslo, hvis du ikke jobber som apoteker uten ansatt farmasøyt!). Noter fødselsårene for Hanna Emilies barn slik de fremgår av FT 1900, og bruk det som utgangspunkt for å lete etter dåpsinnføringer i kirkebøkene. Riktignok en del kirkebøker å velge mellom i Oslo, så du må nok regne med tid og tålmodighet. Når du får en pekepinn på hvor H.E. og ektemannen bodde, kan du prøve å lete etter vielsen, sannsynligvis ikke så lenge før eldste barnet ble født. Så begynner nok snøballen etter hvert å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I og med at dette er Kristiania, ville dette være meget enklere på Byarkivet hvor du også fra 1894(?) har de årlige lokale folketellingene. Kombinert med adressebøkene skulle det være en god mulighet for å lokalisere riktig menighet. Men husk to ting, nesten ALLE flytter minst et par ganger i løpet av 1880 og 1890-tallet (ofte langt oftere). Dessuten er det hundrevis av døpte hvert år i de store menighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre