Gå til innhold
Arkivverket

[#15667] Kristoffer Rasmussen og sønn Torvald til McGregor 1872


Gjest Synne Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Synne Strømsøe

Er det mulig å finne ut hvor det ble av Kristoffer Rasmussen, f. ca 1816 fra Bråtan av Arstun Tynsåk, Eidsvoll, og sønnen Torvald f. 1859? De emigrerte til USA med 'Oder' 13.09.1872, med bestemmelsessted McGregor. Er det Texas? Han ble enkemann i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du link til emigrantprotokollen og siste folketelling? Hadde han flere barn? Hvor er de, og har noen emigrert?Har du noen alternative etternavn (gårdsnavn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Link til emigrasjon: Lenke Kristoffer Rasmussen frå Bråtan av Arstun Tynsåk, f. o. 1816, 50 år 1865. Husmann med jord gm. Anne Katrine Kristoffersdatter frå ein plass under Holt ?. Kanskje frå Holtstun, f. o. 1816, d. 28.04.1871 Kristoffer og sønnen Torvald emigrerte med ”Oder” til McGregor U.S.A. 13.09.1872Barn: 1. Bernt Kristian, f. 1839. konf. 01.10.1854 2. Karen Randine, f. o. 1841 på Fremming, gm. Gudbrand Hansen. Til Berget Arstun Tynsåk. Barn før ekteskapet: A. Lovise Andrea, f. 20.02.1864 B. Helga, f. 09.10.1873 3. Berte Marie, f. o. 1843 på Fremming, gm. Iver Olsen. Til Solbakken 11/2. Styri Barn før ekteskapet: A. Karoline, f. 13.10.1862 4. Even, f. 10.06.1846 . Husmann på Lynesdalen 5. Hans Olaus, f. 01.10.1848 6. Karl Anton, f. 13.04.1851 7. Andrea, f. 22.11.1855 8. Torvald, f. 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Dere er jo raskere enn lynet, lenken er den samme jeg hadde! Betyr dette at de måtte over Ellis Island, og kan man søke der så tidlig som i 1872?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her står de som utvandret: Lenke Skulle tippe at det var Mc Gregor, Iowa. Om en ser på de som har utvandret til Mc Gregor i samme periode, så står det Mc Gregor,Iowa på 28 av de. 4 har reist til Mc Gregor,Minnesota, mens 53 har kun Mc Gregor. Ingen har Mc Gregor, Texas.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det står at billetten er betalt, og da lurer jeg muligens på om den var prepaid. Det er 20 år mellom hans første barn og Thorvald så det er mulig at det allerede fantes noen der borte. Av alle disse barna var det kanskje flere som hadde emigrert?Faren var jo ingen ungfole da han tok med seg sin yngste sønn.Jeg tar meg den frihet å rokkere litt i samlingen av barn:-----1. Bernt Kristian, f. 1839. konf. 01.10.1854Er det han som i 1893 drar til Rushmore med familien? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=97514&fulle=true&spraak=n>Lenke .De ankommer Ellis Island den 31.juli 1983Om så er er dette manifestet på line 488 Lenke . destinasjon Bushinare Minnesota. Hvem var der?----2. Karen Randine, f. o. 1841 på Fremming, gm. Gudbrand Hansen. Til Berget Arstun Tynsåk. Barn før ekteskapet:A. Lovise Andrea, f. 20.02.1864B. Helga, f. 09.10.1873-----3. Berte Marie, f. o. 1843 på Fremming, gm. Iver Olsen. Til Solbakken 11/2. Styri Barn før ekteskapet:A. Karoline, f. 13.10.1862-----4. Even, f. 10.06.1846 . Husmann på Lynesdalen-----5. Hans Olaus, f. 01.10.1848-----6. Karl Anton, f. 13.04.1851. Og det er vel han som drar til Mc Gregor på betalt billett i 1871 altså året før faren emigrerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Så SPENNENDE! TUSEN TAKK! Dette må jeg se på, og fram med geografiboka. Det pirret min nyskjerrighet at en mann på ca 56 år tar med seg den yngste sønnen til Amerika, etter å ha blitt enkemann. Var i mellomtiden en svipp for å se når de var født,også via sønnens konfirmasjon, men jeg klarte ikke å finne noe, brann i Eidsvoll prestegård eller min manglende leteerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Karl Anton er helt sikkert den riktige, hans billett er kanskje også betalt på forhånd. Kunne han på et år tjene opp nok til å betale for to familiemedlemmer? Når det gjelder Bernt Kristoffersen er det to stykker med det navnet i Eidsvoll. Fa 1865-tellingen er den du nevner den som virker riktigst, mens deres alder i 1875-tellingen er tilnærmet lik. Uansett dro denne mye senere. Har også kikket på bror til Kristoffer og hans familie, men de fleste holder seg ved husene i 1875: Bror: Gudmund Rasmusen, f. o. 1811, d. 14.02.1892 , konf. 08.10.1826, husmann med jord 1865 gm. Else Marie Jonsdatter frå Badstuholen Sander, f. o. 1818, konf. 30.09.1832, d. 19.09.1864, 46 år gl. Barn: 1. Bernt Rangdorf, f. 12.03.1841, ugift, husmann på Bråtan 2. Maren Jonette, f. 28.12.1843, ugift 3. Karl Edvard, f. 1845, d. 12.02.1847 1 ½ år gl. 4. Karoline, f. 19.12.1847 5. Edvard, f. 12.10.1850 6. Birgitte Martine, f. 30.01.1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan noen av de andre barna ha dratt tidligere ? Og hva med faren, hadde han noen søsken som kanskje i sin tid hadde emigrert?Nå er jeg mest opptatt av hvilket etternavn de brukte i 1880. Noen gode forslag?Døde noen av hans barn barløse? I såfall kan skiftet etter disse være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Det eneste søsken av ham jeg har, er som nevnt i forrige innlegg. Deres foreldre igjen: Rasmus Embretsson, f. 1784, g.m. Berte Gummundsdotter, f. 1776. I 1801 er de ikke gift. Når det gjelder forslag til navn, Kristoffer til Sandbakken Øvre-Østgarn Frilset, fra Bråtan, Arstun Tynsåk. De fleste av hans barn er født på Fremming. Sønnen Even ble i landet, var slett ikke barnløs. Hans Olaus f. 1848 finner jeg ikke igjen i 1875, i 1865 er han tjenestekar på Frilset østre, ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Nå har jeg fått eksperthjelp på fødselsdatoene deres: 'Thorvald emigirerte før han nådde konfirmasjonsalderen. Derfor finner du ham ikke som konfirmert i Eidsvoll. Finner du ut hvor i U.S.A han kom, vil han nok stå som konfirmert der. Kjerkebøker før 1861 er brent. Kristoffer var 50 år i 1865, fødselsår beregnet til 1816. Det er mulig han står i militærrullene. Dette har jeg ikke sjekket ut enda.' Tusen takk!Ellers emigrerte også den andre Bernt Kristoffersen, senere enn den første, han skulle til Kvebækk, og det ligger vel nord for USA. Det er selvfølgelig mulig at det også har vært en tredje, som i tilfellet reiste før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har søkt etter mange varianter av dere navn uten å finne noe. Enten dro til til Canada, ellers så har jeg oversett dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Hvordan fant du denne bakeren i Chicago? Har etter hvert skjønt at Oder bare gikk til Hull (dro hver fredag kl. 5 pm), så var det 7 timer med toget til Liverpool, og ut fra connections og befrakter Blichfeldt er det vel mest sannsynlig at de dro videre med 'Manhattan' til NY, fremme 29.09., og derfra videre til bestemmelsesstedet.Og hvor var det, finner McGregor i Michigan, Manitoba, Minnesota, Texas, Iowa (og Alberta og British Colombia). En masse mennesker fra Norge skal til det kjente Mc Gregor. Kan jeg anta at det riktige er som nevnt ovenfor her, i Iowa, det ligger ihvertfall i det 'norske' området.Når det gjelder navn, har jeg også tenkt på prestegjeldet: Langset, og Eidsvoll,og hva med Normann, er det noe man ville kalt seg? Dal ligger også i hjemområdet. Kristoffersen ville vel bli noe lik Christopher, mens Torvald ser ut til å være et navn som også lar seg bruke 'over there'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har bedt om bistand fra en av mine kontakter i U. S. A, Melissa Hvidsten: 'There is a city of McGregor in North Dakota, and one in Minnesota. Also in Texas, Florida and Iowa. I looked in the 1880 and 1900 census, all over the US and didn't see them. They could have taken a different name than Christofferson or Rasmussen though....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.