Gå til innhold
Arkivverket

[#15670] Lars Høljesen Ødegard, Bolkesjø ved Kongsberg


Gjest Vidar Øverlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Øverlie

Søker opplysninger om foreldrene til Lars Høljesen Ødegard, født i ca 1745. Han ble gift med Ingeborg Taraldsdatter Berge den 08.07.1781 i Gransherred. De skal ha bodd på Ødegard under Bolkesjø. Lars døde 29.09.1798 (kirkebok for Jondalen).Jeg kjenner foreldrene til Ingeborg. Hun var født i 1753 og døde i 1843. I 1801 var hun enke og bodde på Ødegården under Bolkesjø Øvre i Jondalen ved Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Dessverre finnes ikke opplysninger om hvor han kommer fra i Gransheradsoga, men det kjenner du antakelig til.Denne gårdshistorien er rimelig god i forhold til mange andre, og når det står 'Kven Lars ætta fra, veit ein ikkje', kan det tyde på at han ikke var fra Gransherad.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jon, jeg har som du antyder funnet en del opplysninger i Gransheradsoga, men jeg har ikke så god kjennskap til denne boka at jeg kan gjøre slike vurderinger som du. Derfor er jeg meget takknemlig for din vurdering.Er det noen som har et forslag til hvordan man kanskje kan finne opplysninger om hvor Lars Høljesen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Iflg IGI IR blir en Lars Helgesen født i Giondalen, Buskerud 15.3.1747. Foreldre er ikke oppgitt. Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ole Bjørn, takker for mulig dåp for 'min' Lars Høljesen. Antar at Giondalen er det samme som det som i dag heter Jondalen. Dersom dette er tilfelle så kom han vel ikke akkurat så langvis fra at det støtter opp om Jons vurdering ''Kven Lars ætta fra, veit ein ikkje', kan det tyde på at han ikke var fra Gransherad.' Men dette er så absolutt en opplysning som bør undersøkes nærmere. Kanskje denne Lars Høljesen kan finnes blant konfirmerte etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FS finner jeg også en Lars Helgesen f 15.03.1747 i GRINDALEN i Buskerud. Dette må vel være feilskrift for Giondalen (tror ikke at det finnes Grindalen i Buskerud). Denne Lars H blir gift med ei Sigri Hansdtr f 17. aug 1752 i/på Troim, Buskerud. Dette er vel Trøim i Hemsedal. Så med mindre din Lars ble gift 2 ganger, så er dette kanskje et blindspor?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Arnstein, takker for opplysningene. Kanskje klarer vi å finne ut hvor denne karen kom fra en dag.Siden din Lars Helgesen er født på samme dato som den Lars Helgesen som Ole Bjørn fant så er det ganske sannsynlig at det her er tale om samme person. Jeg kjenner ikke til om min Lars Helgesen var gift to ganger, men det er kanskje ikke så usannsynlig da han ble gift med Ingeborg Taraldsdatter i 1781. Han var da trolig ca. 35 år gammel så han kan godt ha vært gift en gang før 1781 også.Jeg får se om jeg kan finne ut om Sigri Hansdatter døde før 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sigri Hansdtr var datter av Hans Pedersen f 1715 Trøim, død 1807 og Sigri Andersdtr (1721-1804). Disse hadde 10 barn født på Trøim i perioden 1743-65. Dette KAN være paret Hans Pedersen Trom og Sigri Andresdtr som giftet seg 28. feb 1740 på Nes i Hallingdal (alt fra FS).Prøv å få noen til å gjøre et oppslag i Hemsedal slektshistorie 1693-1975 (Hans Flaten/Ola Rudvin), for å se om det finnes flere opplysninger om Sigri der (gift/død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jeg har nå funnet Sigri Hansdatter f. 1753 og d. 1816 gift med Lars Helgeson Tubba f. 1750 i DIStreff data basen. Dersom Sigri ikke døde før i 1816 er det lite trolig at hun var gift med 'min' Lars Helgesen før 1781, for da giftet han seg med Ingebog Taraldsdatter. Jeg skal kontakte personen som har lagt inn opplysningene i DIStreff og høre om hun kanskje har noen andre opplysninger som kan være av nytte i denne saken.Når det gjelder oppslag i Hemsedal slektshistorie 1693-1975, så har jeg funnet en person som kan være villig til å gjøre enkle oppslag i denne boken på slektsbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Vidar Øverlie

Oppslaget i Hemsedal Slektshistorie 1693-1975 bekreftet opplysningene i DIStreff og Sigrid Hansdatter Trøim døde i 1816. Det er derfor lite sannsynlig at Lars Høljesen Ødegard f. ca. 1745 er samme person som Lars Helgeson Tubba/Tubbun f. 1750. I så fall var han gift med to kvinner på samme tid. Så min leting etter foreldrene til Lars Høljesen Ødegard fortsetter.Denne etterlysningen er nå også lagt ut på Slektsforum under Notodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.