Gå til innhold
Arkivverket

[#15683] Etterkommere til Olga Huntington, Chula Vista, SanDiego, California, USA?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Christofa Arntzen fra Kvarsnes i Gildeskål reiste til USA. Der ble hun gift med Bertil(Bert) Budal fra Lindås. De bodde i Chula Vista, SanDiego, California, USA.Bert døde 28.5.1977 og Christofa 11.3.1969. De hadde i alle fall 3 døtre, Olga, Gladys og Ruth. Olga ble gift Huntington, døde 26.7.1980.Hvis jeg ikke husker helt feil så var det du Laila som fant ut hvor i USA de oppholdt seg? Nå har jeg funnet en John Paul Huntington, f. 28.2.1941 i San Diego, USA, død 23.7.1986 samme sted. Det opplyses at Morens 'maiden' navn var Budal. Jeg tror at dette må være sønn til Olga Huntington. Men mitt store spørsmål er: Går det an å finne ut noe mer om han og event. andre barn?Jeg har hatt minst 12 telefonsamtaler til personer som heter Huntington i Chula Vista og San Diego, men uten å få napp Jeg har snakket med et av søskenbarna til Olga, Gladys og Ruth i Florida og han hadde kontakt med familien siste gang i 1954. Han skriver bl. a. til meg:'My aunt Christopha was married to a norwegian seaman by the name of Burt Budal. He had jumped ship in nyc and traveled accross the usa with the idea of getting on anther ship from calif, but was unluckey and never got a ship. As a result, he was not a citizen of the USA and married Christofa and they settled in San Diego. I don't believe they ever became us citizens. They had three girls, named Olga, Gladys and Ruth. All of them married and had children of their own. I think both Olga and Gladys have died. I have not heard of Ruth since about 1954. I do not know her married name or where she went. I do know that Olga's husband owned some theaters (movie houses) in Chula Vista, Calif, which is only a few miles south of San Diego. They had a son (and Possibly other children) but the son now owns and operates several movie houses.'Da kommer mitt neste spørsmål til dere som er eksperter på dette: Går det an å finne ut via disse 'movie houses' hvem eierne var/er? Mine store begrensninger 'udi sproget' gjør meg handikappet til å spørre noen i USA?Er der noen som kan hjelpe meg??Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skriv eller ring hit Birger.San Diego County Recorder 1600 Pacific Hwy, Rm 260 P.O. Box 1750 San Diego, CA 92112-4147 Telephone: (619) 237-0502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Hans Myhre.Takk for ressponsen! Men, der er altså et men. For en som ikke har lært hverken å snakke eller skrive engelsk så kan det bli litt problematisk: Men jeg betaler med glede andre hvis de vil hjelpe meg med det!'San Diego County Recorder'- Hva er det? Det høres ut for meg som opptaksstudio.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Håper alt står til!!Jeg husker ikke hvor mye vi har jobbet med disse, men husker navnene...-----------Jeg kan bestille death-cert'en for John P. Huntington for deg, men de forteller ikke hva det egentlig vil koste.You will be charged a fee of $12.00 for each order in addition to the vital records agency fee for the certificates requested (which can range from $4.00 to $25.00). A shipping and handling fee ranging from $5.00 to $27.00 will be assessed to each order, depending on the agency and shipping method chosen. For more information about the specific fee for your order, plase call 866-255-1858.Jeg regner med at du og en flinke ordboken din skjønner hva det står over :D Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jeg er helt sikker på at den John P.H. er sønn av Olga. Dette vil imidlertid death-cert fortelle kanskje. Jeg fant ett annet sted, som kanskje gir litt mer konkret pris.. ventlitt..Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hai, Laila. Hjertelig takk skal du ha! Det er godt å se at du er på banen. Joda, det går da bra selv om helsa er så opp og ned. Står til med deg også?Nei, jeg husker heller ikke i hva innlegg det var at du arbeidet med dett. Det er mulig det er fjernet. Jeg kan i alle fall ikke finne det. Men det er flott hvis du vil bestille dette sertifikatet for meg. Jeg betaler hva det koster for nå har jeg hatt så mange telefoner og dage- og ukevis med søk at jeg er nesten villig til hva som helst. Jeg er litt sta - skjønner du?Jeg går ut fra at ikke hele slekta er utryddet. Det hadde også vært fint om jeg fikk fatt i vielsessertifikatet (eller hva det nå heter) for Olga Huntington. I tillegg må der vel finnes en Obit. for denne mannen eller Olga, siden han var aktiv med 'movie houses'? Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Laila. Jeg så ikke innlgg (5) da jeg la inn mitt. Men er du snill og bestiller for meg? Men si meg, det tar ikke 5 måneder?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Kanskje vi skulle prøve oss på obituary-søk først? Den kan gi oss mye mer info, og det koster kanskje mindre pengser! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mens vi venter 5 måneder eller noe sånn.......Denne har jeg sakset fra en side om Chula Vista Lenke'Ca. 1936 ....The Seville Theater was the first of two movie theaters along Third Avenue, the other being The Vogue near E Street. The Seville Theater was built at 388 Third Avenue in 1927 and served the community until 1955. It continued in use as an office for awhile, but was razed in the early 1960s to make room for the modern office building you see now....'Det går jo ann da å sende en mail og spørre litt mer om hvem eierne av disse teatrene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal dere ha. Jatakk jeg fikk mailen. Jeg er enig med deg Laila i å prøve Obit. først.Glemte å nevne at jeg i går kveld, nei, natt er rettest å si, ringte jeg flere av disse 'movie houses' som jeg fant på gule sider. Kun en av dem svarte normalt. De andre var automatiske talemaskiner som snakket så fort at jeg forsto absolutt ingen ting. Den ene damen som jeg traff hadde ingen peiling på noen Huntington som arbeidet eller hadde startet med movie houses. Nå er det mulig at jeg kom til feil plass. Jeg søkte på 'Movie Theaters', som søskenbarnet til Olga sa til meg på telefonen.Men kanskje ikke det er det samme?Igjen hjertelig takk , Laila og Nina!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

hei Birger! Fikk følgende mail i helgen:Regner med at du og ordboken oversetter selv :)Laila,I finally got to the San Diego City Public Library to lookup your obituary request. I checked the San Diego Union newspaper in both the obituary section and the 'Death & Burial' notices in the classified ad section. I also checked the CD ROM index.Unfortunately I did not find any mention.According to the CA Death Index, this individual did not live in the City of San Diego but rather in another city within the County (i.e. Chula Vista, Oceanside, Vista, Escondido, etc.) as indicated by the '37' code. Thus, it may not have been picked up by the San Diego Union. Unfortunately, the San Diego City Library does not have copies of the other County newspapers. If you know the city, you might try e-mailing the public library in that city. If you don't know the city, you may want to order a copy of the death certificate. It could also be that there was no one to provide information to the newspaper or funeral home to have an obituary published. Then again, many deaths just never get reported.Sorry I couldn't be more productive for you. Good luck in your research.Best regards,Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila.Hjertelig takk skal du ha! Vell, da er det vel bare muligheter ved å bestille 'a copy of the death certificate'? Hva syns du?Si fra, Laila, hvis du måtte betale for dette!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Heisann alle gode hjelpere.Jeg har fremdeles ikke funnet løsningen på mitt spørsmål. Nå er jeg også i den FORFERDELIGE UHELDIGE situasjon at jeg har mistet alle mailadressene som jeg hadde og alle innkomne og utgående mail. Og nå er det gått så pass mange måneder at jeg har glemt hva det var du Laila mente i innlegg 10: 'Jeg fant en fyr'. Og i innlegg 16 sier du: 'La meg myse'. ????Kan du huske hva du myste etter??Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg søkte på www.vitalsearc-ca.com. Det ser ut til at John Paul er eneste Huntington som er født i California der moren er født Budal. Jeg kan heller ikke finne andre døde i California enn henne der farens navn er Budal. Nå kan det selvsagt være feil i registrene, men det kan se ut til at om Gladys og Ruth er døde, så har det skjedd utenfor California. Dessverre starter oversikten over vielser med 1949, og alle søstrene er trolig gift før det. Det eneste ekstra jeg har greid å finne, er at Gladys gikk ut av San Diego High School i juni 1936, http://4dw.net/socal/1936sdhsjun.html. Men det hjelper jo ikke så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til deg Leif Erik!Ja, det samme har jeg også funnet. I tillegg vet jeg at hun I Census for 1930 oppgis å være 11 og født 1918, og Ruth iflg Census for 1930 er 4 år og født i 1925.Jeg hadde håpet at der kunne finnes noe om denne familien. Jeg har kontakt med en fetter av disse tre søsknene som skriver dette:'Tante Christofa var gift med ein norsk sjømann som heitte Burt Budal, han hadde mønstra av eit skip i NYC, og trudde at han, etter å reist tvers over USA, skulle vera heldig å finna seg ein ny båt i California. Han var uheldig og fann seg ikkje ny jobb ombord i båt. Han var ikkje amerikansk statsborgar. Han gifta seg med Christofa, og dei slo seg ned i San Diego, og eg trur ikkje at dei nokon gong vart am.statsborgarar.Dei fekk tre jenter som heitte Olga, Gladys og Ruth. Alle tre gifta seg og fekk born. Eg trur at både Olga og Gladys er døde, og Ruth har eg ikkje høyrt ifrå sidan ikring 1954(!) Eg kjenner ikkje hennar etternam eller kvar ho vart av. Eg veit at Olga sin mann eigde fleire teater(kinoar) i Chula Vista, California, som berre er nokre få mil sør for San Diego.Dei hadde ein son(og mogeleg fleire born), som no eig og driv fleire kinoar.'Det blir jo litt vanskelig når man ikke kjenner etternavnet på den de giftet seg med, men håpet på at giftermålet kunne finnes og/eller et evt. dødsfall på dem.Jeg håper fortsatt!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Birger Forsmo

Jeg løfter frem denne saken igjen. Jeg har funnet en G. Erwin på Internett som har noen opplysninger om denne familien. Kanskje det gikk han å kontakte han?Her er linken til den siden: LenkeEr det noen som føler seg kallet?Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.