Gå til innhold
Arkivverket

[#15702] Thomas Henry Hall f. ca 1841 - reiste til Australia


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har kommet i kontakt med en kar fra Australia som er på leit etter røttene sine i Norge. Han skriver bl.a. følgende:'I believe that Thomas was born around 1841. His marriage Certificate states his birthplace as Westeyeld, Queen Herdes Norway. We believe he immigrated with his family when he was about twelve years old.On his death Certificate, he states his birthplace as Bergen Norway. This information he gave to the nursing Sister at the Hospital he was in. His father was Harry Hall and his mother Bridget nee Thursen.If it helps his children were named. Sameul Petter (Samson) Hall, Martha Brittania, Andreas Halvor Thore and Christina Elizabeth. We believe Adreas Halvor Thore or part of it is a family name. He did in 1933 and his age was about 88-90 years old. Some belive he was 88, while I believe more the 90.I hope this information helps you in some way. Thank you so very much for trying for me. I wish you the very best'.Når han skriver 'His marriage Certificate states his birthplace as Westeyeld, Queen Herdes Norway' så antar jeg at Queen Herdes kanskje kan vere det som i dag heter Kvinnherad, men jeg er veldig usikker på hvor Westeyeld er. Håper at det er noen som kan klare å finne frem til hvor denne familien egentlig kom fra og om der finnes slektninger igjen på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hmm.. kan vi tippe på at Westeyeld = prestegjeld? Med dårlig håndskrift kan fort 'Pr' bli til en 'W'...Og om en ser i FT-1865, så finner en mange som er født i 'Kvindhereds Præstegjeld'. Akkurat i det prestegjeldet finner en også mange som heter Samson, et ganske 'uvanlig' navn på den tiden. Kan vi tippe på at han har oppkalt sin første sønn etter en bestefar som heter Samson...? :-)Og etternavnet Hall kommer mest sannsynlig fra gården de utvandret fra. Fant ingen 'Hall', men disse gårdene finnes i FT-1865 i Kvinherrad: Haalen, Helle, Helland, Holen...Familien 'Hall' utvandret altså rundt 1853, men det burde være slektninger/familie igjen på hjemstedet, som man kan finne i FT-1865...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ganske sikkert riktig det du antyder om at Westeyeld skal være prestegjeld. Denne som søker etter sin slekt i Norge har antydet at etternavet Hall kunne komme av evn. Halvorsen eller Halvardsen eller lignende. Det er likevel like sannsynlig at etternavet kommer av bygdene omkring i Kvinnherad slik som du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Finnes det noe bygdebok for Kvinsherrad? Hvor bosatte de seg i Australia? Hvor mange søsken hadde han og hva het de? Og er dette en bror av denne Thomas som i 1867 får en sønn i Tasmania?HARRY HERBERT WILLIAM HALLBirth: 21 MAR 1867 Evandale, Tasmania, AustraliaFather: SAMUEL ARTHUR HALL FamilyMother: ELIZABETH AUTHORN OR HAWTHORN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg ble litt nysjerrig på hvem denne jenta er (FS IGI)Brita Torsdotter StulandBirth: 1805 Kvinnherad, Hordaland, NorwayFather: Tor Samsonson Stuland FamilyMother: Anna Larsdotter LundI 1930 gifter hun seg med Hallvard Torsson Hatteberg,Kvinnherad, Hordaland, NorwayNavnene går igjen så det er kanskje verdt å sjekke nærmere??-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er Hatteberg i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61224&variabel=0&postnr=2155&fulle=true&spraak=n>Lenke og nok broren til denne Hallvard som jeg lurer på om noen kan sjekke opp hvor ble av.Brita og Hallvord finner jeg ikke igjen i 1865 såfremt hun ikke døde og han giftet seg på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Be Australierne om å finne ut når Thomas's foreldre var født. Sånn ca., så kan vi kjapt avgjøre ut Hatteberg er et spor å følge videre.Om de fikk statsborgerskap er det kanskje flere opplysninger å hente ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Family Group Records FS (Hvem har lagt inn dette?)Jeg vet ikke hvor mye fødselsdatoene er til å stole på når det gjelder 'ca'.-----Harry HALL (AFN:23N4-41R) PedigreeBorn: Abt. 1815 Place: Queen Herdes, Westeyeld, NorwayWife's Name Bridget THURSEN (AFN:23N4-420) PedigreeBorn: Abt. 1819 Place: Queen Herdes, Westeyeld, Norway-----Da er vi i allefall langt unna Hatteberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er nok den samme Hallvard Toresen som ved ft. 1865 finnes i -Kvio- under Myklebust (Indre) i Kvinnherad. Britha døde i 1848. Hallvard giftet seg om igjen med Iliane Paulsdatter, Rød i 1849.Men det går vel ikke klart frem av meldingen fra 'Down under' om -Thomas- kom til Australia med familien. Det er noe de tror...Ellers kan 12 år, ved skriftlig overlevering, fort bli 17 år.Av barna til Hallvard og Britha er det en Tore f. 1836 som en bør feste seg med. Han er nevnt utvandret til USA i 1853.Ellers er det et tvillingpar Hans og Jens f. 1843, som ikke er -plassert-.Kilde: Kvinnherad b. 3 Gards og ættesoga. av Anders HavnelidMvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du har rett i det Geir. Jeg har stirret meg litt blind på at de alle havnet der nede. Jeg er også enig med deg i at ca. kan svinge mange år både hit og dit.Jeg er fremdeles nysjerrig på denne Hatteberg jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

'Magafølelsen min' sier at denne -Tore- f. 1836 er en svært god kandidat. Men det er, til nå, heldigvis ingen som har brukt 'magafølelsen min' som kilde innen slektsgransking :O)Siden navnene på Tore sine søsken opptrer i både familien som Nina har funnet, og som navn på Thomas Henry Hall sine barn, tar jeg like godt dem med her:Tore 1830-? (Han er heller ikke plassert), Hallvard 1832-45, Anna 1833, Tore 1835-36, Tørres 1838 bosatt i Bergen, Martha, 1841-1919 Hans og Jens 1843 ? , Johannes 1845.Et eventuelt skifte etter Hallvard Toreson, Kvio under Myklebust 1805 -1880 er vel den kilden en har til å få vite hvor det ble av Tore og søsknene.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sendt e-post til Colleen Bosel i Australia, med bl.a. henvisning til denne siden der vedk. kanskje kan ta del i debatten for å kunne gi ytterligere informasjon om slekten sin. En ting er i allefall sikkert det er at slekten kommer fra Kvinnherad og ganske sannsynlig har dere funnet frem til den rette slekten. Jeg synes at det er kjempebra at dere har funnet ut så pass mye på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tar sjansen på at Hattebergene har en vugge ... I 1880 finnes det en Lars T.Hatteberg i Becker Minnesota. Han har en liten sønn som heter Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne e-posten fra Australia i dag:'It would seem that the place you mention is right, we often wondered if it was correct, as I could never find Queen Herdes on any map. I would guess Thomas had no education and I do not know if he spoke much English.I live in the State of Queensland, in the city of Maryborough. We are called the Sunshine State, as the weather is warmer than the southern states. We have lovely beaches all up the coast. Maryborough is twenty minutes drive from Hervey Bay, the closest beach. We have also not far away Rainbow Beach, so named for the lovely different coloured sands.Our main temp here is summer is around 35-40 deg C. and in winter we get down to 7-9 deg. So far we have had mostly warm days in our winter!!Som dere ser, så tror jeg at denne Australske familien vet veldig lite om Thomas og sikker ingen ting om foreldrene hans. Jeg har gitt Colleen Bosel linken til denne debatten slik at vedk kan følge med i debatten. Jeg har også tipset lokalavisa Grenda om at det er noen fra Australia som er på leit etter røttene sine i Kvinnherad og vist til denne debatten. Det er mulig at noen av slektningene der nede (i Rosendal) vet at de har familie i Australia, men ikke hvor. Siden dere nå har klart å funne frem til den eller de familiene som den Australske slekten kommer fra, håper jeg at det kommer flere på 'banen' i debatten slik at Colleen Bosel kommer i kontakt med slekten sin her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er jo ikke sikkert vi er inne på rett spor, men det ser lovende ut.Det beste nå hadde vært om noen kunne ta en titt i kirkebøkene for å se om det finnes noe mere å hente under utflyttede. Og samtidig finne skiftepapiret som Geir nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Yngve Nedrebø SAB har sett igjennom skiftet etter. Halvard Toreson, Myklebust. (Arkivforum 15736).Jeg tar meg den frihet og klipper fra Nedrebø sitt svar:-Fra tidligere ekteskap hadde han barna Thor H. Møklebust, 50 Aar gl. fraværende, hans oppholdssted er vanskelig å lese, men det synes å stå 'Austr', -Hva annet kan 'Austr' være foruten Australia ?Siden forfatteren av Kvinnherad b. 3, Anders Havnelid, har oppgitt at Tore utvandret til USA i 1853, vil jeg anta det er fra utflyttede i kirkeboken han har den opplysningen. Jeg skal prøve å se etter det i dag.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Går det frem av kirkeboken eller bygdesoga for Kvinnherad hvem denne Thomas var. Colleen skriver at Thomas ble født i ca 1841 i Kvinnherad. Kan han være sønn av Halvard Toreson. I en av e-postene fra Colleen blir det antatt at etternavent Hall var omskrevet fra Halvard e.l. Jeg har sendt en del info til Colleen og jeg antar at man 'down under' følger med i denne debatten så langt det lar seg gjøre. Tenk bare det at man i lang tid har undret seg på hva 'Westeyeld, Queen Herdes' var. Man har studert kart uten å finne ut av det, men ting som er logisk for oss kan vere helt umulig å finnet ut av for andre. Jeg takker for det arbeidet som er gjort og håper at dere finner enda mer av interessanne opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dersom en går ut fra at Thore H. Møklebust sitt oppholdsted er 'Austr' , er det en forkortelse for Australia,-eller hva ? Uansett, kan en vel gå ut fra at det ikke er Amerika. Minner om at det finnes en Thore f. 1830 som Kvinnherad b.III heller ikke har plassert. Skiftet etter Halvard Thoresen Møklebust (HTM) tyder også på at en av 'Thorene' er død.Jeg så litt i kirkeboken for Kvinnherad. Blant utflyttede:- 2 Mai 1853 -Thor Halvorsen, Møklebust, 23 Aar-. Det betyr at enten har Kvinnheradpresten eller forfatteren av Kvinnherad b. III 'sendt feil' Thore til USA.De siste sporene etter Thore f. 1836 er ved hans konfirmasjon 14 Nov. 1850. Jeg så igjennom utflyttede 1850-65, uten å finne noen flere Thor Halvorsen. Men jeg har ikke sett igjennom kirkebokprotokollen over døde i denne perioden. Jeg ville formode at forfatteren av Kvinnherad b III hadde fanget opp om noen av disse 'Thorene' var død i Kvinnherad.I skiftet etter HTM er Thor H.Møklebust nevnt 50 år, uten at en bør legge for mye vekt på alderen. Jeg nevner bare at i skifte er broren -Johannes - innført som 30 år i stedet for 35 år som nevnt i Kvinnherad III. Så det er ikke godt å vite hvilken Thor som befinner seg -'Austr' i 1880.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg ser, i et av mine innlegg (11), at jeg har skrevet noe som kan avstedkomme en del forvirring. Klipp: 'Thore 1835-36. 'Her skal det stå født 1836 og utvandret til USA 1853.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan konklusjonen av dette bli å forstå slik:Hallvard og Britha er foreldre til Tore f. 1836. Tore reiser til Australia i 1853 og så forandrer Tore fornavnet sitt til Thomas? Colleen har antydet at etternavnet ble forandret fra Halvorsen til Hall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men så var det dette mellomnavnet da, Henry, hvor kommer det fra?Finnes det noen emigrantprotokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette ble feil. Jeg mente om det finnes noen lister over de som reiste inn der nede. Er det sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har egentlig ikke noe nytt å komme med. Kun noen tanker rundt noen av problemstillingene.Det er en del som tyder på at denne 'Thomas Henry Hall' (THH) kan være en av 'Thorene' på Myklebust i Kvinnherad. Når det gjelder mellomnavnet -Henry- , som Nina påpeker, behøver det ikke være annet enn at han endrer sitt navn fra 'Thore' til 'Thomas Henry'. Han syntes kanskje det ble mer likt enn kun Thomas .... ? Jeg ville ikke lagt så mye vekt på det. De sporene jeg synes er mest interessante er, som jeg (og Nina) har nevnt tidligere, navnene på THH sine barn sammenlignet med navnene som opptrer i søskenflokken på Myklebust og hos deres besteforeldre.Det kan være en kan finne ut mer ang. de to 'Thorene' ved å gå grundigere til verks i kirkeboka for Kvinnherad. At en ihvertfall bør få klarlagt hvilken 'Thore' som er nevnt i skifte etter faren. En av grunnene til det er, at dersom det er 'Thore' f. 1830 som er nevnt i skiftet, er jeg redd aldersforskjellene til THH begynner å bli vel drøy. Da er han i tilfelle 103 år når han dør. THH sine etterkommere mener han var 88-90 år når han døde i 1933.Mitt forslag til scenario er : Det er Thore f. 1830 som utvandrer til USA i 1853. Han er død før sin far (1880 ) . Thore f. 1836. reiser ut som sjømann. Han hopper av skipet sitt i Australia, eller mønstrer siden på en engelsk båt som bringer han dit. Gullfunnene i Australia i 1851 førte til at befokningen ble tre doblet i løpet av de neste 10-årene. Så tidspunktet er det ikke noe i veien med.Jeg henger meg på spørsmålet til Nina ang. immigrasjonsprotokoller. Men har han hoppet av skipet sitt (desertert), er det desverre ikke sikkert han finnes i immigrasjonsprotokollene. Personer som forsvant på havet 'hoppet av skip' osv. må en i Norge ofte i sjømannsrullene for å finne.Siden den ene 'Thore' ikke er nevnt i Kvinnherad b.3 vil jeg gå ut fra at han ikke er død i Kvinnherad eller emigrert på 'lovlig' vis. Da bør han enten være registrert i militærrullene eller helst sjømannsrullene. Har han reist til sjøs og har desertert, er det som regel anmerket i sjømannsrullene, også hvor han eventuelt hoppet av skipet.Jeg ville lagt frem for Colleen Bosel det som er funnet til nå. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at det er denne 'Thore Halvorson Myklebust' f. 1836. Men indisier er, og blir, indisier. Det er ikke bevis.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått ny e-mail fra Colleen Bosel. Hun forteller at hun vet altfor lite om bakgrunnen til oldefaren, men hun skal snakke med andre i familien som kan vite noe. Hun er redd for at hun er for sent ute fordi mange av den eldre generasjonen er borte. Det som hadde vert interessant var om noen av de norske slektningene evn. kunne kontaktes for å få mer info der i fra. Jeg vet ikke om det finnes etterkommere etter søskene til Thomas/Thore (Thorene) Halvardsen Myklebust? Kanskje det står noe om dette i bygdeboka for Kvinnherad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.