Gå til innhold
Arkivverket

[#15709] uægte barn i Sigdal 1858


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Jeg har god grunn til å tro at Gunhild Olsdatter født 18 oktober(skulle vært 22)er min oldemor.Hun er uægtefødt av gift husmann Ole Olsen og pige Mari Ibsdatter,Baaserudeie.Dette er begges 2 leirmål.Har jeg da noen sjanser til å finne ut om de andre barna?Særlig interessant er hennes barn.Det ble vel ingen rettergang så sent som dette?Mari Ibsdatter er døpt 26 des 1830 av foreldrene Ib Ibsen og Gunhild Olsdatter.Ib Ibsen er nok et uægte barn av Ib Clausen og Mari Bjørnsdatter,dåp 9 mai 1793.Kan det lønne seg for meg å se i farskapssaker?....hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei, Jeg har nå lett i noen fogdeprotokoller på arkivet, men farsbidrag begynte i 1862 ,noen var ført fra 1858, men kun få og ingen før det.Siden barnet ikke bor hos Mari i FT 1865 , BARE Gunhild, det første leirmålsbarnet kan ha omkommet.Ble de bortsatt som fosterbarn eller pleiebarn?Kommer det fram noen steder?....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finnes 12 fosterbarn i alderen 16-6 år, og det er jo ikke sikkert barnet bor der i dalen.Du må nok lete i kirkebøkene etter det 1. barnet hennes. Det er nok mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hallo. Det har gått en stund , og jeg har funnetdet andre barnet til Mari Ibsdatter i kirkeboken og det er den samme faren Ole Olsen og hun blir døpt Guri.Så er Gunnhild og Guri helsøstre.Guri blir antagelig med sin far og stemor og noen halvsøsken til Amerika.Dette er såvidt nevnt i Sigdal Bygdebok.De reiser nok før 1870.Gunnhild blir nok ganske alene, for hennes mor dør tidlig.Det hadde vært moro og funnet Guri sin vidre skjebne....kanskje det finnes etterkommere.Guri er født30 nov.1854. Ole Olsen;s kone heter Ingerid Halvorsdatter og halvsøskeneer ,Gunhild, Halvor og Ragne.Ingerid er i 1865 44år og Ragne 3år så det blir vel neppe mange barn til....hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hallo. Er det noen som kan si meg om de kan finne denne familien da de reiser til Amerika? Det har sannsynligvis skjedd før 1870. hILSEN bJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.