Gå til innhold
Arkivverket

[#15680] Haatuft


Gjest Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Breistein

Søker opplysninger om Marta Haatuft.Hun var gift 1.g.med Baste og 2.g. med Ole Olsen Haatuft,som må være han som står oppført i 1900 telling for Alværsund,under Haatuft.Der står han som stedsønn født i 1888,og fødselsåret stemmer med det jeg har fått opplyst.Er det da mannen sin stedsønn?Jeg finner ham ikke gift i Meland eller Alversund. Han fikk følgende barn muligens i Bergen:Ole, Martinus, Severin, Magnus og Oline.Jeg er intressert i både Ole og Marta sine foreldre og hvor og når de giftet seg.( Marta var kansje fra Fana).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her må det vel være noe galt i ditt innlegg. Marta Andersdatter Haatuft var i 1900 gift med Magne Olsen Haatuft. Hennes første mann må ha hett Ole, kanskje Ole Bastesen siden en Aslak Bastesen bor på gården i 1900 og du nevner det navnet.Magne er stefar til Andrias og Ole f. 1885 og 1888 i Alversund. Moren var Marta Andersdt f. 1862 Herlø Søndre Bergenhus. De andre 3 barna blir deres 1/2 søsken.Ole Olsen Haatuft f. 1889 ble gift i Bergen 26/3 1911 KK med Cicilie Lovise Larsdt. Sæterdal. Desverre finnes ikke krk.bok for Bergen etter 1900 over fødte her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etter å ha sjekket kladden min på nytt ser jeg at jeg har glemt å skrive at Cicilie L. var f. 1891 Fane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Det meste var nok feil i mitt forrige innlegg.Marta Andersdtr.var mor til Ole Olsen Haatuft, og faren var Ole Aslaksen Haatuft. Det er også rett at Ole Olsen giftet seg med Cesilie Lovise Sæterdal fra Fana.Jeg skulle sjekke dette for en bekjent, men hadde fått feil opplysninger i utgangspunktet. Takker for interessen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om du har også har fått resten av opplysningene ang. Ole og Martha. For sikkerhets skyld:Kilde DA, kirkebøker for Meland sogn i Alværsund: Gift 5/11 1883 grd.mand Ole Aslaksen Haatuft, f. 1861 Haatuft, far Aslak Bastesen, og Martha Andersdt. Myrtvedt, f. 1862 Herlø, far grdm. Anders Torgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Brikkene falt delvis på plass. Nå leter jeg etter Aslak Bastesen sin kone,Kari Larsdtr.,sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut som en Aslach Bastesen ble dpt. 31/1 1819 Hamre, Nepstad grd. Faren var Baste Aslaksen dpt. 1/2 1777 Hamre, Aslak Knudsen Nepstad og Ingeborg Hansdt. og moren Synneve Olsdt. Hamre Alenfit.Denne Baste ble gift 1/7 1810 Hamre Alenfit med Synneva Olsdt. ca. 1789 Hamre Alenfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.