Gå til innhold
Arkivverket

[#15692] Hjelp til fødte i Christiania 1861-1863


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, er det noen som har mulighet for å sjekke følgende: Skulle hatt fødsel eller dåps opplysninger på følgende person(-er): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&variabel=0&postnr=10681&fulle=true&spraak=n>LenkeSkulle vist hvem som står som foreldre for Waldemar, Laurits, Anna, Marie eller Christian..., det rekker med en av de! :-) Helst Christian (født 1863?) eller Marie (født 1861?). Har grunn til å tro at etternavnet er NORLIE, og ikke Nervlie som det står i FT-1865. Tror nemlig det må være samme familie som emigrerer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

CHRISTIAN OLUF, født 11. april 1863, døpt i Vor Frelser, Christiania 24.07.1863, sønn av Sadelmager Christian Nordlie og Hstr. Janette Albertine (Oslo Domkirke Mini 16 1863-1871 2/13 no.134). Det skulle vel da ikke være nødvendig å se etter flere. Dette måtte være å se etter morens fødsel, eller mer presist først vielsen.Antar Nordli gård i Ullensaker er bakgrunnen for navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Tusen takk! Må sjekk opp dette her, skjønner ikke hvor 'Christina' kommer inn i bildet... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I emigrasjonen står det at Jonette er gift, ikke enke, og billetten er betalt i Amerika. Altså er det en stor mulighet for at Christian har reist over før dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke at det hjelper noe i din problemstilling, men;JANETTE ALBERTINE, er nok ganske sikkert den ved samme navn som er født 20. januar 1825, døpt 14.02.1825 i Vor Frelser, Christiania, datter av Kammagersvend Ole Bakke, logerende i Kobberslager Engers Gaard i Vaterland og Hustrue Laurine Olsdatter (Oslo Domkirke Mini 10 1824-1830 1/14 p.32 no.21)Funnet og identifisert ved hjelp av MARIE ALBERTINE, født 19.02.1861, døpt i Vor Frelser 19.04.1861 i Christiania, sønn av Sadelmagermester Christen Olsen Nordli og Hstr. Janette Albertine f. Bakke – Skippergaden 341. (Oslo Domkirke Mini 15 1857-1871 8/20 f.224 no.69)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jan Peter! Vet du hva, i samme gården, lenger ned på siden, Anne Bork og Johanne Bruun er søstre av min tipptippoldemor! Moro!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei igjen, takk for innsatsen Geir! Jeg har gitt disse opplysningene videre, så får vi se hva som kommer ut av dette... Hyggelig at du treffer på 'kjentfolk', Laila! :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jan Peter, er disse folkene gjenfunnet i 1900-census, slik at emigrasjonsåret kan bekreftes? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei. Nei må vel svaret bli på det. Tror ikke vedkommende har tilgang på 1900-tellingen, og det har forøvrig ikke jeg heller, selv om det er mye som jeg skulle ha hatt sjekket opp der! Han endel folk bakover i slekta som jeg skulle vist hva skjedde med... Bruker du 1900-tellingen? Står det generelt mye verdifullt der, er den brukervennlig etc...?Her er vedkommende i 1880 census: LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Christ Norlie giftet seg sikkert, og fikk barn. Hva het de= Det bør vel den amerikanske familien vite? Jeg tror jeg har funnet Christ. i 1900 censusen. Laila linken er til meg selv dere kommer ikke inn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, man finner at barna gifter seg her: LenkeNORLIE, CHRISTIAN gm. NELSON, FANNIE (MRS) 01/27/1892 / 00178824 COOKCHRISTIANSEN, JACOB M gm. NORLIE, MARY 08/11/1882 / 00063976 COOK Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hmm... stemmer ikke dine opplysninger fra 1900 med mitt forrige innlegg?CHRISTIAN NORLIE giftet seg med (MRS) FANNIE NELSON 27-JAN-1892, Cook Il.Kan prøve å lete fra navn på barn om det er ønskelig...//Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hvis du ser på klokkeslettene, er vi oppå hverandre :)Da er det de jeg har funnet i 1900 og 1910.Men, før jeg gjør noe mer, vil jeg gjerne vite hva du egentlig er ute etter. ER det familien i Amerika du leiter etter, eller er det familien i Norge?Laila (jeg skal legge censusimagene i morra) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, det vi ønsker å finne ut er når Christina Norlie (og barna Chris og Mary) kom til USA, og hvor de kom fra i Norge.Har funnet de i census 1880 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/census/household_record.asp?HOUSEHOLD_CODE=1880US_6843960&HOUSEHOLD_SUB=1&frompage=5>Lenke , og jeg mener det derfor må være de samme som emigrerer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hva vet dere om familien i USA?Dere begynner egentlig i feil ende. Det som er greia, må være å gå gjennom alt som er å oppdrive i USA.Hva vet dere? Altså, hvilke opplysninger er sikre fra USA?Kan dui ikke legge det her, så slipper jeg å lete i to diskusjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, jeg er enig i at det er som å lete etter den berømte nåla, men... :-) Jeg vet egentlig ingenting om familien. Det jeg prøvde å få bekreftet var om denne Christina Norlie i census 1880 kunne være den samme som den Janette Norlie vi fant i FT-1865, og som utvandret i 1869. Vi fant henne som født, men 'desverre' så het hun ikke Janette Christina... :-( Det er vel vanskelig å få gjordt noe mere før en har ytterligere opplysninger. Takk for hjelpen så langt ihvertfall, Laila!Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tok en MEGET rask kikk på viede 1866-1869 i Vor Frelser og lette utelukkende på Norlie-navn hos brudgommer, men så ingen. Oppfatt for all del ikke dette som en nøye gjennomlesning, men den er lettlest. (håpet var selvsagt et ekteskap nr.2, men kunne gjerne ha funnet sted i en annen menighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.