Gå til innhold
Arkivverket

[#15676] Stud fra Sunnmøre


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

1645 var JENS LAURSEN STUD mellom dei borgarane i Bergen som skatta som utfarar til Sunnmøre. Samme mannen finn vi 1644-45 som borgar på Laberget, Valderhaug i Borgund, og trulig også lik tollaren Jens Lauritzen på Laberget 1645, og han må vere lik Jens Lauritzen fra Fåborg som tok borgarskap i Bergen 1640. Borgarmeister i Bergen, Rasmus Lauritzen Stud (1578-1650), var også fra Fåborg, og det er rimelig å rekne med at Rasmus og Jens var i slekt, kanskje slik at Jens Lauritzen var brorson til borgarmeisteren.Jens Lauritzen Stud er nemnt som borgar på Laberget t.o.m 1675, men han hadde trulig hus og eigedom i Bergen med. Kona hans er ukjent, men eg reknar med at han hadde følgande barn: A Lars Jenssen Stud (skifte 1697), borgar på Laberget (sjå tema 12912), B Søren Jenssen Stud (1704:50), småkremmar på Laberget, C Peder Jenssen Stud (Bergen 1677 gm Klare Joachimsdt Damien), Bergen, D Hans Jenssen Stud, borgarskap i Bergen 1684, og D Margrete Jensdt Stud (skifte 1732), gm løytnant Erik A Gran på Visnes i Stryn (sjå tema 15666).Spørsmål: Korleis var slektskapet mellom Rasmus Lauritzen Stud og Jens Lauritzen Stud? Kven var kona til Jens Lauritzen? Kva skjedde med barna Peder Jenssen Stud (han er nemnt enno 1689)og Hans Jenssen Stud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Bare nevner at i manntallet ang.koppskatten i Bergen 1645 er navnet 'Jens Clauessen Stud' uteligger med kjøpmannskap på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk. Slik står det i den trykte utgava (og den digitaliserte utgava av denne), men i originalen skal det stå Jens Laursen (eller Lauersen) Stud; dette har eg visst sett sjøl. I Bergen budde 1645 éin Jens Claussen utanom denne 'Jens Clauessen', nemlig ein skreddar, og borgaren Jens Stud på Sunnmøre hadde farsnamnet Jens Lauritzen. Originalen til koppskattmanntallet 1645 er på Riksarkivet. Kan noken slå opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest John H. Aarønes

Eg kan nok ikkje hjelpe med oppslag i Riksarkivet, men eg vart litt nysgjerrig på borgarmeister i Bergen, Rasmus Lauritzen Stud (1578-1650.Er dette den Rasmus Laurdsen som det er referert til i 'schatte mandtall 1651/52' for Sundmøre på fleire stader i Borgen schibrede (Blindem, Ødegaard, Echonaas, Røsseuold, Emblem osb.). Her står nemnt Sl. Rasmus Laurdsens arffuinger bygger och eiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Er det noen som vet navn på barna til Rasmus Lauritzen Stud.I koppskatt for Bergen i 1645, står det at han hadde en datter og fire sønner.Kanskje noen vet om det f. eks eksisterer et skifte.Dette fordi jeg har en ane, Karen Rasmusdater Stud som var gift med Peder Ravaldsen, og jeg ser at jeg tidligere har spekulert på et muligt slektskap med overnevnte. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Karen (g.m. lensmann, bonde og skipper Peder Raffuelsen Wadsaas 1620-1685) er såvidt jeg vet datter av borgermester i Bergen, Rasmus Lauritzen St(o)ud (1578-1650), og 'hos meg' søster av Jacob, Otto, Anna, Margrethe, Knud og altså én sønn til. Jacob og Otto var prester, Knud byfogd. Og koppskattelisten tyder jo på at de andre døtrene var død før 1645, skjønt jeg har notert at Anna døde ca. 1670 og at Margrethe fødte barn til sent på 1650-tallet ! Og Karen fikk vel sønnen John i 1648 ? Så enten er det noe feil her, eller så stemmer det ikke at han bare hadde 1 datter i 1645. Hans kone Anna Søffrensdatter døde såvidt jeg vet i 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv  Skjerve

Margrete Jensdt Stud (skifte 1732) er min tip6oldemor. Jeg har problemer med å anslå et rimelig fødselsår. Begrunnet forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tipper ca.1650/60, begrunnet ut fra farens antatte f. (ca. 1610?) og yrkeskarriere (Bergensborger fra 1640, utfarer til Sunnmøre 1645), samt rimelig alder på henne ved skiftet (ca.72/82).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mange takk for svar.Margrete Jensdatter bør antaes født senest 1660, ut fra far fkr 1610 og to sønner f 1679 og 1682.Margretes datter Marie Eriksdatter volder imidlertid problemer. Hun er gift med Absalon Klemetsson Visnes død 75 år gml i 1775 (fkr 1691) og må selv antaes fkr 1695.Maries to brødre er født 1679 og 1682 så her lukter det svidd.Maries datter Anne Absalonsdatter Visnes er død 75 år gml i 1815, rimelig å tro at hun var 85 år gml, dvs Anne fkr 1730.Maries andre datter Margrete Absalonsdatter med 6 barn mellem 1750 og 1755 bør antaes født senest 1730.Dette gir følgende anerekke:Margrete fkr 1660Marie fkr 1695Anne fkr 1730 gm Hans Andersson VisnesAnders Hansen Visnes f 1771Så følger Visnes 1804, Åland 1833, Meek 1872, min mor 1891.Mulige andre løsninger på denne kabalen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Karina Hansen

Tenkte å få opp denne debatten igjen.Har trådstarter Bjørn funnet ut mer informasjon om slekten siden temaet var oppe sist?Selv er jeg interessert i linjen til Peder Jensen Stud(Hans kone Klare er min slektslinje)og hvor det ble av hans barn, og når døde Klare?Mulig at dette er Peder i 1714: LenkeDa levde Peder i allefall til 1714.Noen innspill?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei, Karina!Ingen nye funn her. Det følgande veit du vel allereie:Skomakaren Peder (Jenssen) Stud tok borgarskap i Bergen i 1674. Han ekta i 1677 Clare Jochumsdatter Damien. To barn er nemnt i 1683: Jocum og Marie. Ei Margrete Pedersdatter Stud blei gravlagt i Nykirken i 1729, kanskje ei datter. Og i 1715 sto ein Jens PEdersen Stud fadder i Nykirken, kanskje ein son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg viser til innlegg (4) og påfølgjande vedrørande Rasmus Lauritzson Stud i Bergen.I andre bandet av Personalhistorisk Tidsskrift( Krarup 1881), står det ei liste over danske og norske som er immatrikulerte ved Universitet i Leyden frå universitetet vart opna i 1575 og vidare fram til 1674.I januar 1642 vart det innskrive to studentar ved dette universitetet ved namn; Jacobus Stued og Otto Stued, den første 23 år og den andre 22. I fotnotane under kan ein lesa at den første vart sokneprest til Selø i Bergen stift og døydde i 1657. Den andre, Otto Rasmusson Stud var sokneprest i Bergen og døydde også i 1657 om kjelda er riktig (Hatting, Forsøg til en Præstehistorie I. 158).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Bjørn! De andre opplysningene du skriver om Peder Stud,visste jeg ikke. Men,da har man noe mer å lete ut fra, for å finne mer informasjon om hans barn videre skjebne.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.