Gå til innhold
Arkivverket

[#15720] Emigranter i Atlanterhavsdrama - med egen jolle over dammen


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

For noen var mangel på penger en spore til å finne andre reisemåter. For emigrere skulle de. Her er en sann historie fra virkeligheten:-----'..... My grandfather's family from the Svinger, Hedmark area built their own boat to cross the Atlantic Ocean. Gggrandpa Pederson started at age 60 to build his boat, and took seven years to finish the boat. He took half of his family on the first trip with the destination of Philadelphia, USA. The following year they took the rest of the family.On the second trip the boat broke in the middle of the Ocean. They had no water or food and almost all died in the middle of the Atlantic but a frieghter ship stopped and helped them make repairs. They went to Philadelphia and sold the boat and moved to Minnesota, USA.....'-----Er det andre som også har spesielle historier knyttet til emigrasjon?Denne Hr. Pedersen viste seg forøvrig i ettertid å ha ført et dobbeltliv. Under noen besøk i Frankrike klarte denne karen å stifte enda en familie. Hvordan han kunne leve et dobbeltliv med slik en avstand er nesten utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har hørt flere slike historier blant emigrerte familier men har ikke kunnet verifisere en eneste. Videreforteller du eventyr eller har du fakta her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har historien fra en venn i Canada. Det ikke noe eventyr, men jeg kan ved anledning spørre ham litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og i følge Jon Mo sin bok om Piltola så ville Piltola gå til Amerika,da han kom til Beringstredet så snudde han heim att. Ole Olsen Songesand var hans navn og Songesand er inni Lysefjorden. Samme karen drev med karjoltransport i London-trkkdyra var reinsdyr. Han var også handelsmann og kjøpte 3 kirker på en dag-saltet sild i binger-bedrog Selskapet for Norges Vel for 20 000 Daler. Har noen en mere utrolig historie som er sann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den andre turen gikk via Le Havre i Frankrike. Det var iallefall to familier ombord under overfarten. Siden han hadde brukt 7 år på å bygge båten var den nok større enn en 'jolle'.Jeg vil ikke bastant avfeie alle slike historier som tull. Tross alt var det andre som mange mange år før også hadde seil samme strekning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Det kostet penger å dra til Amerika, men det var gratis å dra til New Zealand, de fikk både reise og jord hvis de dro. (Vet ikke om tidsrommene er sammenfallende her). Mange fra Kongsvinger/Odalen dro, og grunnla Norsewood. Så hvorfor streve så med å komme til Amerika da?I siste halvdel av 1800-tallet ønsket Chile innvandring, så der ble de garantert både jord og tømmer til hus hvis de kom. Det var hungersnød i Europa på det tidspunktet, så mange tyskere dro, fremdeles snakkes det tysk i de sydlige områdene der. Innvandringen fra Norge var ikke stor, men det var en liten norsk koloni i Punta Arenas. Ellers dro nordmenn med erfaring fra seilskuter dit, da dampbåtene gjorde sitt inntog i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ville ha kostet familiene mindre å kjøpe billett enn å bygge båt. Men Nina, har du noe fakta her da?Det fantes vel ikke noen båtbygger-tradisjoner i Vinger, ihvertfall ikke såpass store båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er det jeg har-----'....In the Naicam Local History Book 'Gleanings Along the Way' page #500 it tells the story of Peter Svingen Pederson building the boat. He was a carpenter and started the boat at age 55 in year 1869 and took seven years to complete the boat in year 1876.The voyage took three months to cross the Atlantic Ocean. They lived in Vang, North Dakota before my grandfather visited CANADA in year 1904 to look for Homestead land for the family. They moved to Naicam, Saskatchewan in year 1906 with his brothers. My sister Janice got this story from Emma Pederson daughter of Julius Pederson who was in this boat that crossed the ocean. It says they were eating moldy bread and got a barrel of water from the freighter boat.I believe the same story is elsewhere in this same book as other families crossed the ocean together with our family. Thery were friends and neighbours.THe story of the ocean crossing is also in the Local History Book of Valhalla , Alberta ( and Hythe, Alberta , Canada).....'-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Dette her må vel være familien det er snakk om i 1865-tellinga: LenkeIkke helt hedemarkinger, men navn, alder, yrke og sønnens navn stemmer jo! (Dette beviser selvfølgelig ikke at historien er sann...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk. Hmm denne var faktisk interessant. Han har ikke lyktes å finne ut hvor på Hedmark han kom fra. Nå er denne karen fra Hadeland, og mine venner i Canada har ytterligere slekt fra Hedmark. Det har nok skjedd en forveksling tror jeg. Må jo innrømme at jeg har klødd meg litt i hue over at de midt oppe på Hedmarken skulle bygge en båt for så å dra til Amerika. Kansjke det var et himmelskip :-))Skal spørre ham om denne karen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Utrolige historier er det mange av i historier om emigranter. På 1600- og 1700-tallet var det svært populært med reiseberetninger; fra en av disse kan jeg nevne en Torgier Olsen fra Arendal som led skipbrudd på kinakysten i 1646. Han ble tatt til fange av kineserne og solgt som slave til mongolene! Og for alt vi vet endte nok livet hans der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har vært borti denne familien før, men husker ikke i hvilken forbindelse. Stemmer de navnene så sett meg i kontakt med Canadieren, jeg kjenner til denne familien. Tror de har reist før 1867 men ikke med egenbygd båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg presenterte linken for ham og fikk dette til svar:-----The birthdates and names of the parents are correct but I do not have the names of the children.My sister would probably know however. I do not know if Julius was their son. I do not know if Lars was their son either. Lars had nine children - Lawrence , Oscar , Helmer , Carl , Albert , Lars , Inga , Ella-Laura and Paulina and I think most stayed in the USA in North Dakota and did not come to live in Canada.----Søsteren har nok bedre oversikt enn min venn Terrence i Canada, aj1@telus.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Skal vi se sa den blinde ........ Nå har jeg lirket litt mer ut av søsteren-----'.....They were always from Hadeland ..Jevnaker & Lunner...Apparently Peter brought his whole family over on the same boat, along with them were Christian Olsen Strengelsrud and his wife Olia Olsdatter , and their daughters Caroline Christianson (see above)& her sister Olea Christianson too.It was built in his spare time, it took Peter & his sons 7 years to complete, they came to the USA in 1876 and it took 3 months to cross the ocean..Peter was a master carpenter and they lived at Svingen Terrace, but Peter was born in Rustadeie Jenvnaker in 1815 or 1816..His wife Anna was born in Olimbeie in 1815..I am in contact with her step brothers family in Jenvaker...'-----Her er søsterens adresse, Janice, jilawebb@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Peder og Anne fikk 8 barn på jevnaker og 1 i Aker. Familien er ikke å finne i tellinga 1875 så at de har reist 1876 stemmer ikke. Tar kontakt over dammen etter helga, reiser bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Ifølge Canadieren skulle denne familien ha vært med på 'båten' til Peder Pedersen. Kristian Olsen, Olia Olsdatter,kone, Barn:Caroline, Marthea, Lars, Ole, Olia og Kristian. Dette stemmer ikke. Caroline Kristiansen emigrerte til New York med Angelo, 24/9-1880. Marthea Kristiansen og broren Ole emigrerte med Rollo fra Christiania 13/5-1881 til Fergus Falls. Så reiser resten av familien , Kristian Olsen og kona Olia med barna Kristian, Olia og Lars til Grafton ND med Rollo fra Christiania 24/5-1883. Det ser ut til at Julius Pedersen kom til USA i 1871 ifølge 1900 tellinga hvis den angivelsen er riktig .Leter etter Anne Pedersen i 1900, hva den sier om når hun kom til USA vil være nok til å skjære hull på historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.