Gå til innhold
Arkivverket

[#15658] Kan jeg anta at dette er den rette HANNA EMILIE?


Gjest Anita Togstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Togstad

Jeg er ganske fersk når det gjelder slektsforskning, og lurer på en ting.Min oldemor står oppført i FT 1900 som Hanna Emilie Enger. Hun bodde i Kristiania med min oldefar og deres felles barn.Denne Hanna Emilie har jeg ingen informasjon om. Men jeg finner en Hanna Emilie Engebretsen i Kristiania i FT 1875. Siden min oldefar også bosatte seg der og de fikk sitt første barn sammen i 1882, kan jeg da anta at dette er den rette Hanna Emilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Nei, du kan ikke bruke disse to folketellingene som eneste grunnlag til å trekke slutninger. Men sannsynligheten for at du har gjettet riktig, er absolutt til stede. Det jeg ville gjøre, er å ta turen opp til Statsarkivet/Riksarkivet på Sognsvann (overkommelig for deg som bor i Oslo, hvis du ikke jobber som apoteker uten ansatt farmasøyt!). Noter fødselsårene for Hanna Emilies barn slik de fremgår av FT 1900, og bruk det som utgangspunkt for å lete etter dåpsinnføringer i kirkebøkene. Riktignok en del kirkebøker å velge mellom i Oslo, så du må nok regne med tid og tålmodighet. Når du får en pekepinn på hvor H.E. og ektemannen bodde, kan du prøve å lete etter vielsen, sannsynligvis ikke så lenge før eldste barnet ble født. Så begynner nok snøballen etter hvert å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I og med at dette er Kristiania, ville dette være meget enklere på Byarkivet hvor du også fra 1894(?) har de årlige lokale folketellingene. Kombinert med adressebøkene skulle det være en god mulighet for å lokalisere riktig menighet. Men husk to ting, nesten ALLE flytter minst et par ganger i løpet av 1880 og 1890-tallet (ofte langt oftere). Dessuten er det hundrevis av døpte hvert år i de store menighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Enig her, du har to alternativer av de i Oslo i 1875, en f. 1857 og en f.1856, de andre har fødselsår litt langt unna, din er jo oppgitt til født 1856. Se etter i adressebøkene hvor de bodde da barna ble født, se i kirkebøkene i den kirken som passer til adressen etter ekteskap, antagelig like før 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du har rett i 1875 så finner du kikebøkene for Bærum=Asker her under: TYPE, på det mørkeblå feltet øverst. Der finner du henne og foreldrenes giftemål.Det er en mulighet for at barna kan være døpt i Johannes krk. i Oslo. Tror Cort Adelersgt. hører under den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Synes dette er et godt eksempel som viser hvor viktig det er å gå rett fram.De var i Kampen menighet i 1885, det tok under 1 minutt å finne dem i adresseboken. (Og hun var trolig ikke fra Asker/Bærum, men Lillestrøm om jeg husker riktig - det finner du dog ikke i adresseboken. Jeg regner med at det er politimannen og hans familie det er snakk om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev vel litt upresist, men det første du må finne er vielsen. Jeg har ikke sett lenger tilbake enn Adresseboken 1885, men det er en viss sjanse for at du finner den i Kampen menighet (som ble opprettet i 1880).Etter det kan du finne hvor de bodde hvert år, samt fra (jeg tror) 1894 årlige folketellinger i Kristiania. Disse er filmet fram til 1907 omtrent, deretter vil du få kunne se originaltellingene. Her kan du finne mye artig om hvordan de bodde, om de hadde bad, strøm, husleie, om de hadde losjerende, andre familiemedlemmer som bodde der i perioder osv. Det står også hvor de arbeidet o.l. (Dette er de ikke filmede).Jeg kunne nok lete denne fram, men du får nok langt større glede med å finne fram familien selv. Kom heller tilbake om du står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! En liten presisering på de kommunale Kristiania-tellingene.Den første bevarte er 1883 (skal være tatt opp 31. desember 1883). For å finne folk i adresseboken som tilsvarer denne tellingen, må du se i adresseboken for 1884. Adressebøkene tegner alltid situasjonen høsten før året på ryggen.De fantastiske folkene som jobbet med disse tingene, syntes ikke tellingene var verdt å ta vare på når en ny en ble gjort, slik at 1884-1898 er ødelagt. Men, i 1899, (ikke 1900) og fremover finner du kommunale folketelligner årvisst. (utenom de årene det var statlig tellinger). 1911 ble det ikke tellet i Kristiania, tror jeg.Men, det er kirkebøkene som altså er den viktigste kilden for å finne pikenavnet på Hanna Emilie. FOlketellingene gir ikke pikenavnet (som regel, kommer litt an på)Ved vielsen vil du også finne Hanna Emilies fars navn. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johannes krk. 8/5-25/6 1899 Harald, foreldre politibetj. Severin Enger og h. Hanna Emilie f. Olsen, v. 1881 (viet 1881?). Faddere: Lina Toregersen gift, Dagny Stub ugift, bud Osvald Torgersen, jernbanebtjent Alfred Strøm.Adressebok, Enger: 1882 S.Th. politioverkonst. Torvgd. 31.--1883/84 S.Th. politioverkonst. W. Thranesgd. 7.--85/86 S.Th. politioverkonst. Normannsgd. 44.--87 Sev. politibetj. Gubbegd. 7 Sb.--88 S.T. p.betj. Skolegd. 2.--89-98 S.T. p.betj. Huitfl.gd. 36b.--99 Sev.T. politikonst. Kort Adelersgd. 34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Severin er fra Romedal så han har vi greie på, det er Hanna Emilie som det søkes om. Finn ekteskapet så er den saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tusen takk skal dere ha alle sammen !Nå har jeg virkelig nor å jobbe videre med. Egentlig var det greit å få opplyst om adressene også. Dette blir jo mitt første søk i adresselistene og da er det greit å vite fra før hvor jeg finner vedkommende. Jeg har lært masse av dere idag og gleder meg til å søke videre bakover.Tusen takk :)Vennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FT 1885 Christiania: Normannsgt. 44 (pk./eske 18, liste 269): Severin Tomasen? Enger 1851 Romedal, politikonstabel, Hanna Emilie hustru 1857 Lillestrøm, Signe Hansine 1881 Chra., Agna Therese? 1884 Chra.Ang. Tomasen, vanskelig å lese. Men, så ut som begynte på T og resten av bokstavene stakk ikke over eller under linjen. Altså ingen d,f,g,h,j,l,p,s og t.Er dere helt sikre på dere har Severin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Ja, Severin har vi funnet massevis av ledd tilbake. Han het forøvrig Severin Tronsen Enger.Jeg får skaffe meg barnevakt en dag (er hjemmeværende med små barn) og undersøke litt på Byarkivet og Statsarkivet. Sikkert ikke så morro for små barn å være med dit :)Jeg skal lete litt gjennom folketellingene etter Hanna Emilie i kveld og gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielse: Ungk. Overkonstabel Severin Thronsen Lier, f. Romedal 1851, Hanna Emilie Olsen, født Aker 1856, fedre Thron Johnsen og Ole Eskildsen (Gamle Aker Mini 5 1873-1881 7/10 f.332 no.22)Født 08.12.1856, døpt i Aker kirke 15.03.1857, Hanna Emilie, datter av Saugmester Ole Eskildsen og H. Anne Nilsdatter, Bosted Mellem Fos. (Aker Mini 20 1853-1857 10/17 f.271 no.45)Signe Hansine, født 06.02.1882, døpt i Jakob 30.04.1882, foreldre: Politioverkonstabel Severin Enger og Hustru Hanna Emilie f. Olsen. Bosted Torvgd. 31. Faddere: Telegrafist Johan Mohn, Bager Anders Kristiansen og Antonette Norlin. Tilføyd senere: Att. 27.10.1925. (Jakob Mini 3 1885-1895 3/14 f.61 no.46)Agnes Therese, født 28.06.1884, døpt i Kampen kirke 31.08.1884, foreldre Severin Trondsen Enger Overkonst. H. Hanna Emilie Olsen, Normansgd. 44, faddere: Haakon Løken, Ida Olsen, Martinius Vik, Bernhard Løken (Kampen Mini I 1 1880-1886 3/5 f.91 no.139).Hvorfor det står Lillestrøm i Folketellingen 1885 samt Skedsmo ved et annet tilfelle, er muligens ingen tilfeldighet, men har kanskje en naturlig forklaring. Jeg tror mindre på at samme feil oppstår ved tilfeldigheter på to helt ulike kilder (mht. registrator). Jeg refererte til FT 1885 i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nilsestuen er forresten ikke noe ukjent navn i dette debattforumet (bare prøv med søk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Nilsestuen/Haga Vestre ligger i dagens Strømmen(Skedsmo kommune). Ved å bruke matrikkelnr. for 1865 telling(125d)og videre til matrikkelutkast for 1886(RHD),Finner man sammenhengen mellom dagens gård og bruksnr.og matrikkelnr. for 1865.Hilsen en tidligere strømlingMorten Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Anita, Dermed skulle saken være oppklart, du har denne rette Hanna Emilie med en god del tilleggsopplysninger på kjøpet og ikke minst siste innlegg, en etterkommer fra denne grenen.Men ble de boende i Kristiania/Oslo, ville jeg tatt meg bryet med å gjennomgå de lokale folketellingene på Byarkivet. Som nevnt av flere finner du mye interessant der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Togstad

Tusen takk for alle svar !!Så morro også å finne en nålevende slektning. Vi må jo være noe sånt som 4 eller 5 menninger Hanne? Det vil si, du er vel 5 menning med mine barn hvis jeg skjønner dette rett :-) Artig !Hvis du er interessert kan du maile meg påknertens@hotmail.comVennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.