Gå til innhold
Arkivverket

[#15688] Hovlandsmoen, Sigdal/Grefstad, Modum


Gjest Håvard Viko
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Viko

Er det nokon som kjenner opphavet til Kitil Helgesen og Marte Kristoffersdatter som i 1673 festa Hovlandsmoen i Sigdal og i 1680 festa Grevstad på Modum? Skifte etter Marte på Hovlandsmoen i 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei og ja (dersom bygdebøkene mine er til å stole på). Har lagt ut deres forfedre på siden min - under siden slekta og under min farfar Trygve er de mine aner nr 263 og 264, og deres foreldre 524 - 527.Hilsen Gro Øverbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Er visst den 13. i dag, og noen generasjoner for sent -- jeg stopper visst også der du spør. Hm...ja ja. Vi får håpe noen vet :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Jeg er også en etterkommer av Kittil Helgesen og Marte Kristoffersdtr. men kjenner heller ikke til deres opphav.Gro, på siden din har du: #262 Kittil Kristoffersen (1692-ca1741) og faren #524 Kristoffer Kittilsen Grevstad (1692-før 1726). Det ser ut som du har blandet sammen fødselsåret til far og sønn. Kristoffer Kittilsen Grevstad ble begravet på Modum i 1723, oppgitt alder er 63 år (født ca.1660).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Håvard Viko

Kongebrev 1699 gjev eit spor å gå etter for opphavet til Kitil Helgesen og Marte Kristoffersdatter. Sonen Ola var gift med Birgit Knutsdatter, han døydde ca 1696. I 1699 fekk Eivind Larsen Eidal, Sigdal og Birgit Knutsdatter ekteskapsløyve. Fyrste mann hennar Ola Kitilsen Hovland var skyld Eivind i 3. ledd. Alle besteforeldra til Eivind er kjend, ut i frå Sigdalsbøkene til And. Mørch. Ein av dei må ha vore bror eller syster til ein av besteforeldra til Ola Kitilson Hovland. Desverre gjev ikkje Sigdalsbøkene opplysning om dette. Birgit Knutsdatter vart ellers gift ein tredje gong. Ved skifte etter henne og tredje mann Ola Ivarsen Gren i Krødsherad i 1739 er borna hennar opprekna. Med fyrste mann Ola Kitilsen Hovland hadde ho sonen Kitil Olsen Veggesrud og dottera Gunhild gift med Bjørn Fingarsen Eidal, begge i Sigdal. Med andre mann Eivind Larsen Eidal hadde ho sønene Lars Eivindsen Eidal, Sigdal og Ola Eivindsen Brunsvall, Nes i Hallingdal. Ingen barn med tredje mann Ola Ivarsen Gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.